Analiza konkurencji – nie daj się zaskoczyć

Nic tak firmy nie rozkręca, jak rosnąca konkurencja – ale najpierw trzeba ją poznać. Sama świadomość, że jest, już nie wystarczy. Trzeba wiedzieć, że może być silniejsza i lepiej przygotowana, szczególnie w momencie, kiedy my dopiero wchodzimy na rynek. Już na samym początku należy mieć na uwadze dwa istotne aspekty: grupę docelową i wspomnianych konkurentów, którzy tylko czekają na każde nasze potknięcie. Trzeba być zatem czujnym, odpowiednio przygotowanym, posiąść maksymalnie dużą wiedzę o rynku i nauczyć się dostrzegać każdą, nawet najmniejszą zmianę, która mogłaby stać się naszą drogą do sukcesu. Analiza konkurencji to lepsze poznanie rynku, jak również, co zdarza się bardzo często, wykorzystanie słabości i niedoskonałości naszych konkurentów. Nie jest to jednak czynność konieczna tylko na samym początku działalności. Powinna zostać wpisana w codzienny harmonogram naszych obowiązków.

Audyt SEO i analiza konkurencji

Na audyt SEO składa się wiele czynników, m.in. analiza konkurencji. To dzięki niemu jesteśmy w stanie uzyskać wiele cennych informacji, które następnie możemy wykorzystać w celu udoskonalenia swojej kampanii i usprawnienia funkcjonowania naszej firmy. Konkurenci nie wyróżniają się jedynie mocnymi stronami – każdy ma również swoje wady, które lepiej lub gorzej stara się ukryć. Internet to arena walki o klienta i każdy stara się stosować jak najlepsze techniki oraz wykorzystywać nowoczesne technologie, aby być tym numerem jeden. Na pewno każdy zdaje sobie sprawę, że dużą przewagę daje wysoka pozycja w wyszukiwarkach. Jesteśmy wtedy bardziej zauważalni i mamy szansę na zwiększoną konwersję. Im większa liczba osób zobaczy naszą ofertę, tym większa liczba klientów z niej skorzysta. Orientacja w tym, co mają do zaoferowania użytkownikom nasi konkurenci, jest ważna, ale równie istotne okazuje się poznanie działań związanych z pozycjonowaniem ich stron. Jest to możliwe dzięki dobrze i skutecznie przeprowadzonemu audytowi SEO.

Jakie informacje niesie analiza konkurencji?

Jakie informacje możemy uzyskać, gdy przeprowadzona zostanie analiza konkurencji?

  • Jaki jest poziom optymalizacji ich stron oraz jaka jest liczba linków, które do nich prowadzą.
  • Jakie słowa kluczowe wykorzystują i czy rzeczywiście przynoszą one pożądane efekty.
  • Czy konkurencja stosuje nieetyczne formy działania, które często są bezpośrednio skierowane na obszar innych firm z branży, np. dodawanie witryny konkurenta do Zakazanego Systemy Wymiany Linków.

Analiza konkurencji - dane

Wszystkie te dane, jakie daje nam analiza konkurencji, to cenne źródło informacji, które pomagają nam w zaplanowaniu i opracowaniu odpowiedniej, lepszej i skuteczniejszej kampanii marketingowej. Warto również wiedzieć, co należy analizować, badać i następnie wykorzystać:

  • nazwę i wiek domeny – bez wątpienia największą wartość mają te domeny, które zawierają słowa kluczowe oraz te, które są najstarsze;
  • stopień optymalizacji stron konkurencji – w tym przypadku na pewno należy wziąć pod uwagę stosowane słowa kluczowe, budowę całej witryny czy sposób linkowania;
  • pozycję w wyszukiwarkach – im wyższą pozycję zajmuje dana strona, tym większą konkurencją jest dla nas;
  • najwyżej oceniane elementy strony WWW – najczęściej obecność darmowych materiałów reklamowych, blog firmowy lub też ciekawa grafika i multimedia;
  • social media – obecność w mediach społecznościowych daje konkurentowi bardzo dużą przewagę, szczególnie że dziś jest to jeden z najlepszych kanałów komunikacji z klientem.

