Długi ogon i SEO - ile mają ze sobą wspólnego?

Długi ogon jako jedno z narzędzi wykorzystywanych w marketingu internetowym był już szeroko opisywany w wielu źródłach. Warto jednak przypomnieć zasady jego wykorzystywania i korzyści, jakie daje stosującym go stronom internetowym.

Wraz z nastaniem wymogu pozycjonowania stron internetowych właściwie zniknęły witryny, które nie są promowane przez dokładnie opracowane i wyszukane słowa kluczowe. Warto jednak przyjrzeć się koncepcji długiego ogona, a więc niszowym hasłom pozwalającym na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych.

Długi ogon - co to jest

Koncepcja długiego ogona została opracowana przez Chrisa Andersona, który w swoim artykule opublikowanym w 2004 roku w magazynie „Wired” opisał pewne modele biznesowe i ekonomiczne, zaobserwowane w działalności firm. Założenie to obejmowało tezę, że posiadanie bardzo szerokiego asortymentu może spowodować wygenerowanie na pojedynczych, rzadko poszukiwanych pozycjach, większych obrotów niż te, które osiąga się dzięki sprzedawaniu najpopularniejszych produktów. Ta koncepcja jest swego rodzaju zaprzeczeniem zasady Pareto, która głosi, że firmy uzyskują 80% swoich dochodów dzięki sprzedaży 20% posiadanych przez siebie produktów.

Podobieństwa do działania przedsiębiorstw zostały zauważone również w marketingu. Jak twierdzą specjaliści od SEM, analizowanie statystyk niektórych witryn z wyszukiwarek internetowych może prowadzić do wniosku, że większość odwiedzin nie jest wygenerowana przez wprowadzanie odpowiednich słów kluczowych, w oparciu o które firmy prowadzą swoje kampanie marketingowe, ale właśnie na podstawie odpowiedzi na zapytania niszowe. Oznacza to, że dobieranie słów kluczowych powinno być oparte na wyszukaniu jak największej liczby różnorodnych fraz kluczowych opisujących dziedzinę, w której działa właściciel danej witryny internetowej.

Długi ogon okazał się wielkim sukcesem w przypadku dużych firm, które mają możliwość zaoferowania ogromnej liczby produktów, dzięki zwiększonym możliwościom magazynowym. Do najpopularniejszych sprzedawców, którzy wykorzystywały długi ogon, a tym samym zdołali podnieść swoje wyniki finansowe, należą chociażby: Google, iTunes, eBay, Allegro czy Netfix. Rozwój technologii internetowych spowodował, że nastąpiła okazja do automatyzacji procesów sprzedażowych, wyszukiwania oraz składania zamówienia, a te czynniki umożliwiły z kolei pełne wykorzystanie koncepcji długiego ogona w działalności firm internetowych.

Dobór słów kluczowych a długi ogon

W założeniu długi ogon to działanie, które pozwala na wygenerowanie dużej sprzedaży z nietypowych lub mało popularnych produktów. Istotą działania promocyjnego opartego na długim ogonie są frazy kluczowe. Istnieją dwa sposoby na dobranie tych haseł.

Pierwszym z nich jest dobieranie mniej popularnych słów. Za takim działaniem stoi przekonanie, że ci użytkownicy, którzy decydują się na używanie takich określeń, mają jasno sprecyzowany cel poszukiwań i z tego powodu prawdopodobieństwo, że klikną akurat w takie hasło i dokonają konwersji, jest większe. Na podstawie takiego założenia działają chociażby takie firmy, jak Amazon i Netfix, które mogą oferować niemal nieograniczone ilości produktów dzięki swoim pojemnym magazynom.

Drugi sposób polega na dobieraniu fraz kluczowych na podstawie wielości słów. Oznacza to, że używa się tutaj wielu wyrazów, jednak niekoniecznie nietypowych, ale wiele sposobów ich używania powoduje, że tworzy się unikalne hasła pomagające w skutecznym pozycjonowaniu stron internetowych. Tak jak w przypadku pierwszej reguły, również tutaj istnieje możliwość trafienia w potrzeby potencjalnego nabywcy.

Warto jednak zauważyć, że niektórzy specjaliści od marketingu nie wierzą jakoby promowanie strony poprzez długie hasła było opłacalne. Okazuje się, że nadal najpopularniejsze są te jednowyrazowe. Mają one minimalną przewagę nad długimi, składającymi się z maksymalnie ośmiu słów.

Sposób wyszukiwania informacji przez użytkowników internetu

W przypadku poszukiwania słów kluczowych na podstawie zachowań użytkowników internetu warto zastanowić się, w jaki sposób szukają oni informacji w tym medium. Okazuje się, że wielu z nich nie wpisuje gotowych haseł, powiedzmy mniej więcej odpowiadających tym, które wykorzystuje się do pozycjonowania stron internetowych. Czasami mogą pojawić się wpisy jednowyrazowe, czasem jednak może się okazać, że osoby, które próbują odnaleźć informacje, tworzą nie tyle frazy, co całe rozbudowane zdania, w których dokładnie określają, jaki rodzaj artykułów je interesuje. Warto zainteresować się takim sposobem wyszukiwania i dostosować swoje słowa kluczowe z długiego ogona, aby wpasowały się w również w taki sposób użytkowania internetu.

Długi ogon a blog

Długi ogon jest przydatny również wszystkim osobom prowadzącym bloga. Okazuje się, że to właśnie dzięki działaniu tego mechanizmu wyszukiwane są starsze artykuły, napisane nawet kilka lat wcześniej. Na podstawie takiego pozycjonowania nagle pojawiają się komentarze pod starymi wpisami. Wejścia, które odbywają się na podstawie długiego ogona, to przede wszystkim informacja o tym, że artykuły opublikowane jakiś czas temu nadal stanowią źródło zainteresowania dla internautów, a trafili oni na nie właśnie dzięki wyszukiwarkom internetowym. To oznacza, że takie wykorzystanie bloga ma znaczną przewagę nad chociażby informacjami handlowymi wysyłanymi za pomocą newslettera, co jest o wiele bardziej przydatne dla osób, które zdecydowały się na prowadzenie bloga dla swojej firmy.

Porady, jak wykorzystać długi ogon i podnieść sprzedaż

Przede wszystkim warto uświadomić sobie, że wejścia wygenerowane za pomocą długiego ogona mają bardzo wysoki współczynnik konwersji. Dobrze jest zatem wykorzystać to w trakcie planowania strategii marketingowej. Z kolei wejścia z długiego ogona mogą posłużyć do budowania listy negatywnych słów kluczowych, którą można wykorzystać przy planowaniu płatnej reklamy internetowej, na przykład w Google AdWords. Skoro mowa o reklamie – poprzez to narzędzie słowa kluczowe z długiego ogona powinny być dodawane w grupach. Do tego służą różnego rodzaju opisy linków sponsorowanych oraz landing pages. W przypadku pozyskiwania linków dobrze jest skupić się również na zróżnicowanych anchor links.

Żeby było to możliwe, trzeba jednak zaprojektować stronę internetową w taki sposób, aby stosowanie zasad długiego ogona było wykonalne. Dlatego nie warto skupiać się jedynie na mod rewrite, lecz także na content layeringu.