Czym jest networking i jak się do niego zabrać?

Artykuł zewnętrzny

Autor: Małgorzata Majewska, ekspertka monsterpolska.pl

Networking opiera się na poznawaniu ludzi, którzy mogą pomóc Ci w rozwoju Twojej kariery. Nie musisz wcale być grubą rybą, czy najbardziej towarzyską osobą na świecie, aby nawiązywać kontakty efektywnie. Ekspert Monsterpolska.pl radzi: buduj trwałe, silne relacje z innymi – to się opłaca!

Jak jednak zacząć? Najlepiej - krok po kroku. Zacznij od ludzi, których znasz – w pracy i życiu prywatnym. Miej oczy szeroko otwarte i wyłapuj informacje, które mogą przynieść Ci korzyść. Bądź otwarty na innych, mniej mów, a więcej słuchaj.

Jakie są korzyści networkingu?

Wiele dobrych posad nie jest ogłaszanych w gazetach czy na portalach kariery. Wiadomości przekazywane są z ust do ust, a im wyższa pozycja, tym częściej ma to miejsce. Nawet jeśli oferta pracy jest oficjalnie ogłoszona, znajomość z kimś z firmy rekrutującej może przynieść Ci korzyści. Może akurat ta osoba będzie przeprowadzać z Tobą rozmowę, co z pewnością odejmie Ci trochę stresu, albo będzie mogła szepnąć parę dobrych słów na Twój temat do osób prowadzących rekrutację.

Networking opiera się na kilku zasadach, według których trzeba postępować:

  • Liczy się pierwsze wrażenie – zarówno w czasie bezpośredniego spotkania, jak i rozmowy przez telefon czy przez e-maile.
  • Nie pytaj bezpośrednio o pracęnetworking to nie jarmark pracy, ale możliwość zdobycia potencjalnie przydatnych dla nas informacji.
  • Dawaj i bierznetworking to wymiana obustronna, nie istnieje coś takiego jak darmowy lunch.
  • Zbuduj bazę – wyszukaj informacje o swoich kontaktach zanim się z nimi spotkasz.
  • Myśl wszechstronnie – postaraj się poszerzać swoje kontakty o nowych ludzi, zwłaszcza spoza Twojego dotychczasowego grona znajomych.
  • Cierpliwość jest cnotą – budowanie bazy kontaktów to długa droga, nie spodziewaj się efektów po pierwszym spotkaniu.undefined

Budowanie sieci kontaktów

Nawet jeśli jesteś nowy w branży, być może masz wiele cennych znajomości, o których dotąd nie myślałeś pod kątem biznesowym. Mogą to być:

  • znajomi ze szkoły czy studiów,
  • dalsi członkowie rodziny,
  • przyjaciele Twojej rodziny,
  • Twój lekarz, prawnik czy księgowy,
  • byli współpracownicy lub szefowie,
  • członkowie stowarzyszeń, klubów lub innych miejsc, w których udzielasz się towarzysko lub społecznie.

Zapamiętuj wszystkich, z którymi się spotykasz i rozmowy, które prowadzisz. Staraj się także pozostawać w kontakcie, nawet jeśli aktualnie nie potrzebujesz pomocy. Chyba nie chcesz być znany z tego, że odzywasz się tylko w potrzebie.

Spotkania branżowe lub konferencje to dobre miejsce do rozpoczęcia budowania swojej bazy. Musisz wiedzieć, po co tam jesteś i co chcesz uzyskać. Weź ze sobą kilka kopii swojego CV i wizytówek, aby wręczyć je ważnym osobom – dodaje Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl.