10 sposobów zwiększenia przychodów e-sklepu

Powszechnie wiadomo, że internet jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem podczas wybierania produktów i usług. Klient, zanim dokona zakupu, sam porównuje różne oferty, aby wybrać najkorzystniejszą. Jeśli przedstawiona oferta jest przejrzysta, bezpieczna i spełnia oczekiwania, klient na pewno z niej skorzysta. Dlatego tak istotne jest prawidłowe przygotowanie strony sklepu internetowego, która będzie zgodna z poniższymi kryteriami:

1. Przejrzystość strony e-sklepu

Zakupy na dobrze zaprojektowanej stronie internetowej powinny stanowić przyjemność dla klienta. Po pierwsze, sklep powinien być dobrze wypozycjonowany w sieci, tak aby klient nie poświęcał zbyt wiele czasu na jego odszukanie. Po drugie, sklep internetowy nie może sobie pozwolić na zmuszanie klienta do błądzenia po swojej stronie w poszukiwaniu towaru lub jego opisu. Podobnie jest z dostępem do wyszukiwarki i przejścia do opcji zakupów. Każdy przycisk przekierunkowujący na odpowiednią podstronę musi być widoczny i intuicyjny. Niezachowanie powyższych warunków przyczynia się do obniżenia użyteczności strony, a tym samym ogranicza możliwość zwiększenia przychodów firmy.

2. Szczerość właściciela sklepu internetowego

Sklep internetowy powinien tworzyć swój wizerunek jako profesjonalnej i rzetelnej firmy, która na pierwszym miejscu stawia na zadowolenie klienta. Dlatego tak ważne jest uczciwe podejście, które polega na informowaniu klienta, już na samym początku, o dostępności produktu. Nic tak nie zirytuje klienta, jak informacja o niedostępności wybranego produktu dopiero przed próbą zapłaty za niego. Podobna sytuacja dotyczy informacji o kosztach wysyłki. Im szybciej klient pozna ich wysokość, tym łatwiej podejmie decyzję o zakupie i nie poczuje się oszukany ostateczną wartością do zapłaty.

3. Profesjonalizm w e-commerce

Nikt nie przepada za ujawnianiem w sieci informacji o sobie, szczególnie jeśli nie ma takiej potrzeby. W związku z tym wydaje się bezpieczniej, żeby nie wymagać od klienta, aby poświęcał czas na wypełnianie, z jego punktu widzenia, bezsensownych formularzy. Może to spowodować jego irytację i rezygnację z zakupów. W związku z tym, jeśli jest potrzeba zebrania dodatkowych informacji o kliencie, niech formularz zawiera tylko krótkie i istotne pytania.

4. Zaufanie do sklepu internetowego

Codziennie słyszy się o nieuczciwych firmach internetowych, których celem jest wykorzystanie jak największej liczby ludzi. Niepokój i obawy związane z zakupami w sieci to normalne zjawisko wśród osób, które są niepewne czy otrzymają zakupiony produkt. Dlatego profesjonalny sklep internetowy powinien udostępnić informacje o swojej siedzibie, numerach telefonów i adresach mailowych. Aby rozwiać swoje obawy, klient musi mieć możliwość skontaktowania się w każdej chwili ze sprzedawcą i otrzymania od niego rzeczowej odpowiedzi. Klient traktuje to jako dowód, że wybrany sklep online rzeczywiście istnieje i nie ma przeciwwskazań, aby dokonać w nim zakupów.

5. Polityka e-firmy

W odróżnieniu od tradycyjnych zakupów sprzedaż internetowa wiąże się z brakiem możliwości realnego sprawdzenia, czy wybrany produkt zgadza się z opisem i spełnia oczekiwania klienta. Dlatego tak istotna jest uregulowana i skierowana właśnie na klienta kwestia zwrotów towarów. Jeśli błąd wystąpił po stronie sprzedawcy, wysyłka powinna odbyć się na jego koszt. Co do zasady klientowi przysługuje 10 dni na zwrócenie towaru zamówionego drogą internetową, bez obowiązku podawania przyczyny.

6. Transport z e-sklepu

Po uregulowaniu płatności za zakupione produkty następuje okres oczekiwania na przesyłkę. Charakteryzuje się on nieposiadaniem ani pieniędzy, ani zakupów. Nie dziwi więc fakt, że klient potrzebuje być informowany na jakim etapie znajduje się jego zamówienie. Już na samym początku powinien wiedzieć jaki jest czas oczekiwania na zakupy. Warto wysłać mu drogą elektroniczną informację, że przesyłka już została wysłana i niebawem do niego dotrze.

7. Przystępność sklepu online

Nie ma jednej właściwej metody płatności. Jedni preferują zakupy z wykorzystaniem karty kredytowej, inni wybiorą przelew bankowy. Wciąż istnieje grupa ludzi, która aby zapłacić za zakupy, stanie w kolejce na poczcie. W związku z tym każdej grupie należy umożliwić wybranie najwygodniejszej formy płatności, tak aby wszyscy czuli, że sprzedawca spełnia właśnie ich potrzeby.

8. Przebiegłość w e-commerce

Skoro klient wybrał produkt, dlaczego nie wskazać mu podobnego, o wyższych parametrach, który jest tylko trochę droższy? Albo nie zaproponować mu dodatkowego produktu, który wiąże się z pierwotnym i usprawni jego działanie? W ten sposób można zwiększyć sprzedaż i zadowolenie klienta. A jeśli ten nie będzie zainteresowany przedstawioną ofertą, to najzwyczajniej z niej nie skorzysta.

9. Przywiązanie e-klienta

Właściciel sklepu internetowego powinien starać się być nie tylko sprzedawcą, ale również specjalistą, autorytetem i źródłem wiedzy w swojej dziedzinie. Przyjazna strona gwarantuje dostęp do informacji i rozwiewa wątpliwości potencjalnych klientów. W tym momencie tworzy się więź pomiędzy odwiedzającym a przyszłym sprzedawcą, która może zaowocować jego decyzją o zakupie właśnie w jego e-sklepie.

10.  Unikatowość sklepu internetowego

Dlaczego klient ma dokonać zakupu w tym, a nie innym sklepie internetowym? Ponieważ ten się czymś wyróżnia spośród pozostałych. Może to być bogata oferta, niskie koszty wysyłki lub najwyższa jakość produktów. Każda firma jest na swój sposób szczególna. Najważniejsze to zdać sobie z tego sprawę i wykorzystać to.

Usprawnienie istniejącej już strony nie jest wcale bardzo kłopotliwe, a może przynieść wiele korzyści. Najważniejsza z nich to zwiększenie sprzedaży, dlatego warto poświęcić trochę czasu na przeanalizowanie internetowej wizytówki firmy pod kątem wymienionych wcześniej kryteriów.