Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Jak odliczyć VAT od wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności?

Przedsiębiorca zakładający działalność często nie czeka do ostatniej chwili z zakupem niezbędnego sprzętu czy towarów i materiałów. W postępowaniu tym nie ma nic dziwnego, jako że wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności, a związane z jej uruchomieniem, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Co więcej, czynni podatnicy VAT mogą także zyskać możliwość odliczenia naliczonego do zakupów podatku.

Aby stać się podatnikiem VAT, nowy przedsiębiorca jest zobowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym formularza VAT-R. Dopiero po zarejestrowaniu się możliwe będzie odliczanie podatku VAT od nabywanych na cele firmowe zakupów - także od tych, które zostały nabyte jeszcze przed rozpoczęciem działalności.

Warto pamiętać, że podatek VAT przedsiębiorca ma prawo odliczyć w okresie otrzymania faktury zakupowej bądź też w jednym z dwóch kolejnych. W związku z tym, najczęściej możliwe będzie odliczenie VAT-u tylko do dwóch miesięcy wstecz. Jednakże są także dwie metody, które przedłużają możliwe okresy rozliczenia podatku.

Pierwszy z nich należy zastosować już podczas wypełniania druku VAT-R - w części C.2, przeznaczonej na informacje dotyczące składanych informacji, przedsiębiorca ma możliwość zaznaczyć datę, za którą złoży pierwszą deklarację. Data taka może zostać podana niejako “wstecz” - być wcześniejsza niż dzień złożenia zgłoszenia. Można wtedy wybrać taki okres, w którym możliwe będzie rozliczenie wszystkich wcześniejszych wydatków. Minusem tej metody jest jednak fakt, iż konieczne będzie złożenie wszystkich zaległych deklaracji, za każdy okres aż do bieżącego okresu, w którym podatnik zarejestrował się.

Innym rozwiązaniem jest natomiast wybór kwartalnej metody rozliczania podatku VAT. Należy bowiem zauważyć, że w takiej sytuacji obliczenia “wstecz” zwiększają się z dwóch miesięcy do dwóch okresów, czyli - w praktyce - 6 miesięcy. Oczywiście, kwartalna metoda rozliczania podatku VAT jest stosowana nie tylko po to, aby odliczyć naliczony podatek od zakupów sprzed zarejestrowania firmy - ma ona także szereg innych zalet i zastosowań.

Jak więc widać, podatek VAT naliczony przed okresem rozpoczęcia działalności wcale nie musi przepaść. Warto zastanowić się nad opisanymi powyżej możliwościami, zanim zacznie się planować założenie swojej nowej firmy.