Brand journalism, czyli myśl jak dziennikarz

Brand journalism zyskuje popularność wśród największych światowych marek. Na czym polega i czym różni się od storytellingu? Co ma do tego McDonald’s? Jaki polski start-up podbija zagraniczny rynek? Odpowiedź znajdziesz w artykule.

Brand journalism, czyli McDonald's, komunikacja i marka-reporter

Larry Light, który zarządzał m.in. wizerunkiem marki wielkiego koncernu McDonald’s, napisał na swoim blogu:

"Brand journalism is a modern marketing imperative. Brand journalism creates an evolving brand story. It is the best way to attract and interest consumers with a continuing flow of valuable, relevant, integrated and engaging content - advertising, articles, blog posts, social media, live events, videos and social media."

Light wskazał powyższe jako jedną z trzech implikacji brand journalism, kolejne to - użyj tego narzędzia, aby stać się wielowymiarowym rozmówcą i ostatnie: myśl jak dziennikarz.

Rady zdecydowanie warte zanotowania. Co jeszcze można powiedzieć o brand journalism? Na pewno ciekawym zjawiskiem staje się sytuacja, w której to marka staje się reporterem. Jeżeli chcemy tworzyć wielką markę (lub ją tworzymy) nie jesteśmy w stanie zmieścić jej historii, wykorzystując w tym celu jeden spot reklamowy. Omawiany trend swoje korzenie ma w franchisingu i w kampanii McDonald’s opracowanej przez Lighta. To on zauważył, że tradycyjny przekaz Mass Media już nie wystarcza, promowaną markę trzeba pokazać w świecie przez opowiadanie o niej, zwrócenie uwagi na to, że właśnie opowiadanie jest podstawowym czynnikiem komunikacji.

Brand journalism, czyli więź, zatarcie anonimowości i nowi klienci

Konsumenci szukają czegoś więcej, sceptycznie podchodzą do komunikatów public relations wysyłanych przez wielkie firmy. Teraz zwraca się uwagę na to, co ma dana marka do powiedzenia - o sobie i o swoim produkcie. Brand journalism łączy w sobie prezentację produktu, komunikat PR, sprzedaż i płatną reklamę jednocześnie, dzięki czemu staje się bardzo wartościowym narzędziem strategii marketingowej firmy.

Do zalet BJ można zaliczyć jeszcze utworzenie więzi pomiędzy firmą a jej odbiorcami. Dzięki połączeniu storytellingu z contentem zyskujemy zaufanie konsumentów, dajemy możliwość bliższego zapoznania się z naszą marką i produktami. Co jeszcze? Proponując odbiorcom brand journalism, podtrzymujemy ich uwagę i zainteresowanie. Przestajemy być anonimową marką, mamy coś do przekazania i spełniamy zamierzoną misję. Te narzędzie to również kreowanie marki, utrzymywanie pozytywnego wizerunku i relacji między firmą a odbiorcą.

Brand journalism, czyli świeżutki start-up, Red Bull i Coca-Cola

Na przeciw nowym wymaganiom rynku wyszedł Prowly - świeżo upieczony start-up, który oferuje firmom program “brand journal”. Na czym polega jego innowacyjność? Prowly zbiera wszystkie newsy, które zostały udostępnione o marce w ciągu dnia, tygodnia czy miesiąca a następnie wrzuca je jako zbiorczy post w kafelkowym designie.

Spotify umiejętnie wykorzystał ten nieodkryty jeszcze trend i założył wspomniane “brand journala” jako pierwsza na rynku marka. W ten sposób opowiada historię firmy - Spotify korzysta z technologicznego huba, który łączy treści tworzone w różnych kanałach przekazu, jak blogi, media społecznościowe, kanały video czy informacje prasowe.

Red Bull wydaje swój bulletin prezentując odbiorcom w bardzo nowoczesnym wydaniu treści dziennikarskie, które stają się pretekstem do budowy wizerunku marki. Firma przedstawia historie ludzi, którzy uprawiają sporty ekstremalne - to osoby prowadzące niezwykłe życie kojarzone z zabawą i energią, gdzie poziom adrenaliny nigdy nie spada. Tym samym przemyca tylnimi drzwiami swoją markę i swoje wartości.

Nie tylko te marki postanowiły same wziąć się za opowiedzenie swojej historii, zabierając tym samym głos prasie. Dobrym przykładem brand journalismu jest kampania Coca-Coli, której specjaliści od contentu stworzyli na stronie głównej firmy całkiem przyjazny dla oka magazyn internetowy zmieniając tytuł domeny z “coca-cola” na “coca-cola journey”. Magazyn lajfstalowy Coca-Coli prezentuje ciekawe artykuły i nienachalnie umieszcze swoją markę w tle.

Na końcu należy zaznaczyć, że brand journalism przez niektórych zaliczany jest do content marketingu, a przez innych jako osobna gałąź narzędzi reklamowych. To zdecydowanie coś więcej niż storytelling, ponieważ to firma staje się wydawcą i dziennikarzem, w ten sposób pozyskując nowych klientów i stale podtrzymując uwagę konsumenta.