Czy wiesz, ile warta jest Twoja strona? Wycena stron internetowych

Strona internetowa to jeden z elementów, jakie składają się na wartość naszej firmy. To ona jest kanałem komunikacji z klientem, buduje nasz wizerunek i dostarcza odbiorcom informacji na temat oferty oraz świadczonych usług, a także jest źródłem wiedzy na konkretny temat. W dużym stopniu odpowiada zatem za budżet firmy. Może powodować zwiększenie, ale również obniżenie zysków. Oznacza to, że ma ona swoją wartość, której określenie wbrew pozorom nie jest takie łatwe. W zależności od tego, jakie czynniki zostaną uwzględnione, zmienia się cena strony WWW. Jak zatem wygląda wycena stron internetowych i jak wykonać ją najskuteczniej oraz najbardziej adekwatnie do jakości, treści i korzyści z nią związanych?

Strona warta jest tyle, ile klient jest w stanie za nią zapłacić – wynika z tego, że jedna strona internetowa może mieć różną wartość w zależności od potencjalnego kupca. To, co dla jednego jest najważniejszym parametrem, dla drugiego może mieć drugorzędne znaczenie lub nie mieć żadnego. Strona jest trudna w wycenie, co przyznają sami specjaliści, którzy się tym zajmują. Również ich właściciele mają duże kłopoty z określeniem wartości na podstawie czynników, które są dla nich największymi priorytetami. Wycena stron internetowych jest często porównywana do wyceny samochodu czy nieruchomości. Tam również pod uwagę bierze się kilka czynników, jednak zazwyczaj są one jednakowe dla każdego z przypadków. Jeżeli chodzi o strony WWW, bywa różnie – tzn. jedni wykorzystują do tego specjalistyczne narzędzia do analizy, a inni kierują się np. historią witryny czy ruchem na niej. Która z metod jest korzystniejsza?

Wycena stron internetowych a specjalistyczne narzędzia do analizy

Najczęściej przy wycenie stron korzysta się z narzędzi przeznaczonych do ich analizy. Jest to najprostszy, ogólnodostępny sposób. Każdy może skorzystać np. z bezpłatnych serwisów, które w kilka minut dostarczają informacji na temat wartości danej strony WWW. Pod uwagę bierze się przede wszystkim wiek serwisu, liczbę zaindeksowanych podstron i wejść na stronę. Warto zapoznać się z następującymi narzędziami:

  • Speedtest.pl – adres strony wskazuje przede wszystkim, że możemy na niej sprawdzić szybkość internetu. Znajduje się na niej również zakładka „Wycena stron”, gdzie po wpisaniu adresu w polu „Adres strony internetowej do wyceny” uzyskujemy informacje na temat jej wartości. Oprócz tego otrzymujemy dostęp do takich danych jak użytkownicy naszej strony, page rank i linki przychodzące.

  • Siteprice.org – wycena stron internetowych przeprowadzana jest w podobny sposób jak przy poprzednim narzędziu. Wystarczy wpisać adres strony, by otrzymać dane na temat witryny i jej zawartości.

  • Yourwebsitevalue.com – w polu „Enter website URL” należy wpisać adres domeny, aby narzędzie wyceniło ją na odpowiednią kwotę.

Jak łatwo można zauważyć, wszystkie narzędzia funkcjonują w podobny sposób. Nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy na ten temat – wystarczy wpisać adres strony, poczekać kilka sekund i gotowe.

Koszty tworzenia serwisu, jego historia i ruch na stronie

Istnieje szereg innych technik, które przeznaczone są do określania wartości strony internetowej. Można wziąć pod uwagę koszty stworzenia serwisu, czyli spróbować oszacować, jaką gotówką trzeba by było dysponować, aby uruchomić podobną stronę o takiej samej funkcji i użyteczności. W tym przypadku dużym ograniczeniem jest kierowanie się kosztami, jakie zostały poniesione w przeszłości przez właściciela serwisu. Trzeba mieć na uwadze, że technika nieustannie się zmienia, pojawia się szereg nowych możliwości i tym samym następuje redukcja ceny związana z wykorzystaniem konkretnych narzędzi. Można to porównać do cen telefonów komórkowych. Nowy model, który dopiero pojawia się na rynku, kosztuje przykładowo 1000 zł. Za rok jego cena może się obniżyć nawet o połowę, mimo że jego funkcje i korzyści z nich płynące się nie zmieniają.

