Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Brand journalism, czyli myśl jak dziennikarz

Brand journalism zyskuje popularność wśród największych światowych marek. Na czym polega i czym różni się od storytellingu? Co ma do tego McDonald’s? Jaki polski start-up podbija zagraniczny rynek? Odpowiedź znajdziesz w artykule.

Brand journalism, czyli McDonald's, komunikacja i marka-reporter

Larry Light, który zarządzał m.in. wizerunkiem marki wielkiego koncernu McDonald’s, napisał na swoim blogu:

"Brand journalism is a modern marketing imperative. Brand journalism creates an evolving brand story. It is the best way to attract and interest consumers with a continuing flow of valuable, relevant, integrated and engaging content - advertising, articles, blog posts, social media, live events, videos and social media."

Light wskazał powyższe jako jedną z trzech implikacji brand journalism, kolejne to - użyj tego narzędzia, aby stać się wielowymiarowym rozmówcą i ostatnie: myśl jak dziennikarz.

Rady zdecydowanie warte zanotowania. Co jeszcze można powiedzieć o brand journalism? Na pewno ciekawym zjawiskiem staje się sytuacja, w której to marka staje się reporterem. Jeżeli chcemy tworzyć wielką markę (lub ją tworzymy) nie jesteśmy w stanie zmieścić jej historii, wykorzystując w tym celu jeden spot reklamowy. Omawiany trend swoje korzenie ma w franchisingu i w kampanii McDonald’s opracowanej przez Lighta. To on zauważył, że tradycyjny przekaz Mass Media już nie wystarcza, promowaną markę trzeba pokazać w świecie przez opowiadanie o niej, zwrócenie uwagi na to, że właśnie opowiadanie jest podstawowym czynnikiem komunikacji.

Brand journalism, czyli więź, zatarcie anonimowości i nowi klienci

Konsumenci szukają czegoś więcej, sceptycznie podchodzą do komunikatów public relations wysyłanych przez wielkie firmy. Teraz zwraca się uwagę na to, co ma dana marka do powiedzenia - o sobie i o swoim produkcie. Brand journalism łączy w sobie prezentację produktu, komunikat PR, sprzedaż i płatną reklamę jednocześnie, dzięki czemu staje się bardzo wartościowym narzędziem strategii marketingowej firmy.

Do zalet BJ można zaliczyć jeszcze utworzenie więzi pomiędzy firmą a jej odbiorcami. Dzięki połączeniu storytellingu z contentem zyskujemy zaufanie konsumentów, dajemy możliwość bliższego zapoznania się z naszą marką i produktami. Co jeszcze? Proponując odbiorcom brand journalism, podtrzymujemy ich uwagę i zainteresowanie. Przestajemy być anonimową marką, mamy coś do przekazania i spełniamy zamierzoną misję. Te narzędzie to również kreowanie marki, utrzymywanie pozytywnego wizerunku i relacji między firmą a odbiorcą.

Brand journalism, czyli świeżutki start-up, Red Bull i Coca-Cola

Na przeciw nowym wymaganiom rynku wyszedł Prowly - świeżo upieczony start-up, który oferuje firmom program “brand journal”. Na czym polega jego innowacyjność? Prowly zbiera wszystkie newsy, które zostały udostępnione o marce w ciągu dnia, tygodnia czy miesiąca a następnie wrzuca je jako zbiorczy post w kafelkowym designie.

Spotify umiejętnie wykorzystał ten nieodkryty jeszcze trend i założył wspomniane “brand journala” jako pierwsza na rynku marka. W ten sposób opowiada historię firmy - Spotify korzysta z technologicznego huba, który łączy treści tworzone w różnych kanałach przekazu, jak blogi, media społecznościowe, kanały video czy informacje prasowe.

Red Bull wydaje swój bulletin prezentując odbiorcom w bardzo nowoczesnym wydaniu treści dziennikarskie, które stają się pretekstem do budowy wizerunku marki. Firma przedstawia historie ludzi, którzy uprawiają sporty ekstremalne - to osoby prowadzące niezwykłe życie kojarzone z zabawą i energią, gdzie poziom adrenaliny nigdy nie spada. Tym samym przemyca tylnimi drzwiami swoją markę i swoje wartości.

Nie tylko te marki postanowiły same wziąć się za opowiedzenie swojej historii, zabierając tym samym głos prasie. Dobrym przykładem brand journalismu jest kampania Coca-Coli, której specjaliści od contentu stworzyli na stronie głównej firmy całkiem przyjazny dla oka magazyn internetowy zmieniając tytuł domeny z “coca-cola” na “coca-cola journey”. Magazyn lajfstalowy Coca-Coli prezentuje ciekawe artykuły i nienachalnie umieszcze swoją markę w tle.

Na końcu należy zaznaczyć, że brand journalism przez niektórych zaliczany jest do content marketingu, a przez innych jako osobna gałąź narzędzi reklamowych. To zdecydowanie coś więcej niż storytelling, ponieważ to firma staje się wydawcą i dziennikarzem, w ten sposób pozyskując nowych klientów i stale podtrzymując uwagę konsumenta.