Bezpieczne zakupy online

Coraz więcej Polaków ma dostęp do internetu. Nic więc dziwnego, że rynek e-commerce dynamicznie się rozwija. Według raportu „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e- Commerce Polska” aż 64% badanych internautów szuka w sieci produktów, które chcą kupić. Tyle samo respondentów korzysta z internetu, aby porównywać ceny produktów i usług.

Prawie połowa pytanych kupuje produkty i usługi na polskich stronach ininternetowych. Ponad 40% szuka informacji o sklepach, które chcą odwiedzić. Jako czynniki motywujące do robienia zakupów online najczęściej wymieniane są: dostępność przez całą dobę (86%), dostawa do domu (86%), atrakcyjniejsze ceny niż w tradycyjnych sklepach (79%), brak konieczności jechania do sklepu (77%). Zakupy online kojarzone są z wygodą, ponadto wzrasta zaufanie do kupowania przez internet. Jednocześnie na łatwy łup liczą oszuści, którzy również zauważyli rozwój branży e-commerce i szukają tam potencjalnych ofiar. Nie daj się oszukać, dowiedz się, jak robić bezpieczne zakupy online!

Jak nie dać się oszukać, robiąc zakupy online?

Po pierwsze dokładnie przeczytaj regulamin, który określa warunki sprzedaży. Jeśli coś jest dla ciebie niejasne albo się z czymś nie zgadzasz, nie zawieraj transakcji. Regulamin powinien zawierać wysokość opłat, czas wykonania zobowiązań, adresy, procedury reklamacyjne.

Uważaj na podejrzanie niskie ceny. Megapromocje to najczęstszy chwyt, na który oszuści łapią swoje ofiary. Pamiętaj, że sprzedawca ma obowiązek wystawić ci paragon. Powinien być on dołączony do przesyłki. Paragon stanowi podstawę do reklamacji.

Sprawdź informacje i opinie o sprzedawcy. Kupuj tylko u solidnych handlarzy i w zaufanych źródłach. Unikaj nieznanych portali aukcyjnych, na których system weryfikacjii sprzedawców jest mało rozwinięty. Uczciwy przedsiębiorca nie ma powodów, żeby ukrywać swoje dane, nazwę i adres firmy! Sprawdź też, czy numer telefonu podany w aukcji jest prawdziwy. Przedsiębiorcę możesz dodatkowo prześwietlić w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Dbaj o ochronę swoich danych osobowych. Zwróć uwagę, jakie dane chce od ciebie uzyskać sprzedawca. Nie podawaj danych do logowania do konta bankowego.Sprawdź dokładnie, czy sprzedawca nie zastrzega sobie praw do wykorzystania podanych przez ciebie danych w zakresie szerszym niż przedmiot transakcji.  Upewnij się, że transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu (protokół SSL). W trakcie wypełniania formularza z danymi w przeglądarce na początku adresu zamiast “http” powinno pojawić się “https”.  

Robiąc zakupy online, korzystaj z zaufanych źródeł internetu. Lepiej zrezygnuj z kupowania w kawiarence internetowej. Po skończonej transakcji nie zapomnij się wylogować.

 

Uwaga!

Pamiętaj, że żaden sprzedawca internetowy nie ma prawa żądać od ciebie numeru PIN. Nigdy go nie podawaj!

 

Zachowaj wszystkie maile związane z transakcją. Korespondencja ze sprzedawcą może przydać się jako dowód w postępowaniu reklamacyjnym.

Zakupy online - co robić, jeśli padniesz ofiarą e-oszusta?

Jeżeli padniesz ofiarą oszusta w trakcie zakupów online, zgłoś sprawę organom ścigania: prokuraturze lub policji. Problemy z europejskim sprzedawcą pomoże ci rozwiązać Europejskie Centrum Konsumenckie. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) radzi zachować ostrożność w transakcjach przez internet. Jednocześnie podkreśla, że oszustwa podczas zakupów w sieci nie leżą w gestii jego kompetencji. Mimo to w swoim komunikacie zamieszcza wskazówki dotyczące najczęściej występujących oszustw:

 

“Bez względu na to, czy internetowy przedsiębiorca ma siedzibę w Dubaju, Wietnamie, na Malediwach, musi przestrzegać polskiego prawa, jeżeli kieruje ofertę do polskiego konsumenta. Oznacza to, że gdy np. wysyła towar do Polski, ceny podaje w złotówkach, a strona jest napisana w naszym języku, to musi wywiązać się z wielu obowiązków informacyjnych i zapewnić 10 dniowy okres na odstąpienie od umowy.”


Warto zaznaczyć, że 25 grudnia wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, która wydłuży czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa z 10 do 14 dni. UOKiK radzi, aby dokładnie czytać wszystko, na co klikamy, gdy robimy zakupy online.

 

Konsument korzystający z e-zakupów towarów lub usług musi przede wszystkim pamiętać, że nawet samo klikniecie na okienko „akceptuję regulamin” czy „zapoznałem się z regulaminem” może oznaczać zawarcie umowy.

 

Jeśli padniesz ofiarą oszusta napisz, o tym na forum, wystaw sprzedawcy negatywną opinię. Skontaktuj się także z portalem zakupowym, gdyż pozwoli to wyeliminować nieuczciwego sprzedawcę. Będzie ostrzeżeniem dla następnych internautów. Komentarz wystaw też w przypadku, gdy wszystko będzie w porządku, to z kolei pomoże promować uczciwych przedsiębiorców.


Zainteresował cię ten artykuł? Dowiedz się, jakie są nowe regulacje w sprawie ecommerce.