TLD - realna szansa dla przedsiębiorstwa?

Artykuł zewnętrzny

Autorka: Aleksandra Formicka, Let PR

Było o nich głośno na długo zanim jeszcze weszły do użytku. Z początkiem roku 2014 nastąpiła możliwość wykupienia u części dostawców hostingu nowych domen TLD. Jaki wpływ na biznes mają nowe domeny? Czy warto w nie inwestować? Zapraszamy do lektury artykułu, który odpowie na te pytania.

Co to jest TLD?

TLD to skrót od Top-Level Domain, czyli domeny najwyższego poziomu. Znajdują się one na szczycie DNS, czyli Systemu Nazw Domen w Internecie. Każda zarejestrowana strona działająca w sieci musi składać się z kilku nazw, przynajmniej dwóch, oddzielonych od siebie kropkami. Ostatnią z nich jest właśnie domena najwyższego poziomu. Dla zobrazowania - w domenie www.moja-nazwa.pl TLD to .pl. Innymi słowy, TLD to ostatni element składowy naszego adresu. Za tworzenie i zarządzanie większością domen najwyższego poziomu odpowiedzialne są Internetowa Korporacja ds. Nadawania Nazw i Numerów (ICANN) oraz Internet Assigned Numbers Authority (IANA).

TLD - świeże spojrzenie na domeny

Na początku tego roku ICANN udostępnił kilkanaście nowych rozszerzeń dla nazw domen TLD. Lista dostępnych domen będzie się regularnie rozszerzać. W założeniu ma ich być blisko 650. Już teraz dużą popularnością cieszą się między innymi końcówki .guru, .land, .menu czy .email. Jak tego typu domeny mogą pomóc w prowadzeniu e-biznesu?

Nowe domeny TLD mają niebagatelne znaczenie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy zdecydują się na prowadzenie strony internetowej swojego biznesu. Przede wszystkim dlatego, że w momencie pojawienia się na rynku, ich dostawcy dysponują bardzo szerokim wachlarzem wolnych nazw, czego z pewnością nie da się powiedzieć o domenach najwyższego poziomu istniejących na rynku od dłuższego czasu, czyli końcówkach .pl czy .com. Ponadto, nowe rozszerzenia dają możliwość spersonalizowania adresu strony, połączonego z precyzyjnym określeniem branży, w której działamy czy tematyki poruszanej na witrynie. Na przykład, końcówka .pub kojarzy się jednoznacznie i raczej niewielu połączy ją z galerią sztuki czy sklepem odzieżowym - wyjaśnia Krzysztof Wojteczko, ekspert w dziedzinie hostingu z platformy o12.pl

Czy w takim razie warto zainwestować w nowe TLD? Wszystko wskazuje na to, że tak. Nad wykupieniem takiej domeny powinni się zastanowić najmocniej właściciele wszelkiego rodzaju e-biznesu, gdzie nazwa strony internetowej ma kluczowe znaczenie. Z pomocą nowych domen łatwiej jest uzyskać chwytliwy adres, co ma niebagatelne znaczenie, a może także pomagać w obszarze pozycjonowania strony w wyszukiwarkach takich jak Google. To szczególnie ważne dla tych przedsiębiorców, których nazwa prowadzonej działalności jest popularna i nie wyróżnia się na tle konkurencji. Nie trzeba być specjalistą od SEO, żeby domyślić się, że na przykład ristorante.kitchen będzie łatwiej wypromować niż tę samą nazwę restauracji z końcówką regionalną, często połączoną myślnikami czy numerami.

Póki co, w publicznej rejestracji znajduje się niewiele nowych domen TLD, jednak ich lista będzie się systematycznie powiększać. Warto śledzić przebieg wydarzeń, by móc szybko zareagować i wykupić najlepiej pasujące do działalności lub chwytliwe domeny.

Na o12.pl uruchomiliśmy specjalny dział poświęcony nowym domenom, gdzie każdy może sprawdzić nie tylko pełną pulę nazw jakie docelowo pojawią się na rynku, ale także listę domen już dostępnych już do rejestracji oraz zapowiedzi tych, które w najbliższym czasie zostaną uwolnione do publicznej rejestracji - dodaje Krzysztof Wojteczko

Adres, pod którym można śledzić nowe rozszerzenia TLDhttp://o12.pl/nowe-domeny-tld