Branding – budowanie świadomości marki w internecie

Założenie działalności gospodarczej wymaga głębokich przemyśleń i wnikliwej analizy rynku. Początkujący przedsiębiorcy wybierają najczęściej branżę, która wiąże się z jego dotychczasowymi zainteresowaniami lub doświadczeniem zawodowym. Nie jest to oczywiście regułą, gdyż nierzadko pomysł na biznes przychodzi do głowy pod wpływem impulsu, nieoczekiwanych zdarzeń losowych lub wyczucia luki na rynku w określonym sektorze – nawet, jeśli dotychczas nie wiązał się z naszą aktywnością hobbystyczną czy zawodową. Bez względu na obrany kierunek, przedsiębiorcy w pierwszej kolejności koncentrują się na rozwoju firmy – zwiększeniu sprzedaży, czy pozyskaniu klientów lub partnerów biznesowych. Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa dochodzą kolejne kluczowe elementy, bez których rozwój firmy nie jest możliwy, takie jak branding.

Branding – tworzenie marki przedsiębiorstwa

Zwiększamy sprzedaż, zatrudniamy coraz więcej pracowników, a jednak odnosimy wrażenie, że z naszą firmą utożsamia się niewielka liczba klientów. Co więcej, większość z nich nie powraca do skorzystania z naszych usług pomimo faktu, że cechujemy się profesjonalnym i nienagannym podejściem do klienta. Jak poradzić sobie w tej sytuacji? Rozwiązanie problemu może być tylko jedno – stworzenie silnej marki, a dokładniej brandu. Czym jest branding i jaki ma wpływ na rozwój firmy? Odpowiedź prezentujemy poniżej.

Celem każdego przedsiębiorcy jest rozwój firmy i stałe poszerzanie zysku. Aby to jednak zrobić, należy dać się poznać. W jaki sposób? Poprzez budowanie brandu (marki) produktu/usługi oraz firmy. Aby stało się to możliwe należy poznać klienta – jego oczekiwania, sposób myślenia, wiedzę czy umiejętności. Posiadając już informacje z zakresu segmentacji rynku, należy stworzyć taki profil działalności, aby poprzez rozmaite działania marketingowe utkwił w świadomości społeczności – niekoniecznie klientów, gdyż zadaniem marki jest powiększanie grupy docelowej w postaci nowych klientów.

Jakie czynniki decydują o rozwoju marki? Bez wątpienia można do nich zaliczyć profesjonalną obsługę oraz sztab specjalistów z rozmaitych działów firmy, którzy każdego dnia pracują nad zwiększeniem świadomości oferowanych produktów/usług. Zasoby ludzkie to najważniejszy element, bez którego rozwój brandu nie byłby możliwy. Czym zatem jest brand (marka)? O ile definicji tego pojęcia powstało już całkiem sporo, tak ogólnie rzecz ujmując może być utożsamiona z reputacją oraz wszelkimi narzędziami, umożliwiającymi kształtowanie tej reputacji. Każdy element, o jakim pomyśli klient w odniesieniu do naszej firmy, produktu/usługi, jest marką. Może to być wpadająca w ucho muzyczka, którą wykorzystaliśmy w naszej reklamie, o ile po jej usłyszeniu klient jest w stanie wymienić nazwę naszej firmy/produktu, aktorzy grający w reklamie, hasło przewodnie, humorystyczna prezentacja czy klipy nagrywane pod kątem rozwoju wideo marketingu. Brand to inaczej skrót, którym posługuje się klient dla określenia naszej firmy. W zależności od branży, marka może być rozpoznawana po rozmaitych elementach, wśród których należy wyróżnić następujące:

Branding  nazwa i slogan

Nazwa to jeden z najważniejszych elementów wpływających na komunikację marki – wysyłanie sygnałów do klienta, który następnie zapamiętuje przekaz. Wymaga wnikliwej analizy rynku i konkurencji. Musi być łatwa do zapamiętania przez przeciętnego odbiorcę. Choć nie musi to być regułą, to warto poszukać unikalnej nazwy w języku polskim – pomimo rosnącej liczby osób znających języki obce, ze względu na problemy z wymówieniem lub niewłaściwym wpisaniem nazwy, jej zapamiętanie może okazać się trudniejsze. Element, o którym zapomina wielu przedsiębiorców to unikalność nazwy. Nie warto ryzykować wybierając taką, która jest już znana na rynku i stosowana przez inne firmy. Jak się okazuje, błąd ten popełniany jest do dziś nie tylko przez małe przedsiębiorstwa, ale i korporacje międzynarodowe. Microsoft w wyniku niedopatrzenia zarejestrował nazwę SkyDrive dla swojej usługi wirtualnego dysku. Firma z Redmond nie przewidziała jednak, że nazwa ta została opatentowana w jednym kraju. Rezultat? Korporacja prowadzona niegdyś przez Billa Gatesa zmuszona była do zmiany nazwy usługi na OneDrive, co dodatkowo wiązało się z niemałym odszkodowaniem dla firmy posiadającej wyłączne prawo do używania nazwy SkyDrive.