Wycena stron internetowych może zostać przeprowadzona również na podstawie historii witryny, czyli sposobu funkcjonowania w przeszłości. Nie zawsze jest prawdą, że im dłuższa historia, tym wyższa cena. Strony WWW, które niegdyś istniały pod naszą domeną, niekoniecznie musiały cieszyć się dobrą opinią wśród użytkowników, co w tym przypadku wpływa bezpośrednio na ich wartość. Może się okazać, że ze względu na ten czynnik nasz serwis zostanie wyceniony na bardzo niską cenę, która nie jest adekwatna do jego obecnej sytuacji i możliwości.

Nie bez znaczenia jest również konwersja, czyli ruch na stronie. Liczba użytkowników odwiedzających nasz serwis również może być tym punktem odniesienia, który pozwoli nam wycenić witrynę. Czy jednak będzie to w 100% obiektywne? Nie zawsze generowany na stronie ruch wynika z dużego zainteresowania internautów. Zdarza się, że w nazwie strony znajduje się popularne w wyszukiwarkach słowo związane z daną branżą. Ze względu na dużą liczbę witryn może się okazać, że istnieje domena podobna do naszej. Błąd w pisowni nazwy strony powoduje, że użytkownik trafia do nas przypadkowo.

Wycena stron internetowych przez eksperta i wykorzystanie wielu kryteriów oceny

Samodzielna wycena stron internetowych bardzo często jest subiektywna i tak naprawdę nie jest adekwatna do rzeczywistości. Staramy się albo zawyżać, albo zaniżać cenę. Gdy weźmie się pod uwagę tylko jeden czynnik, otrzymana wartość nie będzie odzwierciedleniem tego, ile tak naprawdę strona jest warta. Bezpłatne narzędzia posiadają własne mechanizmy, z którymi my nie musimy się wcale zgadzać. Koszty stworzenia serwisu w większości przypadków nie pokrywają się ze współczesnymi realiami, a na przeszłość strony nie zawsze mamy bezpośredni wpływ. Opinia eksperta może okazać się więc kluczowa – jego doświadczenie i wiedza pomogą nam we właściwej wycenie. Uwzględnia on nie jeden, a kilka czynników, tworząc tym samym kompleksowy obraz strony internetowej.

Strony internetowe warte miliony

Jest kilka stron internetowych, które zostały wycenione na bardzo duże kwoty. Zapracowały sobie one na ten sukces niekiedy długimi latami trudnej pracy wielu specjalistów. Znamy je i korzystamy z nich na co dzień.

  1. google.com - 19 070 846 905 PLN
  2. facebook.com - 15 961 101 149 PLN
  3. youtube.com - 15 583 667 417 PLN
  4. yahoo.com - 5 048 184 589 PLN
  5. wikipedia.org - 4 253 849 853 PLN
  6. twitter.com - 3 730 684 221 PLN
  7. amazon.com - 2 657 919 961 PLN
  8. linkedin.com - 1 678 953 165 PLN
  9. bing.com - 1 398 030 655 PLN
  10. instagram.com - 1 160 889 021 PLN

Dane dotyczące wartości powyżej przedstawionych stron pochodzą z serwisu Speedtest.pl.

Czy warto zasięgnąć takich informacji? Bez wątpienia tak, szczególnie kiedy interesujemy się jakąś konkretną stroną lub kiedy chcemy się dowiedzieć, jak duża jest wartość naszej witryny. W ten sposób możemy sprawdzić, jak bardzo się ona rozwija i jak zmienia się jej pozycja na przestrzeni miesięcy i lat.