Blog - prowadzenie strony a content marketing

Założenie i prowadzenie popularnego bloga wiąże się z wieloma kwestiami i decyzjami, które trzeba podjąć. Nie tylko w obrębie tematyki, lecz także przekazu, który kierujemy w świat. Rodzi się przy tym pytanie, jak blog i jego prowadzenia ma się do content marketingu?

Blog stanowi doskonałe narzędzie promowania zarówno dla firm posiadających swoje siedziby stacjonarne, jak i te internetowe, czyli działające tylko online. Jest też doskonałym medium content marketingu, który polega tutaj głównie na tworzeniu wartościowych treści, przykuwających uwagę czytelnika zainteresowanego określoną tematyką i jednocześnie zdobywających jego zaangażowanie.

Prowadzenie dziennika internetowego jest doskonałą metodą promocji sklepów internetowych, które ze względu na ograniczoną możliwość reklamowania się, polegają głównie na medium, w którym same występują, czyli internecie. Biorąc jednocześnie pod uwagę fakt, że na rynku e-commerce panuje ogromna konkurencja oraz istnieje wiele witryn oferujących bardzo podobne do siebie produkty, prowadzenie własnego bloga, o ile jest on przemyślany, stanowi jeden z lepszych pomysłów na wypromowanie swojego biznesu.

Blog - strategia

Bez względu na to, czy planuje się rozpoczęcie pisania w ramach bloga osobistego, czy firmowego powinno się opracować strategię rozwoju własnej strony internetowej. W jej ramach należy określić kilka podstawowych elementów. Przede wszystkim zastanowić się nad założeniami i celami, w imię których działalność bloga ma się odbywać. Następnie dobrze jest zastanowić się nad profilem czytelnika, do którego kieruje się teksty, a więc określić grupę docelową, a także zastanowić się nad tym, o czym chce się mu opowiedzieć. Ponadto warto przemyśleć, jakimi kanałami zamierza się dotrzeć do odbiorców oraz w jaki sposób ma przebiegać sposób kontaktowania się, nawiązania i podtrzymywania relacji z czytelnikami.

Tematyka wpisów jest jednym z ważniejszych elementów, które powinny zostać przemyślane. Trzeba pamiętać, że z zasady interesujące teksty powinny być wartościowe z punktu widzenia czytelnika. Oznacza to, że muszą one zawierać kwestie, które go nurtują, odpowiadają na jego pytania albo rozwiązują jego problemy. Prowadzenie bloga nie może być przypadkowe. Każdy wpis należy rozważyć jako źródło przynoszące firmie lub blogerowi korzyści.

Blog - tematyka wpisów

Aby przykuć uwagę czytelników, trzeba postawić na takie treści, które będą dla nich interesujące. W ramach poszukiwania tematu tekstu dobrze jest postawić się w sytuacji odbiorcy i przemyśleć, co może go zaciekawić. Z pewnością będą to m.in. nowości z omawianych branż.

Warto zastanowić się również nad tematami, które zawsze okazują się atrakcyjne dla odbiorców. W każdej branży pojawiają się kwestie na tyle uniwersalne, że informacje o nich będą poszukiwane przez czytelników. Początkowo zatem można skupić się na publikowaniu artykułów właśnie o nich.

Aby poznać lepiej preferencje osób czytających teksty, dobrze jest przeprowadzić ankietę. Od czasu do czasu dobrze zarządzane blogi oferują odbiorcom odpowiedzenie na kilka pytań dotyczących funkcjonalności bloga oraz tego, o czym chcieliby przeczytać w nadchodzącym czasie. Taka ankieta wydaje się bardzo prosta do przygotowania, szczególnie, kiedy korzysta się z gotowych szablonów, oferowanych przez najbardziej popularne platformy do zakładania blogów. Uzyskane z nich dane mogą posłużyć jako inspiracja do kolejnych postów, ale także pozwolą uściślić, która grupa użytkowników internetu jest zainteresowana czytaniem wpisów na blogu i posłużyć jako pomocne informacje.