Slogan to równie istotny element, który jest rozszerzeniem idei, jaką niesie za sobą nazwa. Powinien bezpośrednio do niej nawiązywać lub pełnić funkcję wyjaśniającą. Co więcej, dobrze jest, jeśli oba te elementy funkcjonują również w sieci – zanim znajdziemy idealną nazwę dla naszej marki, koniecznie sprawdźmy, czy jest ona wolna i czym prędzej wykupmy odpowiednią domenę, która będzie naszą wizytówką w przyszłości.

Branding – logo oraz identyfikacja wizualna

Logo to jeden z nieodzownych elementów nazwy. Jak pokazują liczne badania, to właśnie logo jest jednym z pierwszych elementów, jakie zapamiętuje odbiorca, wyprzedzając nawet nazwę. Idealne logo powinno już w ułamku sekundy zostać zapamiętane i utożsamiane przez odbiorców. Jeśli dopiero rozpoczynamy działalność, to warto zaprojektować takie logo, które będzie utożsamiane z nazwą. Czy konieczne jest skonstruowanie znaku graficznego, nawiązującego bezpośrednio do rodzaju wykonywanej działalności? Takie przedsiębiorstwa jak Apple czy Shell pokazały, że nie jest to regułą. Konstruując logo należy zwrócić uwagę na prostotę – zbyt skomplikowane znaki graficzne nie przykują uwagi odbiorców, gdyż ludzki wzrok zatrzymuje w pierwszej kolejności prostota wykonania i minimalizm. Nie można zapomnieć o odpowiedniej czcionce, dopasowanych do profilu działalności kolorach (przykładowo: zielony kojarzy się ze spokojem, natomiast czerwony z intensywnością emocjonalną).

Poprzez identyfikację wizualną należy tutaj rozumieć wszelkie możliwe projekty graficzne, których wykorzystanie w reklamach oraz przy kampaniach marketingowych wpłynie na rozwój brandu w świadomości odbiorców. Przykładem mogą być wizytówki, ilustracje graficzne, zdjęcia, klipy wideo (wideo marketing), foldery czy reklamy bannerowe.

Branding – strona internetowa i blog

Strona internetowa to już nie tylko wizytówka firmy. Globalny rozwój internetu przyczynił się do powstania rozbudowanych stron internetowych, umożliwiających przeglądanie pełnej oferty produktów/usług. Kluczowym elementem przy tworzeniu witryny jest dialog z klientem, poprzez dedykowane fora dyskusyjne czy system komentarzy. Nie należy również lekceważyć serwisów społecznościowych, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem milionów użytkowników. Więcej informacji na temat stron internetowych, blogów firmowych oraz mediów społecznościowych prezentujemy w poniższych artykułach:

Strona internetowa:

  • Jak zaplanować i stworzyć dobrą stronę internetową? (cz. 1)

  • Jak zaplanować i stworzyć dobrą stronę internetową? (cz. 2)

  • Czy można zaistnieć w sieci posiadając stronę internetową?

Blog

  • Content marketing - Blog - skuteczne narzędzie do pozycjonowania

  • Blog firmowy jako skuteczne narzędzie marketingowe

  • Jak skutecznie zarabiać na blogu firmowym

Social media w biznesie – cykl

  • Social media w biznesie - Facebook

CSR - społeczna odpowiedzialność biznesu

  • CSR - wpływ społecznej odpowiedzialności biznesu na rozwój przedsiębiorstwa

Branding a reklama internetowa

Reklama internetowa to już niemal standard. Możliwość szybkiego dotarcia do określonej grupy docelowej, niski koszt kampanii i co najważniejsze – opłaty wyłącznie za efekty. Do wyboru jest cały szereg reklam, którym powinna zainteresować się każda firma oferująca unikalne produkty czy usługi. W początkowych etapach rozwoju warto skorzystać z linków sponsorowanych AdWords – polecamy następujące artykuły poświęcone temu zagadnieniu:

  • Linki sponsorowane AdWords - czym są i jakie mają zalety?

  • Linki sponsorowane AdWords czy Pozycjonowanie?

Po kilku miesiącach warto pomyśleć o pozycjonowaniu witryny. Więcej na temat pozycjonowania piszemy w następujących artykułach:

  • Jaki wpływ na pozycjonowanie ma Google?

  • Content marketing - Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej w sieci.

Branding a public relations

Działania public relations ułatwiają rozwój marki. Wszelkiego rodzaju spotkania na targach branżowych, zapraszanie klientów do siedziby firmy (tzw. "drzwi otwarte"), publikacja informacji prasowych prezentujących najnowsze zmiany w strukturach przedsiębiorstwa czy zapowiedź nowego produktu – te i inne aspekty wpływają na zwiększone zaufanie klientów oraz partnerów biznesowych do naszej marki. Stosując narzędzia PR nie tylko wzbudzamy większe zainteresowanie, ale też dajemy się bliżej poznać – nie tyle jako firma, co poszczególni przedstawiciele, którzy cechują profesjonalizmem i znajomością tematu.

Podsumowanie

Na powyższych przykładach widać wyraźnie, że rozwój przedsiębiorstwa nie jest możliwy bez długotrwałego procesu kreowania marki – brandu. Potrzeba jednak nieco czasu na zgłębienie tematu, przemyślenie nazwy, hasła przewodniego, loga czy kolorystyki, z którą utożsamiać nas będą klienci. Przeciwieństwem do omawianego zagadnienia jest rebranding – pojęcie, charakterystykę oraz przykłady omówimy w kolejnej części artykułu.