Branding – dlaczego marka jest tak ważna i co wnosi do Twojej firmy?

Każdej firmie zależy przede wszystkim na tym, żeby być rozpoznawalną na rynku, wybić się i skupić na sobie uwagę jak największej ilości konsumentów. Przedsiębiorca musi wykreować swoją markę tak, by była wyjątkowa, a do tego lubiana.

Marka to znak firmowy lub fabryczny – oryginalny, niepodrabialny, jedyny w swoim rodzaju konglomerat nazwy i symbolu graficznego, który zawsze będzie budzić skojarzenia z daną firmą. Umieszcza się go na produktach producenta w celu ochrony przed naśladownictwem i łamaniem praw autorskich. Przedsiębiorca podpisując się pod swoją marką, gwarantuje jej wysoką jakość. Analogicznie wyroby bezmarkowe uważane są za kicz, stąd stworzenie „dobrej marki” staje się podłożem sukcesu biznesowego. Np. w połowie lat 80. „dobrą markę” łączono z luksusowymi ubraniami, posiadanie ich implikowało wysoki status społeczny. Zatem marka nie tylko wpływa na producenta, ale także na konsumenta. Wartość marki jest mierzona na podstawie tego, jak bardzo klient jest jej świadomy. Liczy się ją poprzez porównanie oczekiwanych przychodów markowego produktu z oczekiwanymi przychodami odpowiedniego niemarkowego produktu. Dlatego też niezwykle ważne jest budowanie świadomości marki czyli branding. Branding to technika marketingowa polegająca na stworzeniu marki oraz utrwaleniu jej pozytywnego wizerunku w umysłach konsumentów.

Świadomość marki osiąga się poprzez odpowiedni dobór nazwy, loga, hasła reklamowego, adresu strony internetowej, ogólnego wzoru wyglądu oraz przekazu materiałów reklamowych, które będą jednoznacznie kojarzyć się z konkretną firmą. Zatem dana firma musi wyróżnić się tak, by klient zauważył jej istnienie i zechciał skorzystać z jej usług czy zakupić wytwarzane przez nią produkty. Jednak jednorazowy kontakt z konsumentem to nie wszystko, producent musi zawalczyć o stałego klienta, musi zapaść mu w pamięć tak, by w przyszłości w pierwszej kolejności sięgał po jego produkty i polecał je znajomym. W ten sposób nie tylko budowana jest świadomość marki, ale także rozszerzane jest grono wiernych klientów. Firma staje się lubiana i godna zaufania, a to bardzo ważny czynnik w brandingu.

Branding często kojarzy się z globalnymi reklamami i ogromnym nakładem finansowym. Ale tak naprawdę dobry branding zaczyna się w momencie, kiedy dane przedsiębiorstwo ma pomysł na siebie. Budowanie świadomości marki to nic innego jak wykazanie się kreatywnością i opanowanie ludzkich umysłów na zasadzie skojarzeń. Branding zaczyna się wtedy, gdy konsument słysząc nazwę kojarzy ją z produktem, widząc logo dopasowuje je do producenta. Po prostu przedsiębiorca powinien na chwilę przejść na drugą stronę barykady, powinien zacząć myśleć tak jak konsument: „Jestem klientem, zatem co mnie przyciąga? Co mi się podoba?”.

Pozytywna marka powinna dawać poczucie satysfakcji i spełnienia, jednak nie tylko przedsiębiorcy, ale również klientowi. Firma dzięki niej zyskuje tak ważne w biznesie zaufanie konsumenta. Wobec tego branding to przede wszystkim kreatywność, budowanie sieci skojarzeń u klienta i w efekcie zyskanie jego szacunku.