E-commerce - jak obsłużyć duży ruch sklepu internetowego?

Każdy właściciel sklepu internetowego dąży nieustannie do zwiększenia ruchu na swojej stronie WWW. Jest to jeden z celów, jakie sobie wyznacza każdego tygodnia, miesiąca i roku. Niektórym bardzo trudno jest przyciągnąć całą rzeszę internautów, są jednak takie przypadki, kiedy efekty znacznie przerosły cel przedsiębiorcy. Jak więc obsłużyć duży ruch w e-commerce?

Niekiedy ponad ćwierć miliona potencjalnych klientów odwiedza e-sklep w celu zapoznania się z ofertą, przejrzenia nowości w sklepie lub dokonania zakupu. Każdy zagląda tu z innym zamiarem, a nasze serwery zaczynają odmawiać posłuszeństwa. Czy tego chcieliśmy? Czy sukces firmy miał właśnie wyglądać w taki sposób? Specjaliści znaleźli jedno bardzo skuteczne rozwiązanie.

Duży ruch na stronie - dla serwerów to próba wytrzymałości

Cloud hosting, czyli pojęcie znane w Polsce pod nazwą chmury obliczeniowej, pozwala bez problemu obsłużyć tysiące odwiedzin miesięcznie oraz nie wymaga budowania całego systemu serwerów od początku, co jest bardzo dużym ułatwieniem dla branży e-commerce. W skrócie mówiąc, chmura jest to pewien model przetwarzania danych, który opiera się na użytkowaniu usług dostarczanych przez usługodawcę. Co więcej, nie jest wymagany zakup licencji i instalacja oprogramowania. Płacimy za konkretną usługę, a właściwie za możliwość użytkowania wybranego programu.

Największym problemem w e-commerce nie okazuje się duży ruch, który generowany jest w przeciągu całego miesiąca, ale liczba osób, jaka odwiedza sklep w jednym momencie. Dla przykładu wyobraźmy sobie, że do sklepu w centrum handlowym, który obsługiwany jest przez 2 ekspedientki, wchodzi 5 osób. Jedna z nich składa reklamację, dwie rozglądają się po sklepie, w poszukiwaniu czegoś, co mogłoby je zainteresować, kolejna właśnie weszła do przymierzalni, a piąta osoba kupuje produkt.

Wydawałoby się, że w takiej sytuacji zarówno sprzedawczynie są w stanie sobie bezproblemowo poradzić, a wszystkie 7 osób czuje się komfortowo w sklepie. Jeśli jednak liczba klientów zwiększy się czterokrotnie, może to wywołać zarówno duże zamieszanie, jak i powierzchnia lokalu nagle zrobi się zbyt mała, aby pomieścić tak dużo osób.

W przypadku sklepu internetowego jest podobnie. Dwieście osób przeglądających stronę internetową to 5 zapytań do serwera na sekundę. Wartość nie jest duża, ale jeżeli ruch w e-commerce nagle kilkakrotnie się zwiększy, co może być spowodowane promocją, wyprzedażą czy pojawieniem się nowej oferty, dla części infrastruktury może być to zbyt duże obciążenie.

Cloud hosting - wydajność, automatyzacja i bezpieczeństwo

Hosting w chmurze to obecnie najlepsze rozwiązanie, jakie oferują nam specjaliści. Zapewniają oni, że dzięki odpowiedniej infrastrukturze w takim miejscu możemy sobie poradzić z problemem, jakim jest zbyt duża liczba internautów odwiedzających naszą stronę w tym samym momencie. Jest to system w pełni zautomatyzowany. Każdy przedsiębiorca z branży e-commerce doskonale wie, czym jest sezonowość. Są miesiące, kiedy ruch w sklepie i sprzedaż są większe, ale zaraz po tym następuje martwy sezon, kiedy narzekamy na małą liczbę klientów i mniejsze zyski. W tym okresie pewna część serwera nie jest wykorzystywana. Jednak kiedy nadchodzi wyprzedaż, serwer natychmiastowo musi zacząć działać na pełnych obrotach i często sobie z  tym nie radzi. Cloud hosting charakteryzuje się procesem auto-scale. Sam wykrywa kończące się zasoby serwera i w odpowiednim momencie uzupełnia je o nowe, a my płacimy jedynie za używane zasoby.

