Domeny internetowe - jak je wybrać aby były skuteczne? (cz. 1)

Obecnie trudno wyobrazić sobie nasz świat bez internetu. Miliardy użytkowników codziennie przegląda treści udostępnione w sieci, a sam internet stał się najbardziej obszernym i najczęściej wykorzystywanym źródłem wszelkiej informacji. Dużo racji jest w żartobliwym sformułowaniu, że to, czego nie można odnaleźć w internecie, tak naprawdę nie istnieje. W szczególności dotyczy to wszelkiego rodzaju firm - ich obecność w sieci jest niemal obowiązkowa, zwłaszcza że internet to także szerokie pole działania dla specjalistów od marketingu.

Obecność twojej firmy w sieci to gwarancja konkurencyjności i zostania zauważonym. Coraz większa grupa klientów, zanim dokona zakupu towaru w sklepie, uważnie śledzi obiekt swoich zainteresowań w internecie. Pozyskuje opinie na jego temat, porady użytkowników, ogląda recenzje, porównuje ceny, zapoznaje się z ofertami różnych sklepów. Od ciebie i twoich działań e-marketingowych zależy to, czy klient wybierze właśnie twój produkt.

Strona internetowa to pierwszy i najważniejszy krok do prezentacji twojej firmy w internecie. To nie tylko źródło informacji o twojej działalności i ofercie, lecz także bardzo często również pierwszy punkt, w którym potencjalny klient spotyka się z twoją firmą. Nie musimy podkreślać, jak ważne jest pierwsze wrażenie.

W tym rozdziale powiemy ci, jak wybierać domeny internetowe dla strony firmowej, aby były profesjonalne, łatwe do zapamiętania i jasno określające daną branżę. W dalszej części podpowiemy, jak korzystać z usług hostingowych i czym kierować się przy ich wyborze.

Domeny internetowe - nazwa

Nieraz spotkałeś się pewnie z określeniem domeny internetowe. Jest to sekwencja nazw należących do Domain Name System (DNS) - najczęściej złożona z dwóch elementów: nazwy głównej oraz rozszerzenia.

W domenie alterweb.pl nazwa główna to alterweb, a rozszerzenie - pl.

Jeśli tworzysz stronę internetową swojej firmy, weź pod uwagę to, że domena będzie jedną z najważniejszych jej wizytówek. Dlatego warto szczególną uwagę poświęcić jej tworzeniu. To właśnie adres domeny jest wpisywany w przeglądarki internetowe i on też pojawi się w twoim adresie mailowym. Przedstawimy ci kilka ważnych zasad, o których powinieneś wiedzieć, zanim założysz swoją domenę internetową.

Nazwa domeny - o czym musisz wiedzieć?

W nazwie głównej domeny niemal koniecznie powinna się pojawić nazwa twojej firmy. Jeśli posiada ona polskie znaki, nie uwzględniaj ich. Staraj się, aby była ona łatwa do zapamiętania i nie wprowadzała dwuznaczności dotyczących jej zapisu. Pamiętaj o tym, że jedna strona może mieć wiele domen, ale jedna domena otwiera tylko jedną stronę. Przydatne będzie to wówczas, gdy nazwa twojej firmy jest długa. Przyjmijmy, że nazywa się ona Rowerowy świat Jacka.

Tworzysz wówczas domenę rowerowy-swiat-jacka.pl, jednak niekoniecznie promujesz właśnie ją. Jest bowiem dosyć długa i przez to niełatwa do zapamiętania, a to właśnie na tym powinno zależeć ci szczególnie. Utwórz zatem inną nazwę domeny, która będzie otwierała tę samą stronę, co rowerowy-swiat-jacka.pl. Może to być np.:

  • skrótowiec - rsj.pl,

  • określone słowo z nazwy firmy - rowerowy.pl,

  • inna nazwa związana tematycznie z nazwą firmy - dwakolka.pl (choć nie jest to stricte nazwa firmy, to nawiązuje do branży, którą się zajmujesz).

Promujesz nazwę krótszą, która odeśle internautę na twoją stronę, jednak będzie znacznie korzystniejsza z marketingowego punktu widzenia.

Gdy rejestrujesz nazwę domeny, pamiętaj, aby sprawdzić, czy podobna nazwa nie jest już używana. Twoja firma nazywa się Tygrysy, zajmuje się sprzedażą zapalniczek i działa we Wrocławiu, jednak istnieje już w sieci domena tygrysy.pl i odsyła na stronę innej firmy działającej w innym mieście i zajmującej się inną branżą. Co wówczas należałoby zrobić? Nie jest wskazane tworzenie domen o tej samej nazwie głównej, ale innym rozszerzeniu, np. tygrysy.eu. Takie działanie to darmowa promocja dla firmy, która jest właścicielem domeny tygrysy.pl.

