Description – jakie ma znaczenie dla Google?

Twórcom stron internetowych nie trzeba tłumaczyć, jak ważne jest, by określone witryny zajmowały wysokie miejsca w wyszukiwarkach internetowych. Na pozycjonowanie strony ma wpływ kilka czynników. Jednym z nich na pewno jest opis strony, czyli description, określany znacznikiem: <meta name=”description” content=”Treść opisu strony”>. I chociaż opinie na temat tego elementu są niejednokrotnie skrajne, gdyż uważa się zarówno, że jest on potrzebny, jak i nie ma większego znaczenia, to jedno jest pewne: nie warto rezygnować z tego znacznika.

Dlaczego? Mimo że roboty wyszukiwarek nie przywiązują zbyt dużej wagi do treści opisu tworzenia witryny podczas indeksowania, to sama treść opisu używana jest w wynikach wyszukiwania. Pojawia się jako krótki opis strony, zwracając uwagę internautów oraz budząc większe zaufanie, co do rzetelności określonej witryny. Co więcej, Google sam może  poza znacznikiem description wybrać pewną część wyświetlonego tekstu, kiedy będzie on pasować do tego, jakie zapytanie wprowadzi internauta.

Description a jego znaczenie dla użytkowników

Description, czyli treść opisu strony, jest ważny dla użytkowników sieci. Nie da się bowiem zaprzeczyć, że bardzo często właśnie od tego, co znajduje się w opisie strony zależy, czy dana osoba zdecyduje się na nią wejść.

Description decyduje o atrakcyjności witryny, wpływając na decyzje internautów związane z kliknięciem w określony link. Opisy te używane są też zazwyczaj w katalogach stron. Osoba, która odpowiedzialna jest za utworzenie opisu treści strony, powinna więc zadbać, by ten był interesujący.

Nie może ona zapominać o użyciu znacznika <meta name=”description” content=”Treść opisu strony”>, ponieważ Google sam wklei w puste miejsce najbardziej odpowiadające zapytaniu linijki tekstu znajdującego się na stronie. Treść opisu nie może być również zbyt długa. Na przestrzeni ostatnich lat kilka razy zmieniała się liczba znaków tekstu możliwa do umieszczenia w description. Obecnie nie jest to nawet liczba znaków, tylko szerokość w pikselach. Ze względu na to, że poszczególne litery tekstu mogą zajmować mniej lub więcej miejsca (np. litera “w” jest szersza od “i”) , konkretny tekst może liczyć różną liczbę znaków i mieścić się w trzecim oraz czwartym wierszu wyników wyszukiwania Google.

Opis ważny ze względu na działania marketingowe

Meta tag opisu description jest znaczący pod względem działań marketingowych. Ta określona przestrzeń strony pozwala zamieścić konkretny przekaz do internauty, z którym zetknie się on od razu po wyszukaniu. I jak już wspomniano, chociaż opis ten sam w sobie nie pomoże osiągnąć lepszej pozycji w wyszukiwarce, to pozwoli lepiej odebrać stronę potencjalnym użytkownikom, co nierzadko okazuje się skuteczniejsze niż stricte te działania, które związane są z pozycjonowaniem.

Ten unikalny opis odpowiadać wprost za „klikalność” linku. Dlatego dobrze jest uwzględnić, co bierze pod uwagę Google i jakie opisy uznaje za wartościowe.

Kwestie techniczne

Jeśli chodzi o kwestie techniczne powiązane z description, to z pewnością nie można zapominać o znaczniku META, umieszczanym w sekcji HEAD. META to poinformowanie o opisie strony. Taki tekst nie może być za krótki. Jeśli nie będzie pasować do treści strony WWW, robot wyszukiwarki skorzysta z innego źródła. Wyszukiwarka, wyświetlając opis, poszukuje czegoś związanego z witryną. Zazwyczaj są to słowa kluczowe, jednak nie można też ich podawać zbyt wiele. Nie zaleca się także używania zdań typu: „To strona internetowa o…”.