Ankiety można przeprowadzić także za pomocą mediów społecznościowych, dokładniej Facebooka. Wystarczy we wpisie na swoim fanpage’u poprosić po opinie na temat prowadzonej strony lub zasugerować obserwującym wybór tematu kolejnych tekstów.

Blog - przesłanie

Równie ważne jak tematy, które poruszamy, jest ich przesłanie. W przypadku, kiedy prowadzi się bloga firmowego bardzo ważne jest, aby zarówno firmę, jak i oferowane produkty przedstawiać w pozytywnym świetle. Rolą publikowanych wpisów jest zachęcenie odbiorców do zapoznania się z produktem lub usługą oraz przedstawienie ich jako remedium na problemy i bolączki.

Dobrze jest także zastanowić się nad tym, czy publikowane teksty rozwiązują kłopoty czytelników. Zazwyczaj w przypadku pojawiania się problemu w jakiejś kwestii najszybszym i najwygodniejszym sposobem jest poszukanie odpowiedniego artykułu w internecie. Kiedy publikuje się teksty zawierające sposoby na najbardziej powszechne rozterki, zwiększa się udział wejść z wyszukiwarki w stosunku do innych źródeł, co jednocześnie zwiększa ruch na stronie. W przypadku, kiedy odbiorca skuszony wynikami wyszukiwania natrafi na przepis, który skutecznie rozwiązuje jego problem, z pewnością będzie chciał odwiedzić tę stronę kolejny raz.

Blog - wiedza a produkt

Blog internetowy jest tym elementem, który pozwoli na stworzenie swojego wizerunku w internecie jako eksperta. Posiadana wiedza z zakresu obsługi, budowy oraz właściwości związanych z poszczególnymi produktami w połączeniu z gotowymi receptami na to jak uniknąć problemów z ich użytkowaniem, jest wszystkim czego szukają klienci. Zatem blogi zawierające fachową wiedzę z danej dziedziny będą bardziej cenione od tych, które jedynie prześlizgują się po temacie bez większego zagłębiania się w niego. Pisząc artykuły na blog, warto pamiętać o tym, że internauci doskonale wiedzą, kiedy tworzy go osoba posiadająca wiedzę z danego tematu. Zdradzi go nie tylko użyte słownictwo, lecz także podejście do tematu i chęć wytłumaczenia trudnych zagadnień szczegółowo.

Specjalistyczna wiedza to możliwość zdobycia zaufania czytelników, co w przypadku sklepów internetowych posiadających blogi, może wiązać się również ze zwiększoną liczbą zamówień. Im więcej wartościowych wpisów na stronie, tym lepsza opinia internautów na temat autora artykułów. Dobrze jest wykorzystać tę zależność, gdyż konsumenci zdecydowanie częściej kupują produkty oferowane przez osoby, co do których wiedzy i fachowości mają pewność.

Blog - wyróżnij się

Zakładając blog, początkujący bloger musi liczyć się z tym, że najprawdopodobniej stron o podobnej tematyce jest więcej, z tego powodu należy wyróżnić się na tle konkurencji. Jednym ze sposobów mogą być na przykład konkursy – dla przykładu jedna z blogerek za określone w konkursie zadanie wręczyła nietuzinkowy prezent -  ręcznie malowany (w tematyce orientalnej) mikser. Wpis wzbogaciła o tag ręcznie malowany mikser. Na tle swoich kolegów wyróżniła się tym, że na stronie umieściła wyżej wymieniony tag, dzięki któremu na jej blog weszła znaczna liczba osób.

Tagi, podobnie jak fraza kluczowa, to znaczniki, które przyklejone do części informacji lub przekazu multimedialnego, pozwalają na odnalezienie ich w czeluściach internetu. Umieszczając te wskaźniki w swoich tekstach, zwiększa się szansę na odnalezienie akurat tego artykułu przez wyszukiwarkę i umieszczenie linku do niego w wynikach wyszukiwania.