Co w takim razie należy zrobić? Jest kilka rozwiązań:

  • spróbuj odkupić domenę tygrysy.pl. Minusem tego są często wysokie koszty - nie każdą firmę, zwłaszcza początkującą, stać na taki krok,
  • spróbuj stworzyć nazwę domeny o nieco innej, ale zbliżonej nazwie - tigers.pl,
  • dodaj do nazwy domeny branżę, w której działasz, np. zapalniczkitygrysy.pl,
  • stwórz nazwę na podstawie branży oraz lokalizacji firmy - zapalniczkiwroclaw.pl,
  • wykorzystaj w nazwie luźne skojarzenie, np. szablozebny.pl.

Sytuacja, o której wspomnieliśmy, działa w dwie strony. Gdy rejestrujesz domenę swiat-rowerow.pl, wykup równocześnie podobne domeny - swiat-rowerow.eu, swiatrowerow.pl, swiat-rowerow.com, swiat-rowerow.com.pl itp. Pozwoli ci to uniknąć sytuacji, w której konkurencja będzie chciała czerpać zyski z twoich sukcesów.

Rozszerzenia domen

Przyjrzyjmy się teraz pokrótce rozszerzeniom. Jest ich całkiem sporo i można je podzielić na kilka grup:

  • krajowe (.pl lub .com.pl, .de, .cz),

  • lokalne (.wroc.pl, .waw.pl),

  • międzynarodowe (.com, .org, .net, .eu),

  • funkcjonalne (.edu, .gov).

Przy wyborze określonego rozszerzenia, kieruj się przede wszystkim popularnością domen. Wybieraj te powszechnie znane i rozpoznawalne - w Polsce będzie to na pewno .pl, .com.pl, .org, .com czy .eu. Zależne jest to w pewnym stopniu od tego, czy skupiasz się na rynku polskim, czy również na rynkach zagranicznych - rozszerzenie to bowiem podstawa zaufania klientów do firmy. W przypadku działania na rynku polskim postaw na .pl, zaś w przypadku otwarcia się na rynki zagraniczne - zdecyduj się na .com.

Subdomeny

Gdy już staniesz się właścicielem domeny, możesz tworzyć subdomeny. Ma ona podobne właściwości co domena, jednak zasadnicza różnica polega na tym, że w adresie subdomeny znajduje się nazwa domeny (głównej). Przykładowo dla domeny swiat-rowerow.pl, subdomeny będą brzmiały np. sklep.swiat-rowerow.pl czy porady.swiat-rowerow.pl. Możesz stworzyć nieograniczoną liczbę subdomen i nie jest to obciążone dodatkowymi kosztami.

Gdzie i jak kupić domenę firmy?

Najlepiej skorzystać z działających w sieci firm oferujących usługi rejestracji domen, takich jak ovh.pl, nazwa.pl czy domeny.pl. Przejrzyj ofertę tych firm i zdecyduj się, jakie rozwiązanie odpowiada ci najlepiej. Ceny rejestracji domen są zależne od rozszerzeń - domeny.pl kosztują już od ok. 10 zł za rok, a .eu w granicach 30 zł. Pamiętaj, żeby oprócz ceny rejestracji zwracać uwagę na koszty przedłużenia domeny - będzie tego musiał dokonywać najczęściej co rok. Koszty przedłużenia są nieco wyższe niż koszty rejestracji - wahają się w granicach od 50 do 100 złotych.

Poczta e-mail

Ważne w kontakt biznesowych będzie dla ciebie posługiwanie się własnym adresem mailowym, stworzonym we własnej domenie. O wiele korzystniej będzie odbierany przez klientów adres prezes@swiat-rowerow.pl niż swiat-rowerow-prezes@gmail.com. Powiemy ci, jak założyć taki adres mailowy.

Przede wszystkim ofertę założenia poczty na własnej domenie oferuje wiele firm zajmujących się hostingiem czy rejestracją domen. Usługa taka może być płatna w zależności od wielkości udostępnionej przestrzeni dyskowej i liczby adresów w danej domenie. Należy się liczyć z tym, że za sporą liczbą adresów i obszerną przestrzeń dyskową trzeba będzie ponieść koszty. Czasami są one wpisane w koszty rejestracji domeny lub usługi hostingowej, czasem są one od tego niezależne.

Istnieje również możliwość darmowego założenia kont pocztowych na domenie - taką opcję oferuje m.in. Zoho. W darmowej opcji możesz jednak założyć konto jedynie dla 25 adresów - po 5GB przestrzeni dyskowej dla każdego. Do tego wymagana jest rejestracja na stronie internetowej Zoho. Potem wybieramy interesujący nas plan - w tym przypadku darmowy. Następnie wpisujemy w formularz nazwę domeny i weryfikujemy to, że jesteśmy jej właścicielami na jeden z trzech sposobów przedstawionych na stronie. Potem, po udanej weryfikacji, zakładamy i konfigurujemy poszczególne adresy.