Analiza stron internetowych - jak ją przeprowadzić?

Każdy, kto prowadzi działalność w internecie, powinien systematycznie dbać o to, by zwiększać ruch na stronie WWW oraz skutecznie ją promować. Te dwa najważniejsze cele można z kolei osiągnąć jedynie wtedy, kiedy analiza stron internetowych zostanie przeprowadzona skrupulatnie.

Niezależnie od tego, czy jest to blog tematyczny, sklep online, czy portal informacyjny, każdorazowo należy sprawdzać wyniki strony, najlepiej w porównaniu z konkurencją. W tym celu pomocne okażą się specjalnie opracowane narzędzia, z jakich powinno się skorzystać zarówno na etapie planowania, jak i wdrażania kampanii SEO.

Analiza stron internetowych – podstawowe wiadomości

W przypadku analizy stron internetowych najważniejsze jest to, żeby poznać konkurencję. Sposób jest prosty: wystarczy dopasować newralgiczne dla własnego interesu frazy i sprawdzić, które spośród stron są najwyżej umieszczone w wyszukiwarce internetowej pod kątem tych właśnie słów kluczowych. W tym celu wypadałoby skorzystać z analizatorów witryn, które dodatkowo sprawdzą strony konkurencji pod względem innych, równie istotnych z uwagi na SEO, parametrów.

Taka analiza stron internetowych pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek bierze pod uwagę między innymi: słowa kluczowe, linki, budowę strony, zastosowanie witryny w popularnych przeglądarkach czy też czas jej ładowania. Przeprowadzenie analizy w oparciu o wytyczne i wskazówki z Google’a pozwala lepiej zrozumieć samo działanie wyszukiwarek oraz to, w jaki sposób pozyskują one konkretne dane. Osoba, która chce przeanalizować stronę, powinna pamiętać o tym, żeby korzystać ze sprawdzonych narzędzi. Dodatkowo najlepiej kiedy analiza stron internetowych zostanie zrobiona pod okiem profesjonalisty znającego się na zagadnieniach SEO.

Co prawda w internecie można znaleźć wiele darmowych narzędzi, a sposób ich obsługi jest intuicyjny, jednak kiedy chcemy mieć pewność, że strona została dobrze sprawdzona, warto skupiać się jedynie na tych najbardziej profesjonalnych. Sprawnie zrobiony audyt pozwoli na późniejsze wyciągnięcie wniosków dotyczących tego, w jaki sposób witryna ma się prezentować, żeby zajmować wyższe miejsce w wyszukiwarce i tym samym wyprzedzać konkurentów z branży. Mówiąc językiem fachowym: pozwala ustalić optymalny komplet znaczników z odpowiednią wartością.

Co obejmuje analiza stron internetowych?

W trakcie analizy strony internetowej sprawdza się przede wszystkim poprawność kodu strony. Taka walidacja ustala, czy znaczniki zapisane są bez błędów oraz czy nie pominięto najważniejszych elementów. Eksperci podkreślają, że określoną stronę należy analizować pod względem walidacji po każdej zmianie treści na niej. Tylko taka witryna, która się waliduje, będzie bowiem wyświetlana internautom oraz dostępna dla najbardziej znanych wyszukiwarek.

Dla właścicieli sklepów internetowych powinno być ważne to, by sprawdzić, czy dane kontaktowe, takie jak e-mail lub numer telefonu, zostały właściwie oznaczone. Nie wystarczy bowiem ich tylko wpisać. Kolejną, równie istotną kwestią jest przeanalizowanie znacznika title, zawierającego treść tytułu strony, jaki widoczny jest zarówno na samej górze przeglądarki, jak i w wynikach wyszukiwania Google’a. W tytule muszą znajdować się frazy, pod które pozycjonuje się stronę. Sam znacznik nie powinien zawierać więcej niż 60 znaków, gdyż właśnie tyle wyświetla się we wspomnianych wynikach. Wdrażana analiza stron internetowych powinna także obejmować analizę znacznika meta description, a więc opisu strony, który równie często widoczny jest w wynikach wyszukiwania. Opis powinien być chwytliwy i czytelny.