Analiza konkurencji i dostępne narzędzia

Analiza konkurencji może być ułatwiona. Nie bez znaczenia jest dostępność coraz większej liczby narzędzi, które mogą uprościć proces, jak również pozyskanie wszystkich ważnych informacji, które następnie zostaną przez nas odpowiednio wykorzystane.

  • MarketSamurai – narzędzie to pomaga nam nie tylko przy analizie konkurencji, lecz także w doborze najskuteczniejszych słów kluczowych, które pozwolą nam w jak najlepszy sposób zoptymalizować stronę WWW. TOP10 to baza tych witryn, które są naszymi najgroźniejszymi rywalami wypozycjonowanymi na konkretną frazę. Korzystając z tego narzędzia, dowiemy się m.in.: jaki jest wiek domeny, jaka jest liczba domen linkujących lub czy słowo kluczowe występuje w tytułach, nagłówkach i adresie URL.
  • Searchmetrics – jeżeli chodzi o dostęp do największej i najlepszej bazy danych związanej z widocznością stron w wyszukiwarkach, to Searchmetrics jest bezkonkurencyjny. Uzyskujemy o naszych konkurentach wszystkie informacje, których potrzebujemy, aby dokonać ich analizy.
  • MajesticSEO – dzięki niemu sprawdzimy linki naszych konkurentów Otrzymujemy dostęp do listy linków i linkujących domen, a także ich ocenę wartościową. Ważne jest również, że MajesticSEO dostarcza nam informacje na temat anchorów, które używane są w linkach. Za jego pomocą porównamy również parametry kilku domen.
  • SEO SpyGlass – narzędzie to również służy do analizy linków danej strony. Oprócz tego dowiadujemy się, jaki jest wiek danej domeny oraz liczba linków zewnętrznych i wewnętrznych. SEO SpyGlass nie jest jednak programem bezpośrednio skierowanym do tych, którzy chcą przeprowadzić analizę konkurencji, a do tych, którzy chcą dobrać odpowiednio słowa kluczowe do pozycjonowania strony. Dlatego polecany jest wszystkim tym, którzy chcą się dowiedzieć, jakie frazy powinny znaleźć się na ich witrynie.

Oceń swoje szanse

Konkurencja staje się coraz większa i silniejsza. Na pewno nie może sobie pozwolić na to, aby przespać moment, kiedy pojawia się nowa firma, która może stać się potencjalnym rywalem. Analiza konkurencji pod kątem SEO w e-commerce to bez wątpienia jedno z najważniejszych działań. Nie oznacza to, że nie należy obserwować naszej branży, jeżeli chodzi o ofertę, jaka dominuje na rynku, ceny i przychody. Warto jest sprawdzić, czy produkty, które chcemy wprowadzić na rynek, już się na nim znajdują. Często jest tak, że oferty większości firm znacząco się nie różnią. W takiej sytuacji powinniśmy obrać inny kierunek, a mianowicie wprowadzić do swojego sklepu taki produkt, który jest słabo dostępny lub nie ma go w ogóle. To nas wyróżni i pokaże, że nie idziemy tylko wytyczonym szlakiem, a próbujemy czegoś nowego, unikatowego.

Jeżeli mamy już wybrany towar, czas na ustalenie jego ceny. Naturalnie jest to nasze źródło dochodu, a zatem powinniśmy na sklepie zarabiać. Ceny nie mogą być więc za niskie, ale również zbyt wygórowane sprawiają, że klienci szukają innego sprzedawcy, który zaproponuje im lepszą ofertę. Czasami jednak wystarczy wprowadzić darmową przesyłkę lub ciekawe formy sprzedaży, jak wielosztuki, czy też firmowe gadżety niespodzianki, które będziemy dołączać do każdej przesyłki.

Analiza konkurencji jest potrzebna, konieczna i obowiązkowa. Dążąc do stworzenia stabilnej firmy i najlepszej oferty na rynku, musimy poznać tych, którzy również biorą udział w tym wyścigu. Powinniśmy się doskonalić, rozwijać i wprowadzać zmiany, które umożliwiają osiąganie coraz lepszych efektów. E-commerce to bardzo silny rynek sprzedażowy, dlatego tym bardziej powinniśmy korzystać ze wszystkich narzędzi i możliwości, dzięki którym będziemy usatysfakcjonowani zarówno liczbą zadowolonych klientów, jak i osiąganymi zyskami.