Cynamon w potrawach - dlaczego warto go stosować?

Zima to czas, który wielu z nas kojarzy się z aromatem przypraw korzennych. Ciasteczka, ciasta, wszelkiego rodzaju napoje, grzane wino… Cynamon jest ich niemal nieodłącznym składnikiem. Dodaje potrawom specyficznego smaku. Pojawia się nie tylko w szarlotce, może być również dodatkiem do słodkich obiadów, owsianek, bułeczek drożdżowych czy rozgrzewających herbat. Czy jednak ma jakikolwiek wpływ na nasz organizm i przede wszystkim, czy jest zdrowy?

Ciekawostka

Jak uzyskuje się cynamon? Jest to po prostu wysuszona kora drzewa cynamonowca. Choć tak naprawdę ma on aż ok. 250 gatunków, najczęściej jako przyprawy używa się kasji i cynamonowca cejlońskiego.

Cynamon znany jest od wieków, dlatego śmiało można powiedzieć, że jest to jedna z najbardziej popularnych i najstarszych przypraw.

Cynamon to nie tylko smak

Choć cynamonu używamy przede wszystkim ze względu na jego smak, warto wiedzieć jak zbawiennie wpływa na nasz organizm. Po pierwsze przeprowadzane badania wskazują na to, że już 6 gramów cynamonu dodawane do posiłku, mogą zmniejszyć poziom cukru we krwi. To dobra wiadomość dla osób, u których bywa on dość wysoki. Warto w takim przypadku dodawać cynamon np. do śniadania czy ciepłych napojów. Poza tym cynamon zmniejszy twoją ochotę na słodkie przekąski!

Ciekawostka

Jakiś czas temu internet obiegło cynamonowe wyzwanie. Blogerzy, vlogerzy i wiele innych osób próbowało połknąć łyżkę cynamonu bez popijania wodą. Warto podkreślić, że jest to właściwie niemożliwe, ponieważ przyprawa jest bardzo sucha! Lepiej zrezygnować z takich prób. Wyzwanie jest naprawdę niebezpieczne i może sprawić, że osoba, która spróbuje połknąć przyprawę, zacznie się dusić.


Cynamon pomoże również wtedy, kiedy coś nam zaszkodzi, przyprawa bowiem ma właściwości przeciwbiegunkowe. Dodatkowo sprawia, że lepiej trawimy, pomaga w walce z nadkwaśnością. Ma zbawienny wpływ na nasz żołądek.

Przyprawa nie tylko pomaga zmniejszyć poziom cukru we krwi. Podobnie jest w przypadku złego cholesterolu. Bywa również widoczna w składach kremów przeciwko cellulitowi, ponieważ pomaga w oczyszczaniu organizmu z toksyn. Dzięki temu jest dobrym wyborem dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy.

Cynamon pomoże także w sytuacjach, gdy musimy się skoncentrować. Ułatwia zapamiętywanie i sprawia, że mocniej się skupiamy na danej czynności.

Przyprawa może być pomocna dla kobiet, dla których napięcie przedmiesiączkowe jest trudnym czasem. Nie tylko zmniejszy ochotę na słodkości, lecz także poprawi humor.

Cynamon - zastosowanie

Cynamon ma szerokie zastosowanie. Jak już wspominaliśmy, można dodawać go do wielu potraw i napojów, bywa również składnikiem kosmetyków.

Uwielbiasz kawę sypaną? Dodaj do niej trochę cynamonu! Pomoże on skleić fusy, dzięki czemu nie będziesz ich niechcący połykał, co z pewnością nie jest przyjemne.

Pomocna w walce z zapaleniami dróg oddechowych, wzdęciami, przemęczeniem czy nadciśnieniem będzie słodka i smaczna przekąska. Do łyżeczki miodu należy dodać łyżeczkę cynamonu i dokładnie wymieszać. Warto dodać, że taka mieszanka nada się również doskonale jako maseczka do twarzy przy infekcjach skóry czy trądziku.

Cynamon - kiedy z niego zrezygnować?

Z cynamonu musisz zrezygnować, jeżeli masz wrzody lub problemy z dwunastnicą. Przyprawa w nadmiernych ilościach nie jest również wskazana dla kobiet w ciąży – cynamon może bowiem przyśpieszyć poród.

Warto dodawać cynamon do potraw. Pamiętajmy, że chodzi tutaj nie tylko o smak, lecz także o właściwości zdrowotne! Przyprawa jest niezwykle pożyteczna dla cery, dobrego samopoczucia i całego organizmu.