Blog firmowy - jak skutecznie go prowadzić?

Przedsiębiorcy, którzy decydują się na prowadzenie własnego biznesu, nierzadko wypływają na głębokie wody, nie zdając sobie sprawy z ilości obowiązków z tym związanych. Mając swoją firmę, nie wystarczy zainwestować w skuteczną reklamę i skoncentrować się na samej sprzedaży towarów czy usług. Świat stawia coraz więcej zadań przed przedsiębiorstwami, co zmusza je do podejmowania wielu wyzwań i wykorzystywania coraz to nowych strategii. Blog firmowy, który może wydawać się mało skuteczny, wbrew pozorom spełnia niezwykle istotną funkcję. Właściwie każda marka posiada dzisiaj swoją stronę internetową i pokłada w niej wielkie nadzieje. Jednak nie każdy w pełni wykorzystuje potencjał bloga firmowego, co skutkuje brakiem sukcesów.

Blog firmowy i jego brak a korzyści dla firmy

Dobrze jest mieć świadomość, jakie korzyści przynoszą nam określone działania - jeżeli podejmujemy się jakichś wyzwań, musimy wiedzieć, dlaczego to robimy. Podobnie jest z prowadzeniem bloga firmowego. Przedsiębiorcy, którzy nie są przekonani do własnej strony internetowej, zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z ogromu zalet, jakie pociąga  za sobą jej prowadzenie. Jest to nie tylko forma reklamy, która pomaga zwiększyć sprzedaż usług czy stać się bardziej rozpoznawalną firmą, ale także okazja do dialogu z klientami.

Poprzez bloga budujesz swój wizerunek jako eksperta, osoby dobrze znającej swoją branżę. Wzbudzasz zaufanie i stajesz się osobą szanowaną wśród użytkowników internetu. Wyodrębnić też można inne plusy:

  • Poznajesz potrzeby i zainteresowania swoich klientów. Zebrane informacje mogą posłużyć do wzbogacenia swojej oferty oraz przystosowania jej do preferencji konsumentów. Komentarze i opinie wystawiane przez czytelników powinny być dla Ciebie najlepszymi wskazówkami.

  • Blog firmowy to Twoja wizytówka. Pamiętaj jednak, że nie może być to witryna przepełniona ofertami i kuponami rabatowymi - to rola sklepu internetowego. Blog firmowy jest okazją do zaprezentowania swojej firmy od innej strony, takiej, której klienci jeszcze nie znają. Uchylenia rąbka tajemnicy, pokazanie tego, co jest na co dzień niedostępne, zainteresuje odbiorców. Dzięki temu zyskasz więcej wejść na stronę, a w konsekwencji stałych klientów.

  • Blog firmowy jako forma reklamy. W ciekawy sposób możesz na blogu przedstawić swoją ofertę. Nie może to być jednak drugi sklep internetowy. Dobrze jest pomyśleć o cyklicznych artykułach na temat zastosowań Twoich produktów, w których możesz umieścić linki do oferty na Twoim e-sklepie.

Blog firmowy - Sprzedawaj się słowem

Blog firmowy to nie pamiętnik nastolatki, w którym można znaleźć opis każdej godziny dnia i dogłębne analizy uczuć. Na początku poświęć czas na opracowanie strategii działania. Zastanów się, co chcesz umieszczać na stronie, jak często i dlaczego. Na pierwszym miejscu musi jednak stać treść - wysokiej jakości i bogata merytorycznie. Nie możesz pisać o czymkolwiek, tylko po to, aby odbiorcy wiedzieli, że istniejesz. Wachlarz tematów jest bardzo szeroki, także tych związanych z branżą. Liczy się kreatywność i nieszablonowe myślenie.

Poprzez bloga można zapoznać czytelników z firmą i jej pracownikami. Nie chodzi tutaj o opisywanie życia prywatnego każdego członka zespołu, ale  o ich zainteresowania, zdolności, wykształcenie i umiejętności. Klient lubi wiedzieć, z kim ma do czynienia. Nie zapominajmy, że blog musi nawiązywać do naszej firmy, treściowo powinien zatem być z nią powiązany. Jeżeli zajmujemy się sprzedażą książek, nie powinniśmy na stronie zamieszczać mnóstwa przepisów kulinarnych, chyba że sprzedajemy książki kucharskie. Staraj się zainteresować tematem, ale nie trzymaj się tylko i wyłącznie tego, co masz w sklepie. Kontynuując wątek sprzedaży książek - można w ciekawy sposób zainteresować czytelnika recenzjami czy fragmentami książek, umieszczanymi na blogu. Jeżeli zajmujemy się branżą wnętrzarską, dobrym rozwiązaniem jest skupienie się na wizualizacjach aranżacji oraz poradach, dotyczących funkcjonalności wnętrz.

