E-sport , czyli czym jest sport elektroniczny?

Jaki sport jest najpopularniejszy w Korei Południowej? Odpowiedź może cię nieco zdziwić - jest to Starcraft, czyli komputerowa kosmiczna strategia. E-sport powoli przebija się do mainstreamu, stając się równoprawną dyscypliną zmagań. Zapraszamy do krótkiego przewodnika po elektronicznym sporcie!

E-sport i jego historia

Korzenie zmagań przed ekranami komputerów sięgają aż do lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W 1972 roku, na amerykańskim Uniwersytecie Stanforda, odbyły się zawody w grze Spacewar. Dziewięć lat później słynna firma Atari zorganizowała The Space Invaders Championship - ogólnokrajowy (10 tysięcy uczestników) e-sportowy turniej, w którym celem było uzyskanie jak najwyższego wyniku. E-sport i jego prawdziwy rozkwit nastąpił dopiero na początku XXI wieku, kiedy to podłączenie do Internetu stało się powszechne, a prędkości transferu znacznie wzrosły. Zanim jednak elektroniczny sport przeniósł się w cyberprzestrzeń, wielką popularnością cieszyły się tak zwane LAN party, czyli organizowane spontanicznie po domach i kafejkach internetowych wieloosobowe zmagania, w których komputery były podłączone ze sobą za pomocą kablowej sieci lokalnej (LAN). W tamtym okresie triumfy święciły takie gry jak Quake III Arena, Counterstrike (popularny zresztą do dzisiaj), Starcraft czy Unreal Tournament.

Obecnie e-sport dorobił się wielu eventów, w tym przynajmniej kilkunastu o kontynentalnym i globalnym zasięgu. Od 2003 w Paryżu organizowane są The Electronic Sports World Cup, czyli po prostu mundial w elektronicznym sporcie. Aby mieć prawo do występu na tej renomowanej imprezie, zawodnik lub zespół musi przejść przez krajowe eliminacje. W zeszłym roku setki graczy z całego świata rywalizowało w 6 tytułach na PC i konsole. W Polsce najbardziej znanym turniejem e-sportowym jest Poznań Game Arena, które jest wydarzeniem towarzyszącym słynnych Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Dyscypliny a e-sport

W co grają profesjonalni e-sportowcy? Dyscyplin, podobnie jak w “prawdziwym” sporcie, jest wiele. W ostatnim czasie ogromną popularnością cieszą się tytuły z gatunku MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), takie jak League of Legends (w skrócie LOL) czy DOTA. Są to gry strategiczne nastawione na szybką i dynamiczną rozgrywkę, cechujące się zawężoną skalą możliwości względem standardowych RTS-ów. Jeśli chodzi o tę ostatnią kategorię (skrót rozwija się jako Real Time Strategy, czyli strategia czasu rzeczywistego), na pierwszym miejscu należy wymienić słynną serię Starcraft (dwie części i trzy dodatki do nich), która w Korei Południowej zyskała status e-sportu narodowego.

W kategorii tak zwanych “strzelanek” (czyli FPS, first person shooter) prym wiedzie Counterstrike. Co ciekawe, pierwotnie nie była to samodzielna gra, a jedynie modyfikacja kultowego Half-Life’a, wykonana przez fanów. W popularnym CS mamy do czynienia z dwoma zespołami graczy - jeden wciela się w terrorystów, a drugi w próbujących ich powstrzymać żołnierzy. Kilka lat temu na areny elektronicznego sportu przebojem wdarł się World of Tanks, tytuł, w którym gracz kieruje czołgiem i uczestniczy w internetowych bitwach pancernych.

W zawodach e-sportowych rywalizuje się także w grach… sportowych. Do czołówki najczęściej pojawiających się produkcji należą symulacje piłki nożnej - serie FIFA oraz Pro Evolution Soccer.