Bluetooth marketing - kiedy warto go stosować?

Marketing mobilny to bardzo przyszłościowa gałąź marketingu. Nie nastał on jednak w Polsce w dobie smartfonizacji - był obecny już wcześniej, pod postacią bluetooth marketing. Wykorzystał on technologię bluetooth i uznawany był za bardzo sprawne wsparcie różnego rodzaju akcji reklamowo-marketingowych. Obecnie jego forma zmieniła się i bluetooth marketing dalej jest stosowany mimo szeregu innych rozwiązań w marketingu mobilnym.

Co to jest bluetooth marketing?

Bluetooth to rodzaj bezprzewodowej komunikacji krótkiego zasięgu między urządzeniami takimi jak telefony komórkowe, komputery stacjonarne oraz przenośne, tablety. Dzięki bluetooth można przesyłać pomiędzy urządzeniami określone dane, np. obrazy lub filmy. Technologia powstała w końcu lat 90. XX w. i niedługo zyskała zastosowanie także w marketingu.

Bluetooth marketing, opierający się na przesyłaniu treści reklamowych do odbiorców za pośrednictwem bluetootha, w Polsce pojawił się mniej więcej w połowie pierwszej dekady XXI wieku. Zaczęły z niego korzystać duże firmy działające w kraju, m.in. Allegro, Cinema City, Orange czy Play.

Jak działa bluetooth marketing? Otóż specjalne urządzenie lub komputery z modułami bluetooth wykrywają w swoim zasięgu inne urządzenia i przesyłają do nich prośbę o zgodę na udostępnienie komunikatu reklamowego. Jeśli odbiorca wyrazi taką zgodę, na jego urządzeniu pojawia się wspomniany komunikat multimedialny. Jest to zatem rodzaj marketingu permisywnego, czyli takiego, w którym to odbiorca decyduje, czy chce przyjąć komunikaty w określonej kampanii marketingowej. Jeśli odbiorca nie wyrazi zgody na otrzymanie wiadomości, w trakcie trwania danej kampanii nie otrzyma więcej próśb o wyrażeniu zgody na otrzymywanie treści.

Bluetooth marketing w kampanii reklamowej

Głównym problemem, z jakim spotkali się zwolennicy bluetooth marketingu, był ograniczony zasięg tego rodzaju komunikacji. Urządzenie odbiorcze musiało się znajdować nie dalej niż kilkadziesiąt metrów od nadajnika. Z czasem dystans ten nieco się zwiększył, lecz w dalszym ciągu zasięg komunikacji nie przekracza 100 metrów. Skuteczne zatem okazywało się umieszczanie nadajników np. w centrach handlowych, na dworcach kolejowych czy w terminalach lotnisk, gdzie odbiorca mógł przez dłuższy czas przebywać w zasięgu urządzenia-nadajnika.

Zastosowanie bluetooth marketing znalazł właśnie w działaniach promocyjnych sklepów umieszczonych w galeriach handlowych. Dzięki jego zastosowaniu klient dowiadywał się o interesującej ofercie, będąc w pobliżu sklepu. Komunikaty najczęściej prezentują ofertę firmy, lecz mogą być to także kupony rabatowe lub bony upoważniające do odbioru upominku. Gama informacji reklamowych, jakie można dostarczyć odbiorcy za pośrednictwem bluetooth marketingu jest jednak szersza - obejmuje również katalogi firmowe, niewielkie komunikaty dźwiękowe lub wideo, a także aplikacje mobilne.

Komunikaty wysyłane są symultanicznie do wszystkich użytkowników znajdujących się w zasięgu nadajnika. Często można dostrzec również zastosowanie technologii bluetooth niekomercyjnie, np. w muzeach czy galeriach sztuki, jednak nie jest to tematem niniejszego artykułu.

Bluetooth marketing - atuty

Zasadniczym plusem płynącym z zastosowania bluetooth marketingu jest niewielki koszt dotarcia do odbiorcy. Sam przesył informacji jest bezpłatny, a koszty związane są jedynie z zakupem lub wypożyczeniem urządzenia nadawczego, np. bluAir. Ponadto należy zaopatrzyć się w oprogramowanie pozwalające na ustalanie przesyłanych treści. Dostrzeżono również, że w porównaniu do wiadomości SMS content przesyłany za pośrednictwem bluetootha jest trwalszy - użytkownicy rzadziej kasują komunikaty, które docierają do nich tą drogą. Tworząc content w bluetooth marketingu, postaraj się, aby był on użyteczny dla odbiorcy przez dłuższy czas.

Perspektywy bluetooth marketing

Przez wiele osób bluetooth marketing uznawany jest za działalność anachroniczną, wypieraną przez inne rodzaje marketingu mobilnego. Okazuje się jednak, że w dalszym ciągu znajduje on zastosowanie, szczególnie przy wykorzystaniu nowych technologii związanych z komunikacją bluetooth. Coraz częściej bowiem zetknąć się można z zastosowaniem beaconów. Co to takiego?

Są to nowoczesne urządzenia wykorzystujące technologię bluetooth. Wysyłają sygnał radiowy i dzięki temu mogą łączyć się z urządzeniami mobilnymi w pobliżu. Niestety, aby odpowiednio odebrać informację przesyłaną dzięki beaconom, musimy mieć zainstalowaną specjalną aplikację, pozwalającą na odczyt sygnału. Pozwala ona na odnalezienie beaconów działających w otoczeniu. Zaletą beaconów jest ich długa żywotność (na jednej baterii mogą działać nawet dwa lata), a także możliwość określenia zasięgu w zależności od potrzeb.

Beacony to w Polsce wciąż nowość, jednak szybko zdobywają zwolenników. Przeciwnicy wyrażają obawę, że staną się one generatorami spamu. Wszystko zależy jednak od nadawców - sami muszą rozstrzygnąć, czy nachalny marketing przyniesie im więcej korzyści czy szkody.