Content marketing i SEO - sprzymierzeńcy czy rywale?

Jeszcze kilka lat temu bardzo obce dla siebie światy dzisiaj stały się sobie bardzo bliskie. Można by uznać, że dobry content marketing nie jest w stanie istnieć bez SEO. Zmieniają się trendy, zmienia się również sposób pozycjonowania stron, jednak wszystko idzie w jednym kierunku.

Niektórzy mogą uznać to za wadę, inni za zaletę, jednak faktem jest, że wymagania wyszukiwarek są coraz większe, już nie tak łatwo je oszukać mało znaczącą treścią i nagromadzeniem w tekstach słów kluczowych.

Link building traci na znaczeniu na rzecz content marketing. Zatem wszystkie firmy, które w działaniach reklamowych bazowały w dużej mierze na linkowaniu, nie mają szans w dobie, kiedy to wysokiej jakości treść ma kluczowe znaczenie.

Niektórym SEOwcom bardzo trudno jest się przestawić z masowego tworzenia tekstów, w których liczyła się ilość, na treści unikatowe zawierające dużo przydatnych informacji, gdzie jakość gra pierwsze skrzypce.

W contencie jest siła

Content marketing nadal skrywa wiele tajemnic, jednak jego odkrywców nie brakuje. Potrafią oni doskonale wykorzystać jego potencjał i cenią sobie to, że wreszcie mogą pisać o tym, co ważne, istotne i ciekawe, a nie tylko to, czego głównym celem jest sprzedaż.

Content marketing, czyli marketing treści daje bardzo dużo możliwości i otwiera wiele drzwi, które są drogą do skutecznego prowadzenia kampanii marketingowych. Polega na tworzeniu takich tekstów, które opiewają w informacje ważne, a ich zadaniem jest zainteresowanie odbiorcy i zwrócenie jego uwagi. To jest podstawa do chęci nawiązania współpracy ze sprzedawcą.

Google również nie sprzyja już mało skutecznym banerom reklamowym, które wywołują jedynie irytację wśród internautów, a AdBlock (program blokujący reklamy) stał się już normą. Nic więc dziwnego, że odchodzi się od tradycyjnych form marketingu i inwestuje w jakościowe treści. To, że są one chętniej czytane przed internautów, tylko potęguje chęć ich tworzenia. Ludzie nie chcą już czytać pustych słów, które jedynie nawołują do kolejnego zakupu czy zarejestrowania się na stronie. Oczekują więcej, dlatego najbliższe lata bez wątpienia należą do content marketingu.

Budowanie wizerunku własnego i swojej firmy to podstawa, aby zdobyć zaufanie potencjalnych klientów. Dużo łatwiej jest nam zaufać przedsiębiorcy, który pokazuje korzyści płynące z jego oferty. To na tym skupiają się teraz twórcy tekstów na strony WWW. Jakie właściwie powinny być dobre teksty?

Naturalne i interesujące

To podstawa dobrego contentu. Szczególnie naturalność ma znaczenie i to nie tylko dla samego czytelnika, lecz także dla wyszukiwarek. Powtarzające się wielokrotnie słowa kluczowe, które nienaturalnie komponują się w tekście, od razu zostaną wyłapane przez sprytnego Google’a. 

Nie warto tracić czasu na takie treści, które i tak nie przyniosą pożądanych efektów. Unikatowość i oryginalność to cechy, które bezpośrednio wpływają na samych internautów. Będą chcieli więcej, jeżeli zainteresuje ich treść artykułu. Cenne porady, ciekawe wykorzystanie produktów i korzyści z nich płynące pomogą ci skuteczniej dotrzeć do potrzeb odbiorców.

Dobrze sformatowany tekst

Pisanie tekstu jedną czcionką o jednym rozmiarze, bez wypunktowań i pogrubień bardzo rzadko się sprawdza. Trzeba być dużym fanatykiem danej dziedziny, żeby skupić swoją uwagę na takim artykule.

Dużo lepiej czyta się tekst, w którym są wyodrębnione akapity, mające stosowne śródtytuły podkreślone pogrubioną czcionką. Najważniejsze informacje zostały wypunktowane, co ułatwia znalezienie tych najistotniejszych dla nas treści. Dobrze sprawdzą się również cytaty, tabele i ramki. Taki tekst pozwala nam zawrzeć dużo więcej informacji, a przy tym ułatwić czytelnikowi ich zrozumienie.

Zdjęcia i video

Tekst to jedno, a multimedialne elementy to drugie. Te dwa elementy ze sobą zestawione mogą stworzyć naprawdę fantastyczny artykuł, który zainteresuje największego przeciwnika długich tekstów, przepełnionych wieloma trudnymi w zrozumieniu informacjami. 

Video doskonale sprawdza się w branży elektronicznej, gdzie wytłumaczenie skomplikowanej instrukcji obsługi sprzętu może być niezwykle dużym wyzwaniem. Pamiętaj, że 90% informacji, jakie docierają do naszego mózgu, to właśnie te, które są zaprezentowane w formie wizualnej.

Content marketing - długość a wskaźnik konwersji

Jak już wspomniano wcześniej, Google ceni sobie jakościową treść. Przeładowanie internetu linkowanymi tekstami znudziło się wyszukiwarce i można rzec, że zrobiła ona małego psikusa firmom, które inwestują właśnie w taką kampanię. Google coraz skuteczniej wyłapuje i odrzuca te treści, które nie mają nic wspólnego z unikatowym przekazem, a jedynie na siłę są wypełnione licznymi słowami kluczowymi.

Coraz częściej w wyszukiwarce na najwyższych pozycjach znajdują się te strony internetowe, które postawiły na content marketing. Ich wskaźnik konwersji znacznie wzrósł, co wpłynęło na zyski związane ze sprzedażą i świadczonymi usługami. Nie oznacza to jednak, że pozycjonowanie pod względem fraz kluczowych całkowicie poszło w zapomnienie.

Zatem content marketing i SEO nie mogą obecnie istnieć osobno, muszą się uzupełniać i wzajemnie wspierać. Bardzo łatwo to pokazać na prostych przykładach: jeżeli nasz tekst uzupełnimy o film video, trzykrotnie zwiększa się jego wartość w obszarze link buildingu. Różnorodna struktura tekstu, czyli wypunktowania, śródtytuły czy tabelki, umożliwia pozyskanie aż sześć razy więcej linków, niż w przypadku, kiedy zdecydujemy się na jednolity tekst. Co więcej, coraz częściej w wyszukiwarce Google wpisujemy dłuższe frazy w celu znalezienie bardziej konkretnych informacji. Zatem tworząc dłuższe i bardziej konkretne treści, zwiększamy swoją szansę na wyższą pozycje w wyszukiwarce. Z pozoru proste, jednak w niektórych przypadkach jest to dosyć duże wyzwanie dla autora tekstu. Musi wykazać się on dużo większą i obszerniejszą wiedzą na temat danej branży, aby móc stworzyć tekst, który będzie zawierał ciekawe i ważne informacje.

Obecnie bez dobrego contentu nie ma skutecznego SEO i odwrotnie. Dobry tekst to podstawa dzisiejszych kampanii i coraz więcej przedsiębiorców się do tego przekonuje, inwestując w dobrych copywriterów, którzy zadbają o ich zagospodarowanie stron w treści wysokiej jakości. Trudno jest przewidzieć, jak zmieni się sytuacja za kilka i kilkanaście lat. Można jednak przypuszczać, że najbliższe lata należą do content marketingu.