Komentarze i opinie, czyli dialog z czytelnikiem a blog firmowy

Prowadząc bloga, nie zapominaj o postawionych sobie celach. Nie możesz skupić się tylko na własnych komunikatach, kierowanych odbiorców. Pozwól ludziom po drugiej stronie monitora mówić, wyrażać swoje opinie, dzielić się spostrzeżeniami oraz wskazówkami. Oni mogą być Twoimi doradcami, dzięki nim możesz stworzyć unikatową ofertę, która idealnie trafi w gusta klientów. Skorzystaj z takiej możliwości. Mobilizuj do wypowiadania się na forum, zachęcaj do aktywnego udzielania się w dyskusjach, zadawaj pytania i reaguj na krytykę. Musisz mieć świadomość, że nie wszystkim będzie się podobać to, co robisz i co oferujesz. Twoja oferta nie jest dla wszystkich, jest skierowana do określonej grupy ludzi i to na niej powinieneś skupić swoją uwagę. Bądź wobec siebie krytyczny i jeżeli czytelnicy zgodnie twierdzą, że coś wymaga zmian, wprowadź je. Oni widzą niekiedy więcej niż Ty.

Blog firmowy - Nie śpimy, działamy!

Własna firma to mnóstwo obowiązków, ciągłe stawianie czoła wyzwaniom i nieustanny rozwój. Jeżeli dołożymy do tego prowadzenie bloga firmowego, może się nam to wydawać karkołomnym przedsięwzięciem. Brak czasu jest największym wrogiem wdrażania takiej strategii. Trzeba liczyć się z tym, że czytelnicy będą od nas wymagać systematyczności i regularnego pojawiania się nowych wpisów. Nie można pozwolić, by się znudzili i zrezygnowali z czytania naszego bloga. Ważna jest więc konsekwencja w redagowaniu oraz systematyczność pojawiania się na stronie wpisów. Należy uprzedzić odbiorców, jak często planujesz umieszczać teksty. Może to być raz lub kilka razy w tygodniu, z pewnością nie rzadziej. Twój blog musi żyć, musi się na nim nieustannie coś dziać. Jeżeli wiesz, że możesz nie sprostać wyzwaniu i nie będziesz miał czasu na tak częstą aktywność na blogu, jest na to sposób. Istnieje funkcja, która umożliwia ustawienie daty i godziny publikacji wpisu. Możesz zatem tworzyć teksty w wolnej chwili, nie umieszczając ich od razu. Jest to wygodne i pozwala usystematyzować swoją pracę.

Innowacyjność na czasie a blog firmowy

Pozwól sobie na odrobinę fantazji i oryginalności. Nie musisz ograniczać się tylko i wyłącznie do samego tekstu, warto pomyśleć także o innych formach komunikowania się z czytelnikami. Urozmaicenie tekstu o grafikę jest bardzo dobrym sposobem na zwrócenie uwagi internauty - czasem obraz może wyrazić więcej niż tysiąc słów. Nowy produkt w Twoim sklepie? Dlaczego nie pokazać jego zalet poprzez film, prezentujący jego praktyczne zastosowanie. Wszelkiego rodzaju wykresy, prezentacje i animacje pozwalają na przekazanie większej ilości treści w atrakcyjny sposób. Niekiedy czytelnik będzie odwiedzał Twoją stronę z czystej ciekawości , by przekonać się, czym zaskoczysz go dzisiaj.

Blog firmowy, czyli treść w ładnym opakowaniu

„Nie ocenia się książki po okładce”, czyżby? Kto z nas, wybierając książkę, nie sugeruje się jej szatą graficzną? To naturalny odruch każdego człowieka. Większość z nas to wzrokowcy - jeżeli coś nas zainteresuje, chcemy przyjrzeć się temu bliżej. Koncentrując się na samej treści bloga, możemy zaniedbać jego wygląd i grafikę. Postaraj się, by szata graficzna i kolorystyka odzwierciedlała charakter Twojej firmy. Niech blog firmowy nawiązuje do Twojego logo i e-sklepu. Struktura strony powinna być przejrzysta, tak, by każdy mógł bez problemu się po niej poruszać już przy pierwszej wizycie. Jest to ważna kwestia, ponieważ internauci cenią sobie praktyczność strony oraz jej użyteczność. Jeżeli chcesz, żeby do Ciebie powrócili, dokładnie zaplanuj wygląd swojej strony. Czasem warto postawić na prostotę i nie przesadzić z ilością ozdobników. Wygląd jest istotny tylko na początki, potem już liczy się treść, której warto poświęcić dużo więcej czasu.