Copywriting - na czym polega zawód copywritera?

Copywriting jest bardzo często niedoceniany. Wydawałoby się, że napisanie dobrego tekstu w zaciszu własnego mieszkania to „bułka z masłem”. Zawód ten jednak skrywa wiele tajemnic, które znają jedynie sami zainteresowani. Godziny siedzenia przed monitorem komputera, częsty brak motywacji do pracy czy desperackie poszukiwanie natchnienia.

Jak się okazuje, copywriter wcale nie ma łatwego życia i jego praca często nie wygląda tak, jak w przypadku innych zawodów. Wielokrotnie nie ogranicza się ona do 8 godzin pracy dziennie z przerwą na lunch. To jednak nie stanęło na drodze do rozwoju tego zawodu i obecnie copywriting jest jedną z najprężniej rozwijających się branży.

Czy copywriting może wykonywać każdy? Można przypuszczać, że tak, jednak rzeczywistość wygląda nieco inaczej, o czym pewnie przekonało się już kilka osób, które próbowało swoich sił w pisaniu tekstów. Jak każdy zawód, również ten, stawia przed nami wiele wymagań i tak samo, jak nie każdy ma predyspozycje, żeby być dobrym lekarzem - nie każdy posiada takie umiejętności, żeby być dobrym i skutecznym copywriterem.

W tej branży nie wykształcenie ma jednak znaczenie i nie nasze CV będzie brane przez pracodawcę czy zleceniodawców pod lupę, a portfolio, które jest potwierdzeniem naszej rzetelności i profesjonalizmu. To ono tak naprawdę pokazuje to, co potrafimy.

Copywriting - pasja i praca

W każdym zawodzie potrzebna jest pasja, jednak w wielu przypadkach to pogoń za pieniędzmi przyćmiewa ten aspekt. O ile w niektórych przypadkach możliwa jest kariera bez realizacji swoich pasji, o tyle w copywritingu jest to bardzo trudne i po pewnym czasie taka osoba sama dojdzie do wniosku, że nie warto iść tą drogą. Dlaczego? Copywriting to pisanie tekstów, które powinny być oryginalne, ciekawe i przepełnione unikatową treścią. Ich celem jest zwrócenie uwagi odbiorców, wywołanie u nich zainteresowania i zaciekawienia.

Copywriting to najczęściej działania w obszarze reklamy, marketingu, internetu, prasy i wszędzie tam, gdzie potrzebne są treści reklamowe. Copywriter realizuje zlecenie z różnych branż, często bardzo mu obcych, które wymagają od niego zaangażowania i poświęcenia dużej ilości czasu na lekturę na ten temat.

Musi zatem nie tylko znać odpowiednie narzędzia, które pomogą mu stworzyć oryginalne i skuteczne teksty, lecz także powinien posiadać umiejętność szybkiego wyszukiwania informacji. Osoba, która nie czuje powołania copywriterskiego oraz nie wykonuje tej pracy z pasją, bardzo szybko się wypali, a ilość obowiązków może ją przerosnąć. Pomijając fakt, że nie każdy posiada lekkie pióro, nie każdy jest na tyle zmotywowany, żeby robić coś, co nie sprawia mu żadnej przyjemności i nie przynosi satysfakcji.

Copywriting i jego nieoceniona rola

Pojęcie copywriting jest obecnie powszechnie znane, jednak nie każdy tak naprawdę wie, z czym wiąże się ten zawód i jakie tak naprawdę obowiązki posiada osoba pisząca teksty. Wielu zaczyna taką pracę już na studiach i jest to sposób na dodatkową gotówkę. Pomiędzy zajęciami na uczelni czy późnymi wieczorami studenci tworzą kilka lub nawet kilkanaście tekstów tygodniowo.

W późniejszym okresie w niektórych przypadkach copywriting przeradza się to w stałą pracę, która czasami potrafi pochłonąć nie tylko czas przeznaczony na pracę, lecz także na przyjemności. Copywriter do swoich obowiązków może zaliczyć tworzenie:

  • tekstów reklamowych,

  • tekstów zapleczowych,

  • opisów produktów,

  • tekstów na strony WWW,

  • artykułów eksperckich i wysokiej jakości,

  • tekstów na blog,

  • tekstów na ulotki,

  • artykułów sponsorowanych,

  • tekstów do publikacji w social media.

Wachlarz możliwości jest nieograniczony. Można powiedzieć, że uczy się on przez całe swoje życie i nigdy nie wie, czym klient go zaskoczy. To właśnie może być najbardziej satysfakcjonujące w tej pracy. Możliwość wykazania się na wielu płaszczyznach i osiąganie dużych sukcesów trudną i mozolną pracą często wynagradza nieprzespane noce.

Stworzenie dobrego tekstu, który ma zainteresować czytelnika, być wartościowy pod względem treści i jednocześnie w wielu przypadkach mieć charakter perswazyjny to nie lada wyzwanie, tym bardziej, że nierzadko dotyczy to branży, na której copywriter może się w ogóle nie znać. Jednak w wielu przypadkach stworzenie tekstu niespecjalistycznego, który ma jedynie zapełnić stronę internetową, może okazać się murem trudnym do przeskoczenia. To pokazuje, że copywriter wcale nie ma łatwego życia, co nie oznacza, że nie jest to zawód, który dla niektórych jest pasją i często całym życiem.

Wolny strzelec czy pracownik firmy

Copywriter nie musi koniecznie pracować w domu jako freelancer. W niektórych przypadkach wstaje o 8.00 rano, żeby na 9.00 udać się do biura i po kilku godzinach pracy wrócić do domu. Wszystko zależy od tego, jaką drogę obierzemy, obie oczywiście mają plusy i minusy.

Tzw. wolny strzelec pracuje w domu i ma nielimitowany czas pracy. Może łączyć obowiązki domowe z pracą, co dla niektórych jest niezwykle ważne, a dla niektórych może być bardzo uciążliwe. Nie wszyscy potrafią całkowicie odizolować się na kilka godzin w zaciszu własnego mieszkania. Wszystko ich rozprasza i zawsze znajdzie się coś, co odciągnie ich od pracy. Takie osoby z reguły wybierają pracę w biurze, w konkretnej firmie reklamowej bądź marketingowej.

Copywriter znajdzie również pracę firmie korporacyjnej bądź redakcji. Można powiedzieć, że jest on niezbędny wszędzie tam, gdzie potrzeba osoby z lekkim piórem, która szybko stworzy wyjątkowe teksty.

Szczególnie freelancerzy muszą zadbać o dobre portfolio i referencje. W ten sposób przekonają do siebie klientów, którzy poszukują skutecznego, a niekiedy tym samym niedrogiego copywritera. W tym momencie na pewno opłaci się pisanie tekstów próbnych. Praca na początku bez wynagrodzenia z czasem może przynieść pożądane skutki. Na wszystko trzeba sobie zapracować, aby w przyszłości móc nazwać siebie osobą spełnioną.

Warto jednak pamiętać o tym, że najszczęśliwsi są ci, którzy robią to, co sprawia im przyjemności i daje dużo satysfakcji. Nie wszystko jest dla każdego i to sprawia, że świat jest tak barwny i różnorodny. Copywriting wymaga bardzo dużego poświęcenia, o czym przekonało się już wielu, którzy szybko stracili zapał i motywację do pracy.