Strona internetowa - czy można zaistnieć dzięki niej w sieci?

Strona internetowa jest naszą wizytówką. O ile osoby prywatne nie mają obowiązku jej założenia, tak już w przypadku firm jest to niezbędny element, pozwalający im zaistnieć. Warto jednak przeanalizować oba przypadki, gdyż wszystko tak naprawdę zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć poprzez "zaistnienie". Czy każdy potrzebuje własnego miejsca w sieci? Jaki wpływ na rozwój firmy ma dobrze prowadzony serwis? O tym, w jaki sposób zaistnieć w sieci postaramy się opowiedzieć na kilku przykładach.

Strona internetowa nie dla każdego?

W przypadku osób niezwiązanych z działalnością biznesową założenie własnej strony do tego, aby zaistnieć w sieci, nie musi być koniecznością. Najpierw jednak trzeba się zastanowić w jakim celu poruszamy się po zasobach internetu. Szukamy wyłącznie potrzebnych informacji, a może wypowiadamy się publicznie? Jesteśmy bierni we wszelkiego rodzaju dyskusjach politycznych, gospodarczych, a nawet hobbystycznych? A może regularnie wypowiadamy się na forach internetowych, czujemy potrzebę dzielenia się z innymi użytkownikami swoją wiedzą i doświadczeniem?

W skali globalnej jedna strona internetowa przypada na co jedenastego mieszkańca naszej planety. Wydawać by się mogło, że potrzeba tworzenia jest zatem ogromna. Statystyki uwzględniają jednak wszystkie witryny, łącznie z generowanymi automatycznie, tworzonymi wyłącznie pod kątem pozycjonowania, powielające zawartość pod innymi adresami oraz wszystkie inne, które nie przedstawiają odwiedzającym wartościowych treści.

Obserwatorzy czy twórcy?

Wyszukując interesującą nas frazę w Google - nie licząc linków sponsorowanych - zawsze na pierwszej stronie pojawia się 10 wyników. Szybko jednak okazuje się, że musimy poświęcić więcej czasu na znalezienie interesującej zawartości. W praktyce na wiele milionów wyświetleń tylko kilka z nich okazuje się godne uwagi. Oznacza to, że pomimo rosnącej popularności stron internetowych w dalszym ciągu wartościowych treści jest po prostu za mało. Ludzie z reguły wolą odnaleźć to, co ich interesuje, albo skorzystać z gotowych rozwiązań. Tutaj kłania się popularność blogów oraz serwisów społecznościowych. Facebook czy Google Plus to dla milionów użytkowników nieodłączny element życia i choć każdego dnia pojawia się ogromna ilość wpisów, to większość z nich nie prezentuje wartościowej treści dla odbiorców – ot luźna wymiana zdań ze znajomymi, dodanie śmiesznego obrazka lub filmiku czy pochwalenie się tym, co aktualnie robimy.

Blog a strona internetowa

Trochę inaczej wygląda kwestia prowadzenia bloga. Dla większości internautów to tylko chwilowe zauroczenie, które przechodzi po kilku wpisach. Nieliczni blogerzy mierzą wyżej, tworząc profesjonalne strony tematyczne, pozwalające im zaistnieć w sieci. Połączenie fachowej wiedzy z pasją, a w następstwie dużą liczbą odwiedzających, pozwala na współpracę z partnerami zewnętrznymi. Kwestią czasu jest wówczas generowanie pierwszych przychodów oraz możliwość przekształcenia bloga w stronę internetową – choć nie w każdym przypadku jest to wskazane.

Kto powinien założyć stronę internetową?

Przed założeniem strony internetowej trzeba się dobrze zastanowić, czy jej pojawienie się w sieci faktycznie ma sens. Osoby prywatne mające pomysł na nietypową stronę lub pragnące dzielić się swoją pasją mogą lecz nie muszą jej zakładać – wszystko zależy od nastawienia, przygotowania specyfikacji i biznesplanu czy zbadania grupy docelowej. Nie każdy start-up bowiem – nawet wyróżniający się na tle konkurencji – ma szansę na sukces. W przypadku przedsiębiorstw prowadzenie strony internetowej stało się w obecnych czasach koniecznością i właśnie tej grupie warto się bliżej przyjrzeć.

Strona internetowa szansą dla firm na zaistnienie w sieci

Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności powinniśmy zadbać o dobrze przemyślaną stronę internetową. Nie ma znaczenia, czy jest to biznes internetowy – tutaj bądź co bądź strona jest elementem niezbędnym do funkcjonowania – czy może prowadzimy warsztat samochodowy i na co dzień nie mamy czasu na przeglądanie internetu. W tym drugim przypadku do dziś – zwłaszcza w grupie docelowej powyżej 40 roku życia – panuje konserwatywne nastawienie do promocji w sieci. "Po co mi strona dla warsztatu samochodowego, skoro na rynku jestem od wielu lat i mam stałych klientów?" – wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z potęgi cyberprzestrzeni. Trzeba jednak pamiętać, że rynek przekształca się w trybie błyskawicznym i obecnie nawet informacje o usługach wykonywanych w świecie rzeczywistym (np. serwis wymiany opon) są w pierwszej kolejności wyszukiwane właśnie w Internecie. Jak zatem prowadzić stronę internetową, aby pomogła nam zaistnieć nawet na polu działalności, która na co dzień nie związana jest ze światem wirtualnym?

O czym należy pamiętać?

  • Regularna aktualizacja strony to konieczność. Jeśli sprzedajemy produkty lub usługi również w sklepie stacjonarnym lub biurze, to może się okazać, że wprowadzimy klienta w błąd, w przypadku zainteresowania nieaktualną ofertą.

  • Zadbaj o wygląd witryny. Powinna pasować kolorystycznie do loga i nazwy. Warto również postarać się o odpowiednie rozłożenie podstron – nawet posiadając atrakcyjną ofertę, możemy odstraszyć potencjalnych klientów brakiem estetyki, a co się z tym wiąże – niepoważnym podejściem do odbiorcy.

  • Angażuj się społecznie. Udostępnij miejsce do wypowiadania się na temat firmy i jej produktów/usług. Nie warto być biernym w sieci - w aktywności powinien pomóc również blog na stronie firmowej.

  • Dbaj o content marketing. Nie powielaj treści (duplicate content) – również w przypadku opisów produktów swobodnie udostępnianych przez producenta. Unikaj dublowania materiałów na kilku witrynach oraz dbaj o umiejętne (nie na siłę) linkowanie do słów kluczowych.

  • Zadbaj o pozycjonowanie. Koncentruj się wyłącznie na kluczowych dla serwisu słowach kluczowych. Nieetyczne działania mogą zostać szybko dostrzeżone przez roboty indeksujące w wyszukiwarkach.

Powyższe wskazówki nie gwarantują błyskawicznego zaistnienia w sieci. Należy poświęcić dużo czasu i pracy na rozwój strony, komunikację z użytkownikami i stałą aktualizację udostępnionych działów. Jeśli docenią nas klienci, to również nasza pozycja wzrośnie w wynikach wyszukiwarek internetowych – a wtedy już tylko mały krok do osiągnięcia sukcesu.