Content marketing - co to jest i jak to funkcjonuje?

Jak funkcjonuje content marketing?

Nie jest tajemnicą, że specjaliści stojący za wyszukiwarką Google dokładają wszelkich starań, aby wyniki, które otrzymuje użytkownik jak najdokładniej spełniały jego oczekiwania. Jest to dość kłopotliwe dla właścicieli stron internetowych, ponieważ na bieżąco muszą się dostosowywać do nowych wymagań. Okazuje się, że nie wystarcza już tradycyjne pozycjonowanie stron, oparte przede wszystkim na wymianie linków oraz wpisach do przeróżnych katalogów. Aktualnie kluczową rolę zaczęła odgrywać treść, która znajduje się na stronach internetowych - właśnie pole do popisu ma content marketing.

Content marketing to przykuwanie uwagi użytkownika Internetu przy pomocy wartościowych informacji, które znajdują się na przeglądanej witrynie. Stanowi alternatywę dla tradycyjnych form reklamy, które przy aktualnym zagęszczeniu powodują jedynie irytację użytkowników i zjawisko ślepoty reklamowej. Mimo, że użytkownik strony internetowej ma przed sobą reklamę, to nie zwraca na nią większej uwagi. Jedyne, co go interesuje, to odnalezienie sposobu na jej wyłączenie. Podobne zjawisko, chociaż zdecydowanie mniej nasilone, zauważa się w przypadku reklam w postaci linków kontekstowych oraz ofert publikowanych w oknach wyszukiwarek. Przesyt odbiorcy spowodowany nadmierną ilością informacji tego typu przyczynia się w rezultacie do powolnego spadku ich efektywności.

Analizując dokonujące się zmiany, każdy świadomy marketer zaczyna przekształcać zasady swojej pracy tak, aby dopasować się do schematu, którego oczekuje od niego zarówno odbiorca przekazu, jak i wyszukiwarka Google.

Content marketing to tworzenie wartościowych materiałów, które są przygotowywane z myślą o konkretnych grupach odbiorców. Najczęściej opierają się na słowie pisanym, ale mogą ponadto być rozpowszechniane w formie wizualnej lub multimedialnej. Najważniejszą zasadą content marketingu jest tworzenie unikatowych treści, które są oczekiwane, poszukiwane i pożądane przez czytelnika. Ponadto muszą wzbudzić jego zainteresowanie, mobilizować go do interakcji oraz zaspokajać jego potrzeby. Odbiorca nie otrzymuje już bezpośredniego komunikatu, nakazującego mu zdecydowanie się na konkretny produkt. Zgodnie z nową polityką, może sam podjąć decyzję na podstawie przeczytanego artykułu, który przedstawia wszystkie aspekty interesującej go sprawy. Działanie perswazyjne zostało zastąpione racjonalnym przedstawianiem argumentów i określonych korzyści dla konsumenta.

Nowa koncepcja docierania do odbiorcy z własnym przekazem, wymagała od marketerów zmiany dotychczasowych metod prezentowania treści promocyjnych. Zaczęli oni kontaktować się z konsumentami poprzez własną stronę, a także social media, blogi, serwisy oraz fora internetowe. Wykorzystując nowe modele komunikacji z użytkownikami, firmy starają się kreować swój wizerunek jako ekspertów i liderów w swoich dziedzinach.

W sieci masowo pojawiają się dopasowane do konkretnej grupy odbiorców artykuły, które poruszają szereg różnorodnych tematów. Content marketing nakazuje, że muszą być wartościowe, aby w pełni dopasować się do nowej koncepcji. Ponadto w pierwszej kolejności powinny być publikowane na stronie internetowej firmy, a dopiero później udostępniane na portalach społecznościowych oraz serwisach partnerskich. Skuteczny content marketing to nie tylko tworzenie wartościowych komunikatów, ale też umiejętne zarządzanie nimi w celu skutecznego dotarcia do konsumentów. Tworzone artykuły muszą być spójne ze sobą i jasno sugerować, kto jest ich autorem i w jakim celu zostały przygotowane. Wersje, które mają zostać udostępnione w mediach pomocniczych warto dopasować i ujednolicić z innymi wpisami umieszczanymi w serwisie. W ten sposób strona internetowa firmy nabiera charakteru portalu, którego pozycja jest dodatkowo wzmacniana przez inne witryny. Warto, aby użytkownicy mieli możliwość wpływania na temat przygotowywanych artykułów, lub mogli komentować te, które już zostały opublikowane. Content marketing zakłada, że to oni są najważniejsi, ponieważ ostatecznie sami decydują, z którą firmą zwiążą się na dłużej.

Warto również zdawać sobie sprawę z tego, że zastosowanie strategii content marketingu buduje wskazanej stronie internetowej pozycję w sieci i sprawia, że staje się bardziej przyjazna i widoczna dla wyszukiwarek. W przeciwieństwie do tradycyjnego pozycjonowania, content marketing w sposób naturalny tworzy zaplecze tekstowe, na którym gromadzone są jedynie merytorycznie wartościowe artykuły. Dzięki temu, staje się bardziej widoczny i łatwiejszy do odnalezienia przez użytkownika.

Wszystkie działania, które są podejmowane w ramach content marketingu mają za zadanie zwrócić uwagę potencjalnego klienta na promowaną w ten sposób firmę i sprawić, by sam, z własnej woli, zdecydował się na kontakt z nią. Jest to subtelna forma reklamy, która okazuje się niezwykle skuteczna. Obie strony są zadowolone z takiej współpracy. Użytkownik w łatwy sposób może odnaleźć interesujące go informacje wraz z komentarzami ekspertów, a w rezultacie decyduje się na oferowane przez nich usługi, ponieważ już zostały przez niego przetestowane i sprawdzone.