E-commerce - jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego?

Wraz ze zwiększoną popularnością sklepów internetowych pojawiła się większa możliwość wystąpienia oszustw związanych z wykradaniem danych osobowych oraz finansowych klientów. W dobrze zarządzanym biznesie z branży e-commerce bezpieczeństwo transakcji to podstawa. Jak o nie zadbać?

Każdy sklep internetowy powinien skupiać się na bezpieczeństwie przechowywania danych nabywców swoich produktów. Jest to związane przede wszystkim z dużym ryzykiem kradzieży tychże informacji przez hakerów i użycia ich niezgodnie z wolą właściciela. Mimo że coraz więcej osób posiada dostęp do internetu i ma możliwość kupowania taniej oraz sprawniej właśnie za pomocą tego źródła, nie robi tego z obawy przed wykradaniem ich danych osobowych oraz finansowych przez osoby niepowołane. Takie wątpliwości nasilają się szczególnie w przypadkach, kiedy dowiadujemy się o kolejnych akcjach hakerskich wymierzonych w potentatów sprzedaży internetowej.

Każdy przedsiębiorca działający w internecie powinien dbać o swój wizerunek. Na pozytywną ocenę e-commerce wpływają nie tylko przystępne ceny oraz dogodne formy płatności i dostawy, lecz także, a może przede wszystkim, bezpieczeństwo kupowania. Z tego powodu właściciele biznesów e-commerce muszą skupić się na tym niezwykle ważnym aspekcie równie mocno, jak w przypadku dogodnych warunków reklamacji i zwrotu towarów.

Bezpieczeństwo e-commerce

Jak wykazują dane z 2013 roku, większość internautów obawia się robienia zakupów przez internet w obawie przed przedostaniem się ich poufnych informacji w niepowołane ręce. Okazuje się, że mają się czego obawiać, ponieważ wiele sklepów internetowych nie posiada specjalnych certyfikatów, pozwalających na uchronienie danych finansowych przez wykradnięciem. Mowa tutaj o najbardziej powszechnych certyfikatach SSL, które umożliwiają klientom swobodne i bezpiecznie płacenie za pomocą karty kredytowej, w taki sposób, aby ich kody CVS oraz dane kart kredytowych nie przedostały się dalej.

Obecność tego certyfikatu jest niezbędna tylko na dalszych etapach dokonywania transakcji, w których pojawia się potrzeba wybrania formy płatności. To, czy sklep posiada takie zabezpieczenie, widoczne jest, kiedy w momencie finalizowania zakupu adres strony zmienia się z „http” na „https”, czyli na stronę chronioną. Obok adresu pojawia się również ikona kłódki.

W przypadku zabezpieczenia danych finansowych klientów ważne jest, aby mogli oni swobodnie płacić za zamówione przez siebie towary. Dlatego oprócz zainstalowania certyfikatu, warto zastanowić się nad innymi możliwościami, które pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa płatności w sklepie internetowym. Eksperci od e-handlu sugerują udostępnienie nabywcom nie jednej, ale wielu form płatności. Oprócz standardowej opcji płacenia karta kredytową, można spróbować również przelewu oraz płacenia przy odbiorze. Jest to o tyle wygodne, że powyższe formy regulowania zobowiązań preferuje większość klientów: kolejno 65 procent korzysta z płacenia przy odbiorze, a 60 procent z przelewu bankowego. Oznacza to, że udostępnienie alternatywnych metod nie tylko zwiększy poczucie bezpieczeństwa nabywców, lecz także może znacznie pomnożyć ich liczbę.

Inną metodą może być zaproponowanie takiej formy robienia zakupów, w której klienci podają jak najmniejszą liczbę danych, na przykład adres dostawy oraz formę płatności. Z pewnością taki system będzie potrzebował dostosowania usług, jednakże nie jest niemożliwy.

E-commerce - przechowywanie danych klientów

Posiadanie danych klientów wiąże się z obowiązkiem ich odpowiedniego przechowywania. Oznacza to odpowiednie zabezpieczenie serwera, na którym się znajdują. W przypadku, kiedy właściciel sklepu internetowego zdecydował się na hosting, a więc opiekę nad witryną, sprawowaną przez firmę zewnętrzną, wszelkie zabezpieczenia są dostarczane właśnie przez firmę, która takie usługi dostarcza. Jednakże w przypadku, kiedy strona zarządzana jest bezpośrednio przez właściciela, dane osobiste i finansowe klientów muszą być kopiowane i umieszczane w specjalnym sejfie. Takie komputerowe sejfy to specjalne oprogramowanie, które dzięki zabezpieczeniu go hasłem pozwala na przechowywanie danych poufnych w bezpieczny sposób. Pozwalają one nie tylko na przechowywanie danych w bazach danych, lecz także na ukrywanie plików w komputerze.

Poza tym przedsiębiorca kopiujący informacje samodzielnie musi odpowiednio zabezpieczyć sam serwer i dostęp do niego przed osobami nieuprawnionymi. Najlepiej zrobić to poprzez przechowywanie w miejscu strzeżonym, w którym dodatkowo należy podać hasło.

Innym sposobem na zwiększenie bezpieczeństwa jest skorzystanie ze specjalnych programów uwierzytelniających. Jednym z nich jest Trusted Shops, który przed przyznaniem swojego certyfikatu wymaga od sklepów internetowych spełnienia niemal 70 wymagań. Po ich spełnieniu sklep internetowy dostaje ograniczoną czasowo ocenę i gwarancję, że przeprowadzone na jego stronie transakcje należą do bezpiecznych. Istnieje również kilka rodzajów gwarancji, które można otrzymać w ramach tego programu: ochrona klienta od momentu złożenia zamówienia, ochrona kupującego do koszyka itp.

Odpowiedni regulamin sprzedaży w e-commerce

Duże poczucie bezpieczeństwa daje klientom również odpowiednio sformułowany regulamin zakupów, według którego dokonywane są transakcje na danej stronie internetowej. Jego główną cechą powinno być zawarcie w nim informacji takich, aby nie zniechęcały one kupujących od zrobienia zakupów. Powinien on zatem dokładnie informować nabywcę o  tym, w jaki sposób i w jakim terminie może on zwrócić lub zareklamować zakupiony towar oraz w jakim czasie złożona przez niego reklamacja zostanie rozpatrzona. Dodatkowo nie powinien on zawierać zbyt dużej liczby nakazów i zakazów związanych z zaopatrywaniem się w produkty w danym sklepie internetowym, ponieważ może to skutecznie odstraszyć potencjalnych nabywców.

Nie warto również kopiować regulaminu z innych stron internetowych. Trzeba pamiętać, że każda witryna charakteryzuje się własnymi zasadami, według których działa. Nie muszą być one zgodne z regulaminem innych sklepów e-commerce. Lepiej zatem napisać taki zbiór zasad samodzielnie lub zlecić jego stworzenie fachowcom. Pozwoli to przede wszystkim uniknąć nieporozumień i niepotrzebnych kosztów wynikłych z rozbieżności pomiędzy zapisem a rzeczywistością. Warto również pamiętać o tym, że niedokładnie napisany regulamin może zawierać klauzule niedozwolone. Ich obecność może spowodować kolejne straty, łącznie z tymi, które generują koszt procesów sądowych.