Czy mrożonki są zdrowe? Jak mrozić i rozmrażać?

Z pewnością niewiele jest mieszkań, w których w lodówce nigdy nie było mrożonek. Mrozimy właściwie wszystko – to na co szybko mija sezon, to czego nie zdążymy zjeść, to co chcemy przechować dłużej. Są to zarówno warzywa, jak i owoce. Kiedy jednak sięgamy po kolejną porcję, mogą ogarnąć nas wątpliwości. Czy mrożonki są zdrowe? Czy po rozmrożeniu nie dostaniemy po prostu smaku, bez żadnych właściwości zdrowotnych?

Dlaczego warto mrozić?

Pewne owoce i warzywa są smaczne i najzdrowsze tylko w swoim sezonie, który czasami jest naprawdę krótki. Jeżeli więc przykładowo uwielbiamy truskawki i rosną one w naszym ogrodzie, a nie jesteśmy w stanie zjeść ich wszystkich jednocześnie, warto je po prostu zamrozić. Po rozmrożeniu będą idealne do ciasta, musu owocowego czy słodkiego sosu. Tak samo jest w przypadku innych sezonowych warzyw i owoców.

Mrożonki mogą być również naszym ratunkiem, w chwili, kiedy nie mamy czasu na przygotowanie obiadu. Sklepy oferują nam oczywiście gotowe i zamrożone mieszanki, równie dobrze jednak możemy przygotować je samodzielnie, według gustu. Takie zestawy to szybki i smaczny sposób na bardzo zajęty dzień, w którym nie ma czasu na gotowanie.

Mrożenie może także ocalić warzywa i owoce przed wyrzuceniem. Jeżeli wiemy, że produkt już długo nie wytrzyma, a my nie mamy możliwości go zjeść, zamroźmy go. Uchronimy go przed zepsuciem i będziemy mogli ponownie wykorzystać.

Dzięki mrożonkom możemy w środku zimy wypić pyszny koktajl z owocami leśnymi, wiśniami, truskawkami czy gruszkami. Wszystko możemy przecież zamrozić lub kupić zamrożone owoce w sklepie i rozkoszować się smakiem lata. Z pewnością poprawi to humor i pozwoli się przenieść choć na chwilę do ciepłych miesięcy.

Czy mrożonki są zdrowe?

Największą wątpliwość zawsze wzbudza kwestia tego, czy mrożonki są zdrowe. Przecież zamrażamy i odmrażamy świeże warzywa i owoce. Odpowiedź jest jednak - na szczęście -  twierdząca. To, co możemy kupić w sklepie, jest mrożone w wysokiej temperaturze, w niedługim czasie po zbiorach. Dzięki temu owoce i warzywa nadal posiadają witaminy i minerały, a ich uwalnianie jest o wiele wolniejsze niż w przypadku, kiedy przechowujemy świeże produkty.

Popatrzmy również na to z innej strony – niektórych warzyw i owoców po prostu nie da się przechować w inny sposób. O ile ziemniaki czy marchew mogą być przechowywane poza zamrażarką kilka miesięcy, tak na przykład szpinak czy sałata zwiędną i stracą swoje zdrowotne właściwości o wiele szybciej. Jeżeli więc posiadamy ich nieco więcej, niż jesteśmy w stanie zjeść, lepiej będzie je po prostu zamrozić, niż za jakiś czas wyrzucić resztki, które nie nadadzą się już do spożycia. Jest więc to również podejście, można powiedzieć, ekonomiczne. Z pewnością nikt z nas nie lubi wyrzucać i marnować jedzenia, a skoro mrożenie jest sposobem, by tego uniknąć, warto z takiej możliwości skorzystać.

Rozmrożone warzywa i owoce mają oczywiście mniej witamin i składników odżywczych niż ich świeże odpowiedniki. Najszybciej ubywa witaminy C i beta-karotenu. Warto jednak pamiętać, że możemy je dostarczyć w inny sposób, a, tak czy inaczej, nasz organizm lepiej wchłonie to, co dostanie w mrożonce, niż witaminy w tabletkach.

Jak prawidłowo rozmrażać mrożonki?

Wiemy już, że mrożonki nie są produktem, który należy omijać, co więcej - są zdrowe. Problem pojawia się jednak w momencie odmrażania. Jak zrobić to prawidłowo i nie sprawić, że owoce czy warzywa stracą całkowicie swoje zdrowotne właściwości?

Po pierwsze należy pamiętać, że mrożonek po rozmrożeniu nie wolno ponownie zamrażać. Należy spożyć je wtedy niezwłocznie, by nie pozwolić drobnoustrojom na pojawienie się i skupianie na naszym przyszłym posiłku.

Jeżeli wiemy, że mrożone warzywa lub owoce będziemy podgrzewać na patelni czy piec w piekarniku, najlepiej wrzucić je do wody i ugotować przed dalszymi etapami. Jeśli chcemy je jedynie ugotować, najlepiej zróbmy to od razu.

To, czego gotować nie będziemy, najwłaściwiej rozmrozić jest w lodówce.

Owoce z kolei możemy zasypać cukrem lub zalać (jeszcze zamrożone) ciepłą galaretką. Pamiętajmy jednak, że w takim przypadku do galaretki należy dodać nieco mniej wody.

Choć mrożonki mogą budzić nasze wątpliwości, nie ma powodu do obaw. Taki sposób przechowywania jest zdrowy, a warzywa i owoce nie stracą wielu właściwości.