Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Czyszczenie historii BIK – czy jest możliwe?

Coraz częściej negatywne dane zgromadzone w Biurze Informacji Kredytowej powodują odmowę w udzielaniu przez banki usług finansowych. Bardzo często klienci banków nawet nie zdaja sobie sprawy jakie dane znajdują się w systemie. Wtedy zdarza się sięgać po pomoc firm oferujących usługę „czyszczenia BIK”.

Czy jest to możliwe, aby usunąć negatywną historię w tej bazie danych?

Niestety nie. „Czyszczenie BIK” zgodnie z nazewnictwem stosowanym przez firmy, które oferują tę usługę może w zasadzie polegać na złożeniu w banku lub SKOK-u, wniosku o restrukturyzację kredytu lub o usunięcie danych z BIK. W większości przypadków usunięcie dotyczy danych pozytywnych, które informują o rzetelnie spłaconych kredytach. Dane te są zaletą w relacjach z bankami i SKOK-ami i ułatwiają  uzyskanie kolejnego kredytu, nie warto więc rezygnować z możliwości ich wykorzystania.

Jakie dane znajdują się w BIK?

Informacje pozytywne (kredyty spłacane terminowo) oraz negatywne (niespłacane kredyty, albo spłacane z opóźnieniami), które dotyczą wszystkich rachunków kredytowych prowadzonych banki i SKOK-i. Zobowiązania te to zazwyczaj: kredyty na zakup towarów, usług i papierów wartościowych, kredyty niecelowe i studenckie, kredyty mieszkaniowe i pracownicze, poręczenia kredytowe, a także kredyty odnawialne, karty detalicznej, karty kredytowej, karty debetowej oraz limitu debetowego w ROR. Spłata z opóźnieniem oznacza, że konkretna rata kredytu spłacona została z co najmniej 60 – dniowym opóźnieniem.

W jakich przypadkach można zgodnie z prawem wystąpić do BIK o usunięcie danych?

Usunięcie danych z BIK na wniosek kredytobiorcy możliwe jest w trzech przypadkach:

  1. odwołanie przez osobę, której dane dotyczą (Klienta lub byłego Klienta banku) zgody na przetwarzanie danych po wygaśnięciu zobowiązania kredytowego (art. 105a ust.2 Ustawy Prawo bankowe) lub upływ terminu, na jaki została udzielona zgoda,

  1. upływ 5-letniego terminu przetwarzania danych Klienta bez jego zgody po wygaśnięciu zobowiązania,

  2. dane nieprawdziwe lub błędne, omyłkowo wprowadzone do systemu BIK.