CB radio w kosztach firmowych

Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby móc ująć w kosztach dany wydatek, musi mieć on związek z prowadzoną działalnością i - co najważniejsze - poniesiony wydatek powinien wykazywać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionym kosztem a osiągniętymi przychodami.

W przypadku firm transportowych tego typu wydatek jest jak najbardziej zasadny, gdyż usprawnia komunikację z innymi kierowcami, dostarcza wielu informacji o stanie dróg, remontach, objazdach czy warunkach atmosferycznych. Ominięcie przeszkód pozwoli na bardziej efektywny i szybszy transport, co z pewnością przyczyni się do zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa.

W powyższym sytuacji wydatek jest jak najbardziej uzasadniony. W innych przypadkach ujęcie wydatku w kosztach firmowych może zostać zakwestionowane przez urząd skarbowy w trakcie kontroli. Reasumując - ujęcie wydatku na zakup CB radia w kosztach uzależnione jest również od rodzaju prowadzonej działalności.

Należy również pamiętać, że w przypadku, gdy wartość CB radia nie przekroczy kwoty 3500 zł, można ująć je bezpośrednio w kosztach. Jednak gdy cena jego będzie większa, będzie ono stanowiło środek trwały podlegający amortyzacji.