Branding - czym jest i w jaki sposób decyduje o sukcesie

Obecnie najwięcej zarabiają marki, które sprzedając swój produkt czy usługę, niosą ze sobą konkretny świat przeżyć. To doświadczanie marki emocjonalnie przywiązuje klienta i przekłada się na mierzalne zyski firm. Dlaczego Google czy Apple to marki już kultowe? Odpowiedź na to pytanie - branding.

Branding - jak powstają brandy

Klient to klucz, żeby zdeklasować konkurentów i odnieść sukces na rynku. Bez niego nie dojdzie do procesu sprzedaży, a co za tym idzie, firma nie osiągnie namacalnych korzyści w postaci zysków. Dlatego tak istotne jest nawiązanie relacji z klientem i przekonanie go do usługi czy produktu. Jeżeli marka chce na stałe zagościć w świadomości klientów, musi być gotowa wyjść naprzeciw ich różnorakim potrzebom i zaoferować na tyle bliskie wartości, jakość i podejście, aby klient mógł się z nimi utożsamić i emocjonalnie przywiązać. Branding to właśnie budowanie świadomości marki. Klient nie tylko rozpoznaje naszą markę, ale wiąże z nią konkretne odczucia. Dzięki brandingowi dana marka może kreować swój pożądany wizerunek i być postrzegana dokładnie w taki sposób, w jaki zostało to określone w strategii marki. Mocny brand oferuje doświadczenie, wiedzę i umiejętności, a co istotniejsze - unikalny świat przeżyć, który wyróżnia go spośród milionów innych marek. Marka to pewien koncept, który jest kojarzony przez klientów z oferowanymi przez firmę produktami czy usługami. Aby był odczytywany pozytywnie niezbędna jest dobra reputacja marki, a przekaz, który marka ze sobą niesie powinien być spójny i skierowany do konkretnej grupy docelowej. Wtedy marka staje się kluczowym zasobem firmy i buduje jej wartość finansową. Analizy największych firm na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych mówią jasno: wartość giełdowa to w 80% wartości niematerialne. Google jest wyceniany na ponad 90 miliardów dolarów, a Apple - najdroższa marka świata to blisko 100 miliardów dolarów. Warto więc zainwestować w branding i opracować strategię spójnej marki, która po zintegrowaniu z odpowiednim planem biznesowym może przynieść ogromne zyski finansowe.

Branding - postaw na unikalność

Budowanie marki to proces kosztowny i czasochłonny. Jak postrzegana jest moja firma? Co sobą komunikuje? Z czym się kojarzy? Jak jest widziana przez klientów? Czym się wyróżnia na tle konkurencji? Jaka jest jej tożsamość? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań to punkt wyjścia do analizy i zdefiniowania głównych aspektów działalności firmy. W połączeniu z diagnostyką rynku, otoczenia, klientów i innych obszarów, mających kluczowe znaczenie dla firmy powstaje strategia marki. Ma ona tak przekazać misję marki, aby była zrozumiana przez potencjalnego klienta i podkreślała unikatowość danej marki. Celem brandingu jest zbudowanie takiego wizerunku firmy, wywołanie u konsumentów takich skojarzeń i emocji, które będą kojarzyć się jednoznacznie z daną marką, a ich kopiowanie, czy naśladowanie dla konkurentów będzie nieopłacalne. Branding to odpowiedź marki na potrzeby klientów, ale tak idealnie dopasowana i wyjątkowa, że pozwala wytworzyć u klienta więź z naszą marką. Jako przykład można podać markę Ludwik. Mimo że na rynku środków czystości pojawiło się mnóstwo międzynarodowych koncernów, za którymi stoją ogromne pieniądze i wiedza, Ludwik wciąż się rozwija. Dlaczego? Zestaw cech i historia, którą Ludwik przekazuje jest tak dobrze dopasowana do klientów, że nie szukają oni alternatyw w postaci produktów importowanych.

Branding - jak budować spójny brand

Kluczowa dla marki jest jej nazwa, logo i slogan - to one występują w każdym komunikacie reklamowym i tym samym najmocniej zapadają w pamięć klientom. Istotne są także wzory wyglądu, strony internetowe czy system identyfikacji wizualnej. Wszystkie te elementy powinny być ze sobą spójne i tworzyć taki przekaz marketingowy, który w odbiorze klientów nie ulegnie rozmyciu. Uwzględniając różne cele firm, można inwestować w cały proces brandingu (brandy dopiero wprowadzane na rynek) lub doprecyzowanie już istniejących brandów za pomocą poszczególnych elementów marki, ewentualnie rebranding, który polega na zmianie wizerunku marki poprzez zmianę elementów jej komunikacji. Przykładem może być zmiana telefonii komórkowej Era w obecnie zakotwiczoną w naszym rynku międzynarodową markę T-mobile. Na proces brandingu składa się wiele elementów, także to, jak marka jest opisywana przez klientów we wszelakich kanałach komunikacyjnych (w tym w mediach społecznościowych czy forach internetowych). Oprócz budowania wizerunku i świadomości marki istotne jest także umiejętne nimi zarządzanie.  

Skuteczny branding to więcej niż kreatywność i strategiczna błyskotliwość. To długotrwały proces, który ma opowiedzieć o tym, czym jest marka i dlaczego ta marka idealnie spełnia potrzeby konsumentów. Ma nadać firmie niepowtarzalne cechy i wyróżnić ją na tle konkurencji, a przede wszystkim na stałe trafić do świadomości klientów.