Czy newsletter to skuteczne narzędzie promocji?

Reklama w telewizji, prasie, banery na stronach internetowych, artykuły sponsorowane. Do tego świat offline - billboardy na słupach, autobusach i witrynach sklepowych. Czy reklama ma faktycznie jakiś sens? Czy spełnia swoją informacyjną i perswazyjną funkcję, czy raczej męczy konsumentów? Jak na tym tle wypada newsletter? To znane i popularne narzędzie reklamy nie musi powodować bólu głowy u odbiorcy.

Newsletter to biuletyn w elektronicznej formie, który wysyłany jest do klienta na jego skrzynkę mailową, w celu przekazania mu pewnej treści o nowym produkcie, usłudze czy promocji. W skrócie - powszechnie znana wiadomość o treści reklamowej. Jest jednak pewna istotna różnica pomiędzy niechcianymi reklamami, które z każdej strony napływają na naszą pocztę elektroniczną, a newsletterem. Ten drugi wymaga zgody klienta na przesyłanie mu określonej treści, to znaczy, że odbiorca dostaje reklamę tylko wtedy, kiedy wyrazi taką chęć. Czy teraz można mówić o nim w kategorii skutecznego narzędzia e-marketingu? Z pewnością tak. Nie jest to na pewno nachalna reklama, a raczej spersonalizowana, czyli taka, która jest ukierunkowana na konkretnego odbiorcę. Kierując informację bezpośrednio do klienta i budując tym samym z nim bliższą relacje, dajemy mu odczuć, że jest on dla nas indywidualną jednostką, a nie osobą jedną z wielu. W tym momencie oddziałujemy na jego emocje, pokazujemy mu, że zależy nam na jego zadowoleniu z naszej usługi oraz naszym celem jest zaspokojenie jego potrzeb i dostarczenie mu tego, czego od nas oczekuje.

Wyciągamy dłoń do klienta poprzez newsletter

Pozyskanie potencjalnego odbiorcy naszych newsletterów nie jest skomplikowane, jeżeli wiemy, jak się do tego zabrać. Przede wszystkim musimy zdobyć jego zgodę, a nie będzie to możliwe, jeżeli ją o nią nie zapytamy. Kiedy więc jest do tego najlepsza okazja? Możemy to uczynić np. w momencie, kiedy rejestruje się on w serwisie internetowym lub kiedy dokonuje on zakupów w sklepie internetowym. Innym sposobem jest zwyczajne zamieszczenie biuletynu na stronie internetowej. Pamiętajmy jednak, że proces zapisania się do newslettera już na samym początku nie może wystraszyć klienta zbyt skomplikowaną treścią i długim regulaminem. To zniechęci naszego internautę. Powinniśmy postawić na prostotę i jasność przekazu. Wypełnianie dziesiątki pól z danymi osobowymi nie będą dobrym pomysłem. Zastanów się, jakie informacje o kliencie tak naprawdę są Ci potrzebne. Na pewno jest to adres e-mail, płeć i imię. Nie zapominajmy, że jedną z cech newslettera jest to, że zwracamy się bezpośrednio do niego, więc te dane będą nam niezbędne, aby zbudować z nim więź. Warto jest również zapytać o treści, jakie nasz odbiorca chciałby otrzymywać. Jednych interesują nowe produkty, pojawiające się w e-sklepie, innych promocje i wyprzedaże, a jeszcze innych nowości w świecie mody. Zadbajmy o to, aby nasz klient był w pełni zadowolony z naszych usługi, a nasze newslettery nie lądowały w koszu.

Wysoka jakość tekstu i wartościowy przekaz a newsletter

Kiedy już otrzymamy akceptację naszego odbiorcy, powinniśmy zadbać o to, aby szybko go nie stracić. Nasz newsletter powinien więc być unikatowy, zawierać ciekawą treść oraz być zgodny z zainteresowaniami naszego klienta. Dlatego tak ważne jest dowiedzieć się, czego od nas oczekuje. Na początku przyda Ci się kilka cennych wskazówek:

  • Zachęć tematem - otrzymując na skrzynkę tysiące maili, czasami wręcz tylko „przelatujemy” wzrokiem po kolei wszystkie wiadomości. Reklamy od razu lądują w koszu. Temat newslettera powinien być napisany językiem korzyści, musi mówić sam za siebie „otwórz mnie, zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy”. Może to być przykładowo niedokończone zdanie, obietnica lub zaskakujący apel.

  • Bezpośredni zwrot do odbiorcy - w mailu należy użyć imienia naszego odbiorcy. To pozwoli mu poczuć się wyróżnionym i już na samym początku nawiążesz z nim bezpośredni kontakt.

  • Newsletter wizytówką firmy - warto zadbać o odpowiednią szatę graficzną naszej wiadomości. Nie może być ona przypadkowa i za każdym razem inna. Musi być kojarzona z Twoją firmą oraz stroną e-sklepu. Zatem grafika powinna być spójna z tą z Twojej strony internetowej. Warto jest również umieścić logo Twojej firmy, jeżeli takowe posiadasz.