Najlepiej użyć w nim dwa razy słów kluczowych. Optymalna długość meta description to od 50 do 160 znaków. Kiedyś sprawdzano również znacznik meta keywords, lecz aktualnie pomija się go z uwagi na to, że nie jest czytelny dla Google’a. Co więcej jego umieszczenie w witrynie może jej tylko zaszkodzić. W analizie strony WWW ważne jest jednak nadal sprawdzenie znacznika h1, reprezentującego nagłówki w pozycjonowaniu. Jako że jest to największy nagłówek na stronie, jego treść musi być zwięzła i czytelna dla internauty. H1 powinien zawierać także słowa kluczowe. Sprawdzany jest też znacznik h2, a więc śródtytuły. W tym przypadku obowiązuje taka sama zasada, jak w przypadku znacznika h1. W pozycjonowaniu strony WWW duże znaczenie ma także znacznik strong, a więc ten odnoszący się do najistotniejszych treści na stronie. Każda analiza stron internetowych obejmuje również ranking PageRank strony, opierający się na liczbie i jakości stron umieszczających odnośniki do konkretnej witryny.

Z tym związana jest też liczba podstron obecnych w wyszukiwarce Google, czyli indeksowanie. Zasada jest prosta: im więcej zindeksowanych podstron z danego serwisu, tym większa liczba użytkowników na nim się znajdujących. Dlatego kiedy podczas analizy strony internetowej okaże się, że ma ona mniej niż 30 zindeksowanych podstron, należy wyciągnąć z tego stosowne wnioski oraz popracować – czy to nad dodaniem nowych treści, czy nad przyspieszeniem indeksowania obecnych. W trakcie profesjonalnej analizy strony zoptymalizowane zostaną też grafiki znajdujące się na niej. Z tego względu nazwy plików graficznych, które znajdują się na stronie, powinny posiadać słowa kluczowe, zwłaszcza w atrybucie title oraz w atrybucie alt. Wyświetlane są one bezpośrednio po najechaniu myszką na obrazek. Tak wnikliwe „prześwietlenie” strony WWW umożliwia wskazanie jej najsłabszych elementów oraz znalezienie rozwiązań, dzięki którym można poprawić wyniki. W skrócie chodzi więc o usunięcie elementów mających negatywny wpływ na pozycję strony. Słusznie będzie też pokusić się o sprawdzenie innych kwestii, które mają znaczenie w danej chwili. Chodzi tu głównie o analizę social media, a także sprawdzenie jakości i poprawności kodu strony. Gdy doda się do tego pozostałe informacje, można się spodziewać, że analiza stron internetowych będzie kompletna.

Analiza stron internetowych - najważniejsze pytania

Analiza stron internetowych, o której traktuje powyższy artykuł, pozwala odpowiedzieć na pytania najważniejsze z punktu widzenia stricte marketingowego: Czy strona spełnia oczekiwania grup, do których jest skierowana? Czy jest użyteczna i bezpieczna? Czy wyświetla się poprawnie na wszystkich urządzeniach? Czy jest dobrze zoptymalizowana pod pozycjonowanie? Czy stosowane są na niej metody monitorowania i analizy stanu strony i jej funkcjonowania?

Wyniki takiej analizy powinny być jak najbardziej uszczegółowione po to, by można było wdrożyć zmiany maksymalnie poprawiające działanie witryny. Jedynie w ten sposób można poprawić wyniki jej oglądalności, a także wyprzedzić konkurencję.

Analiza stron internetowych powinna być przeprowadzona w oparciu o wielofunkcyjne narzędzia, dzięki którym można sprawdzić zarówno elementy podstawowe, jak i te bardziej szczegółowe. Dlatego dobrze jest sprawdzić, które spośród narzędzi są najbardziej cenione. Wśród nich na pewno znajdują się takie jak: Market Samurai, SEO Tools For Experts, Searchmetrics, SEMRUSH, Spywords, Semstorm, MajesticSEO, Ahrefs, Brand24, Alerty Google, Sentione czy Similiar Web. Te narzędzia poza standardową analizą pozwalają wnikliwie sprawdzić, jak konkurencja radzi sobie pod względem linkowania, słów kluczowych czy innych równie istotnych kwestii z punktu widzenia przeglądarek i użytkowników. Warto w takim razie wziąć te wskazówki pod uwagę, aby nie martwić się o pozycję swojej witryny na tle innych.