3 praktyki w SEO, które przestały być skuteczne

Dzisiaj nie wystarczy już tylko “być” w internecie. Prowadząc e-sklep, czy nawet pisząc bloga, powinniśmy dbać o jego optymalizację. Inaczej nikt nie trafi na naszą stronę bezpośrednio z Google i cały sens posiadania działalności przestanie mieć sens. Całe szczęście, w sieci pojawiło się już dość sporo poradników, blogów eksperckich, gdzie omawia się zagadnienie SEO - tak, aby każdy mógł we własnym zakresie dbać o pozycjonowanie sklepu internetowego. Z drugiej strony, nietrudno jest natknąć się na treści nieaktualne, które mogą nas wprowadzić w błąd. Zobacz, co zmieniło się przez ostatnie lata i jak możesz efektywnie wykorzystać SEO.

Jakość treści a kontekst

Najbardziej wartościowe pod kątem wyszukiwania są treści unikalne, które mają wysokiej jakości przekaz. To wiadomo nie od dziś, dlatego tak dużo inwestuje się we wpisy na blogi, artykuły oraz ogólnie pojęty - content. Dbając o zróżnicowaną treść wokół fraz kluczowych, zwiększamy szansę na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Z biegiem czasu, algorytmy przeglądarek mają coraz lepiej rozwinięte umiejętności rozpoznawania kontekstu. Na podstawie otoczenia danej frazy, potrafią różnicować - czy chodzi o “zamek” w kategorii artykułów krawieckich, wyposażenia wnętrz, czy bajek dla dzieci. W związku z tym, możemy skupić się faktycznie na jakości treści, a nie na sztucznym produkowaniu fraz kluczowych. Pozycjonowanie sklepu internetowego pod kątem SEO musi być jak najbardziej naturalne i odpowiadać na zapytania klientów. Oczywiście słowa kluczowe muszą się pojawiać, najbezpieczniej gdy jest to przynajmniej jeden raz w formie nieodmienionej. Jednak jeżeli mamy wybór pomiędzy ich nadużyciem, a zachowaniem estetycznej formy tekstu - wybierzmy to drugie. Z pomocą przyjdą narzędzia Adwords, czy Webmaster Tools.

SEO w zgodzie z mobile

Ruch z urządzeń mobilnych rośnie z każdym kwartałem i nie należy tego bagatelizować. Po smartfony i tablety sięgają coraz młodsi oraz coraz starci konsumenci. O ile dzieci i nastolatki są jeszcze dalekie od kupowania w sieci, to ich dziadkowie mogą już stanowić nową grupę potencjalnych klientów. Zachęceni atrakcyjnymi cenami, wygodą dostaw coraz częściej sięgają po urządzenia mobilne, aby realizować zakupy internetowe. Nie muszą także posiadać komputerów, wystarczy iPad.

Także w odniesieniu do pozycjonowania e-sklepu pod kątem SEO w wyszukiwarce, przygotowanie strony mobilnej ma wbrew pozorom duże znaczenie. Oficjalnie potwierdzono, że gorzej pozycjonowane w wyszukiwarkach będą witryny, które nie posiadają wersji mobilnej. Zatem warto o tę wersję zadbać nie tylko z punktu widzenia nowych grup użytkowników, ale także widoczności w wynikach wyszukiwania. 

Wpisy gościnne a SEO

Wpisy gościnne mają coraz mniejsze znaczenie pod kątem pozycjonowania e-sklepu. Owszem, specjalistyczny, rozbudowany wpis, który został napisany przez lidera opinii w danej branży może przynieść wysokie korzyści wizerunkowe lub poskutkować chwilowym wzrostem sprzedaży i wejść na stronę. Jednak pod kątem linkbuildingu, wpisy gościnne przestają być tak skuteczne jak kiedyś. Gdy precle i katalogi odeszły w niepamięć, specjaliści SEO zaczęli nadużywać wpisów gościnnych, przez co “wyprodukowano” bardzo dużo treści o bardzo niskiej jakości.

Obecnie, pracownicy Google radzą, aby oznaczać linki jako “nofollow”, jeżeli zostały zamieszczone tylko po to, aby linkować. Odstąpić od tej praktyki można jedynie w przypadku, gdy jesteśmy pewni, że dany wpis jest wartościowy, a link to jedynie uzupełnienie wypowiedzi, a nie główny obiekt tematu. Inaczej, może się okazać, że linki przyniosą dokładnie odwrotny skutek. Google coraz lepiej radzi sobie także z różnicowaniem linków. Nie warto linkować na siłę z mało wartościowych stron, ponieważ może to nawet zaniżyć naszą pozycję w wynikach wyszukiwania.