  • Wizualny przekaz - sam tekst często wydaje się nudny odbiorcy, nie przyciąga on uwagi i tym samym traci na wartości. Postarajmy się, aby nasz newsletter zawierał element grafiki, która będzie spójna z jego treścią. Powinna nawiązywać do informacji, jaką przekazujemy. Jeżeli jest to wprowadzenie nowej kolekcji ubrań do naszej oferty, możemy umieścić obrazek, który będzie przedstawiał element charakterystyczny dla danej linii ubrań. Pamiętajmy jednak, żeby grafika nie dominowała nad tekstem. Naszym celem jest przede wszystkim przekazanie ważnej informacji, na którą czeka nasz odbiorca. Obrazek jest tylko dodatkiem, formą wzbogacenia newslettera.

  • Kilka krótkich, wartościowych zdań - zamiast owijać w bawełnę i rozpisywać się na kilkanaście linijek, postaw raczej na prosty przekaz. Powinieneś pisać językiem jakości, ale nie możesz budować zdań wielokrotnie złożonych czy opiewających w wiele niezrozumiałych słów. Newsletter musi być zrozumiały, trafiać do odbiorcy i oddziaływać na jego emocje. Kilka krótkich zdań ma zachęcić go do zapoznania się z ofertą, o której więcej może przeczytać na stronie Twojego e-sklepu.

  • „Zobacz ofertę” - w wiadomości należy również umieścić odpowiedni link, który będzie przekierowywał czytelnika do strony naszego sklepu. Powinien być on widoczny w taki sposób, aby odbiorca nie musiał go szukać. Komunikaty „zobacz”, „więcej” nie są zachęcające. Treść „przycisku” nie może być też długa. Do słowa „więcej” można dodać czasownik i powstanie nam „dowiedz się więcej”, co już brzmi dużo lepiej.

Newsletter i jego skuteczność

E-mail jest formą komunikacji między ludźmi, która w obecnych czasach jest znana każdemu. Potrzebujemy go w wielu sytuacjach, dlatego praktycznie każdy decyduje się na korzystanie z poczty elektronicznej. Firmie przede wszystkim umożliwia ona kontakt z klientem. To jednak nie jedyna funkcja, jaką spełnia poczta firmowa. Jest ona również narzędziem do budowania wizerunku firmy. Dlaczego zatem newsletter jest tak skuteczną formą reklamy?

  • Budowanie relacji z klientem - w oczach naszych konsumentów nie możemy być postrzegani tylko i wyłącznie, jako handlowcy i przedsiębiorcy, którzy chcą nakłonić ich do zakupu swoich produktów. Klient musi wiedzieć, że zależy nam na jego zadowoleniu i dopasowaniu oferty do jego potrzeb. Poprzez newsletter możemy zaprezentować naszą firmą od zupełnie innej strony, jako markę przyjazną swoim konsumentom oraz stawiającą na rozwój. Takim działaniem wzbudzimy jeszcze większe zaufanie u naszego odbiorcy.

  • Większa sprzedaż - wysyłając klientowi wiadomości, przypominamy mu o sobie, o naszej firmie i ofercie. Jest on poinformowany o nowościach, promocjach i ofertach, przygotowanych specjalnie dla niego. Dzięki temu częściej odwiedza on naszą stronę i tym samym częściej dokonuje zakupu.

  • Wzbudzenie zaufania - jeżeli zdecydujemy się na rozsyłanie newsletterów to powinniśmy zacząć budować swój wizerunek osoby otwartej, lojalnej i przede wszystkim skoncentrowanej na potrzebach naszego klienta. Poprzez systematyczny kontakt, zyskujesz automatycznie zaufanie u swojego odbiorcy. Jeżeli widzi on Twoje zainteresowanie, a Ty wprowadzasz innowacyjne zmiany w swojej ofercie, oparte na jego uwagach to możesz cieszyć się kolejnym sukcesem.

Mailing, newsletter - kilka przydatnych narzędzi

Aby odpowiednio i skutecznie wysyłać newslettery warto zainteresować się specjalnymi programami, które są do tego przystosowane. Pozwalają one uniknąć wielu błędów i jednocześnie ułatwiają pracę firmie. W systemie CMS możemy skorzystać z przygotowywania dwóch rodzajów newsletterów:

  • Newsletter HTML - jest to wiadomość, która zostaje wysłana do osób, zapisanych w bazie użytkowników. Może być ona spersonalizowana i zawierać imię oraz nazwisko odbiorcy.

  • Newsletter newsowy - najczęściej zawiera pewne aktualizacje oraz nowości, związane z naszym serwisem lub ofertą.

Program, który pomaga nam rozsyłać wiadomości do naszych klientów zawiera wiele ciekawych szablonów newsletterów np. życzenia świątecznie, obniżka zimowa itp. Szybko i sprawnie będziesz mógł prowadzić korespondencje ze swoimi konsumentami.

Newsletter nie jest zwykłą reklamą, która zachęca do zakupu produktu lub skorzystania z naszej oferty. Głównym jego celem jest nawiązanie kontaktu z naszymi klientami, budowanie stałych interakcji oraz zyskanie jego zaufania. Dobry wizerunek zależy przede wszystkim od Twoich klientów, dlatego powinieneś tworzyć swoją markę w oparciu o potrzeby i oczekiwania swoich konsumentów.