Czym jest franchising?

Franchising, franczyza - określenia coraz bardziej popularne w naszym kraju, jednakże nadal nie do końca jasne. A szkoda - ponieważ franczyza to czasem naprawdę dobry pomysł na biznes, szczególnie dla dopiero powstających firm. Warto wobec tego dowiedzieć się, na czym polega i jakie są możliwości skorzystania z tego rozwiązania.

Podstawowym układem we franczyzie jest umowa, zawierana pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Pierwszy z nich to najczęściej duża firma, posiadająca wypracowaną już renomę i markę. Właściciel bądź właściciele mają już najczęściej dobrą znajomość rynku, wypracowane i przetestowane metody prowadzenia biznesu w danej branży i duże doświadczenie. Natomiast druga strona - franczyzobiorca - to firma, która będzie stanowiła placówkę, działającą pod marką swojego kontrahenta, ale funkcjonującą jako odrębne przedsiębiorstwo. Franczyzobiorca prowadzi więc własną firmę, dbając o jej wszystkie aspekty samodzielnie, a jednocześnie korzystając z wiedzy i doświadczenia partnera.

Na jakiej zasadzie działa franczyza? Przedsiębiorcy podpisują między sobą umowę, w której określone zostają zasady prowadzenia wspólnego biznesu. Franczyzodawca dostarcza swojemu partnerowi wiedzę i markę - dzięki temu franczyzobiorca nie musi martwić się o reklamę nowego przedsiębiorstwa, nie startuje od zera. Dodatkowo dostęp do wiedzy i szkoleń jest dostępny przez cały okres trwania umowy - oznacza to, że franczyzodawca rozciąga nad swoim partnerem opiekę przez cały czas, uwzględniając go podczas organizowania szkoleń, wprowadzania innowacyjnych rozwiązań czy akcji promocyjnych.

Polecamy

Plusy i minusy franchisingu

Z drugiej strony, franczyzobiorca zakładający firmę w postaci filii znanej marki jest zobowiązany do sfinansowania większej części takiej inwestycji. Najczęściej w umowie zostaje także zawarta zasada, iż nabór towarów niezbędnych do prowadzenia działalności może odbywać się tylko u określonych dostawców. Przychodem przedsiębiorcy staje się przychód z firmy, pomniejszony o określoną część, odprowadzaną na rzecz franczyzodawcy.

Dla kogo franczyza będzie dobrym rozwiązaniem? Zawarcie takiej umowy jest najczęściej skierowane do podatników, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem. Nie muszą oni posiadać tak dużej sumy kapitału, który byłby potrzebny na założenie nowej marki. Po drugie, nie jest konieczne posiadanie dużego doświadczenia i znajomości branży. Natomiast franczyza nie nada się raczej dla ludzi lubiących wolność, planujących biznes niszowy. Dodatkowo, jeśli ktoś posiada już doświadczenie w prowadzeniu firmy, posiada znajomość branży i bazę kontrahentów, ma większą szansę na stworzenie od podstaw dobrego biznesu bez konieczności “ochrony”, udzielanej przez większego partnera.

Jak więc widać, franczyza może stanowić dobre rozwiązanie dla początkującego przedsiębiorcy i stać się szansą na efektywne i rentowne prowadzenia własnego biznesu.