Database marketing - działania promocyjne na podstawie baz danych

Każdy specjalista od marketingu chce jak najwięcej wiedzieć o swoich potencjalnych klientach. Sukcesywne, niezautomatyzowane zbieranie takiej wiedzy może być bardzo czasochłonne i w efekcie mało skuteczne. Od wielu lat bazy danych stanowią niezwykle ważne narzędzie pomocnicze w działaniach marketingowych. Dzięki nim można w łatwy sposób wyznaczyć grupę docelową kampanii promocyjnych. Dowiedz się, czym jest database marketing i w jaki sposób wykorzystać go w promocji!

Database marketing - jak to działa?

Database marketing, nazywany po polsku marketingiem baz danych lub po prostu bazodanowym, to rodzaj działań wspierających kampanie marketingowe poprzez zbieranie i analizowanie danych o klientach lub potencjalnych klientach. Tworzone są obszerne bazy danych, w których znajdują się te dane osobowe - personalia, wiek, płeć, preferencje zakupowe, zainteresowania, status zawodowy, ekonomiczny, przybliżone miejsce zamieszkania itp. Database marketing pozwala zatem profilować kampanie do konkretnej grupy odbiorców o określonych cechach.

Stworzenie jak najbardziej zindywidualizowanego przekazu reklamowego to podstawowy cel, dla którego tworzone są bazy danych. Database marketing korzysta z określonych modeli klientów, które są tworzone poprzez wnikliwą analizę zebranych w bazie danych materiałów. Tworzy się zatem “klienta modelowego”, do którego dopasowuje się działania marketingowe.

Zastosowanie database marketing

Jednym z najbardziej podstawowych zastosowań marketingu bazodanowego jest tworzenie list mailingowych - informacje do takich baz danych pozyskiwane są przez firmy m.in. z subskrypcji newslettera, formularzy sprzedażowych, kontaktowych itp. Na podstawie zebranych danych dokonuje się profilowania grup odbiorców. Do określonych grup wysyłane są specjalnie dostosowane wiadomości mailowe, zawierające określoną, zindywidualizowaną ofertę. W przypadku e-mail marketingu analiza baz danych jest bardzo ważna - możesz bowiem zostać uznany za spamera, jeśli twoje maile nie będą wzbudzały większego zainteresowania odbiorców. Co więcej, dochodzi do tego fakt, że e-mail marketing jest marketingiem permisywnym - na wysyłkę wiadomości mailowych klient musi koniecznie wyrazić zgodę!

Dzięki wykorzystaniu baz danych można skutecznie prowadzić zarówno kampanie promocyjne/reklamowe, jak i kampanie informacyjne. Marketing bezpośredni - a takim właśnie jest database marketing - pozwala też na zawężenie relacji firma-klient i dzięki temu jest skuteczny w budowaniu świadomości marki czy zaufania klientów. Do tego świetnie nadadzą się wszelkiego rodzaju specjalne, dedykowane oferty lub programy lojalnościowe, które możesz z wykorzystaniem bazy danych prowadzić.

Database marketing - co to jest hurtownia danych?

“Własnoręczne” zbieranie danych czasami bywa kłopotliwe i jest dosyć czasochłonne. Można zatem skorzystać z danych zebranych w zasobach istniejących hurtowni danych, które są prowadzone przez wyspecjalizowane firmy lub instytucje. Co to jest hurtownia danych (ang. data warehouse)? Powołajmy się na definicję amerykańskiego informatyka, Billa Imnona:

“Hurtownia danych to zbiór zintegrowanych, nieulotnych, ukierunkowanych baz danych, wykorzystywanych w systemach wspomagania decyzji”.

Możesz zatem uzyskać dostęp do interesującej cię, ukierunkowanej bazy - np. klientów lokalnych restauracji, osób, które w ostatnim miesiącu kupiły motocykle itp. Obszerne bazy danych posiadają liczne i aktualizowane informacje - korzysta z nich sporo firm, szczególnie początkujących, które nie stworzyły jeszcze własnej, szerokiej bazy danych o klientach.

Big data marketing - ewolucja database marketing?

Można przyjąć, że database marketing przeszedł pewną ewolucję - dziś często mówi się o big data marketing. Co to jest? Otóż big data (pol. wielkie (obszerne) dane), w opinii McKinsey&Company, to zbiór danych, których rozmiar przekracza możliwości składowania i zarządzania nimi przez klasyczne narzędzia do tego przeznaczone. W praktyce są to gigantyczne bazy danych dynamicznie zmieniających się w czasie rzeczywistym. To o wiele bardziej rozbudowane bazy niż te, z którymi masz do czynienia w przypadku np. e-mail marketingu.

Jak wykorzystać big data w swojej firmie? Najogólniej rzecz ujmując - wszystkie bazy danych, mniejsze lub większe, mają na celu przede wszystkim jak najdokładniejsze dotarcie do określonego klienta. Big data stwarza po prostu większe możliwości - dzięki wykorzystaniu tego typu danych możesz dowiedzieć się m.in. o zachowaniu klientów na witrynach, w social media, gromadzić dane tak jak w przypadku klasycznego database marketingu oraz obserwować ich zmianę w czasie niemal rzeczywistym.

Database marketing ma nieustanne zastosowanie w działaniach promocyjnych - zwiększa się jedynie ilość informacji, którą możesz uzyskać o potencjalnych lub obecnych klientach. Niesie to za sobą wiele korzyści, przede wszystkim związanych z optymalizacją przekazu reklamowego do indywidualnych preferencji czy potrzeb.