Istotną kwestią jest również to, że istnieje możliwość stworzenia odpowiedniej infrastruktury indywidualnie dla danego e-commerce, aby po jakimś czasie sprawnie ją rozwijać. Jest to niezwykle ważne, ponieważ jedna strona internetowa jest odwiedzana przez 200 tys. internautów miesięcznie, a inna jedynie przez tysiąc.

Trzeba również pamiętać, że jeżeli na naszej stronie pojawia się jednocześnie zbyt duża liczba użytkowników, serwer nagle spowalnia i strona ładuje się dłużej. Nie wpływa to korzystnie na naszą opinię, a u klientów wywołuje to irytację. W chmurze zastosowano rozwiązanie serwera CDN dla plików statycznych. To znacznie przyśpiesza funkcjonowanie serwera w tak trudnych warunkach.

Przewaga chmury nad serwerem dedykowanym w e-commerce

Aby jeszcze bardziej przybliżyć zalety i korzyści, jakie płyną z wdrożenia cloud hostingu, porównamy go z popularnym już serwerem dedykowanym. Już przy czasie dodania nowych zasobów widać znaczną różnicę. W przypadku chmury jest to maksymalnie 30 minut, serwer dedykowany potrzebuje na to aż 2 tygodnie. Z czasem reakcji w momencie awarii zasilacza oraz RAM jest podobnie. W cloud hostingu jest ona natychmiastowa, mając serwer dedykowany będziemy musieli poczekać nawet 2 godziny. A co, jeżeli nastąpi awaria całego serwera? W chmurze możemy liczyć na natychmiastową reakcję, zaś w drugim przypadku czas ten wydłuża się do 3 godzin. I wreszcie awaria całej infrastruktury. Czas reakcji na serwerze dedykowanym wynosi 2-10 godzin, a w chmurze do 3 godzin.

To porównanie jednoznacznie wskazuje na to, że w przypadku generowania dużego ruchu w e-commerce serwer dedykowany nie jest najlepszym rozwiązaniem, chyba że nie przeszkadza nam jego spowolniony czas reakcji. Cloud hosting jest dużo szybszy i sprawia, że wszystkie działania są wdrażane praktycznie natychmiastowo.

Market aplikacji, czyli kilka ciekawych rozwiązań dla e-commerce

  • Systemy zarządzania treścią: dzięki niemu możemy sprawnie i bez umiejętności programistycznych tworzyć i administrować serwis e-commerce. Na szczególną uwagę zasługują Joomla, Drupal czy Typo3.

  • Zarządzanie relacjami z klientem: oczywistą kwestią jest to, że w sprzedaży internetowej liczy się nawiązywanie długofalowych relacji z klientami. Potrzebujesz zatem skutecznych aplikacji, które ułatwią i usprawnią z nimi kontakt. Dobry CRM w chmurze to podstawa.

  • Zarządzanie projektami: w przypadku, kiedy prowadzimy jednoosobową firmę, nie ma problemu z rozdzielaniem zadań pomiędzy wszystkich jej członków czy nieustanną kontrolą nad ich realizacją. W momencie, gdy nasza firma liczy sobie kilku pracowników, mogą pojawić się kłopoty z dotrzymywaniem terminów. Nie możesz sobie na to pozwolić, dlatego dzięki wykorzystaniu odpowiedniej aplikacji, zadbaj o to, aby każdy wiedział, co do niego należy i ile ma czasu na realizację konkretnego projektu. Najlepszymi oprogramowaniami w tej dziedzinie są Redmine i Achievo.

  • Webhosting: wydajne zarządzanie serwerem jest możliwe dzięki takim narzędziom, jak Zpanel czy Parallels Plesk Panel.