Czy zwrot towaru kupionego przez internet jest możliwy?

W dobie Internetu zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy korzystają z możliwości dokonywania zakupów w sieci. O ile jednak kupujący jako zwykły konsument jest najczęściej chroniony przepisami konsumenckimi, o tyle przedsiębiorca na takie przywileje liczyć już nie może. Czy zwrot towaru kupionego przez internet jest możliwy? Dowiedz się!

Zakupy przez Internet są uznawane za zawarcie umowy na odległość. Zgodnie z art. 7 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z 2 marca 2000 r., jeśli konsument zawarł umowę na odległość, to może od niej odstąpić w terminie 10 dni, bez podawania przyczyny. Sprzedawca nie może nigdy pozbawić konsumenta tego prawa, nawet jeśli zawrze stosowny zapis np. w regulaminie sklepu.

Czy zatem przedsiębiorca, nabywający towar drogą internetową, również może zwrócić go bez podawania przyczyny? Odpowiedź jest przecząca - jak bowiem wskazano w ustawie, takie prawo ma tylko konsument, a zgodnie z art. 22 Kodeksu cywilnego za konsumenta uznaje się osobę fizyczną, dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Tak więc przedsiębiorca nie jest w takiej transakcji traktowany jako słabsza strona umowy, którą trzeba chronić, ale jako równorzędny podmiot gospodarczy, prowadzący własny biznes.

Oczywiście w momencie, kiedy przedsiębiorca w ramach swojej działalności nabywa sprzęt niezgodny z umową, uszkodzony, bądź też taki, który ulegnie awarii, może skorzystać z rękojmi oraz gwarancji.

Warto także pamiętać, że nawet konsument nie zawsze będzie mógł zwrócić zakupiony przez Internet towar w terminie do 10 dni. Jako że przepisy mówią wyłącznie o zakupie od przedsiębiorcy, to nabycie rzeczy od innej osoby prywatnej nie będzie podlegało takiemu przywilejowi. Podobnie sytuacja ma się podczas zakupu w formie licytacji - tutaj też konsument nie może odstąpić bez powodu od zawartej umowy. Podsumowując zatem - zwrotu bez podania przyczyny może dokonać tylko konsument nabywający rzecz od przedsiębiorcy, korzystając z funkcji “Kup teraz”.