Zdania użyte w desrciption muszą być poprawne stylistycznie. Nie powinno się w znaczniku meta umieszczać całej treści strony, czy stosować takiego samego opisu w całym serwisie. Z pewnością nie warto też duplikować meta description z title i meta keywords znajdującymi się na stronie, ponieważ Google zacznie „być podejrzliwy”. Tworząc description strony, należy cały czas mieć na uwadze to, co zostało już w tym miejscu wspomniane, a więc fakt, że jest to ważna informacja dla internautów. Dlatego warto poniekąd nawet wyprzedzać ich oczekiwania. Można pomyśleć, jakie zapytanie wpisują w Google użytkownicy i użyć ich przy tworzeniu description.

Niekończący się spór

W sieci bez trudu można odnaleźć strony, na których ludzie wprost będą sprzeczać się o to, jakie jest znaczenie description. Co więcej, kłótnie obecne są zarówno wśród internautów, jak i wśród specjalistów z branży SEO.

Spór ten toczy się od wielu lat i chociaż zazwyczaj używa się tych samych argumentów, to nie da się zaprzeczyć, że description jest ważny. Oczywiście, pozycjonowanie to aktualnie priorytet i jeśli ktoś chce, by jego strona znalazła się wysoko w robotach wyszukiwarek WWW, musi zadbać o inne kwestie. Jednak twórcy stron nie mogą przy tym wszystkim zapominać, że ważne jest zwracanie uwagi na to, w jaki sposób konkretny serwis odbierany jest przez ludzi, którzy zdecydują się z niego korzystać. Tego istotnego elementu nie można pominąć, ponieważ wprost wpływa on na popularność witryny. Znacznik <meta name=”description” content=”Treść opisu strony”> na pewno więc nie powinien zniknąć z opisu konkretnych stron.

Opis zawartości strony pojawiający się pod adresem URL pozwala danej osobie stwierdzić, czy to z czym się zetknie na określonej witrynie, będzie dla niej użyteczne. Sama jego obecność jest istotna. A chociaż Google nie bierze go pod uwagę jak jeszcze jakiś czas temu, to bez niego strona w wyszukiwarce nie zaprezentuje się dobrze. Większe znaczenie opis ten ma w takim razie dla optymalizacji strony niż dla jej pozycjonowania, aczkolwiek te dwa procesy są ze sobą ściśle powiązane. Ten techniczny element wchodzący w skład budowy strony, jeśli tylko zostanie stworzony na podstawie wspomnianych we wcześniejszym akapicie ustaleń, okaże się w procesie długofalowym ważnym elementem. Nie można go zbagatelizować.

Opis treści strony pojawiający się w Google

Jak już nadmieniono, nie brakuje dziś opinii, że description nie jest ważny. Jednak sam fakt tego, że pojawia się w wyszukiwarce, nie może zostać pominięty. Tym bardziej, że istnieje więcej wyszukiwarek niż tylko Google.

Kiedyś w Google bardziej brano pod uwagę description, co nie oznacza, że obecnie nie jest to element ważny. Wybitni specjaliści od SEO potrafią uargumentować jego obecność stricte marketingowo i z korzyścią pod względem odbioru witryny. Takie kwestie jak: odpowiedni zapis HTML, poprawność stylistyczna, słowa kluczowe czy unikalność description są bezdyskusyjne. Osoby, które biorą odpowiedzialność za kształt określonej witryny powinny o tym pamiętać. Wdawanie się w dyskusje podważające sensowność opisu strony bądź przekonujące do niego, powinny więc zostać zastąpione przede wszystkim zaakcentowaniem, w jaki sposób opisy te powinny się prezentować, by zwrócić uwagę czytelników. Internauci nie zwracają uwagi na treści powielające się bądź podejrzliwie oceniają strony bez opisu. A przecież to właśnie z tymi wynikami mogą zapoznać się w Google. Czy więc nadal jest sensowne twierdzenie, że opisy te nie mają większego znaczenia? Tak długo, jak znajdują się w wyszukiwarce, tak długo będą zapewniać danej stronie ruch na niej. Google będzie pełnić rolę pośrednika.