E-handel - czyli jak rozpocząć sprzedaż w handlu internetowym? (cz. 8)

W tej części naszego poradnika skupimy się na tym, w jaki sposób zacząć, a następnie prowadzić e-handel. Jak rozpocząć sprzedaż w handlu internetowym, co jest do tego rodzaju działalności potrzebne, jednym słowem - jak się do tego zabrać?

Co to jest e-handel?

E-handel (ang. e-commerce), czyli handel elektroniczny, opiera się na zakupie i sprzedaży produktów lub usług za pomocą urządzeń elektronicznych. Ze względów praktycznych, w naszych rozważaniach przyjmujemy, że e-handel dotyczy transakcji dokonywanych online, czyli przy wykorzystaniu internetu. Najczęściej tego rodzaju transakcje handlowe realizuje się przy wykorzystaniu sklepów internetowych, których w Polsce jest już grubo ponad 20 tys. Dlatego omawiając kwestię e-handlu, skupimy się właśnie na tego typu działalności. Zresztą najczęściej stawia się znak równości pomiędzy pojęciem e-commerce a terminem e-sklep czy sklep internetowy.

Chcę prowadzić e-handel - od czego zacząć?

Jak zacząć prowadzić e-handel? Na tak postawione pytanie, odpowiedź nasuwa się sama: od początku! A co jest najważniejsze na początku każdego przedsięwzięcia? Pomysł, idea leżącą u podstaw prowadzonej działalności. Mówiąc inaczej, należy odpowiedzieć sobie na pytanie: Czym będę handlować?

Odpowiedź na to, z pozoru proste, pytanie da nam szybki przegląd sytuacji i sprecyzuje nasze dalsze kroki oraz działania. Jaki asortyment będzie posiadać mój sklep internetowy? Czy mam coś wspólnego z tego rodzaju produktami? Czy charakter wybranego asortymentu jest mi bliski, czy raczej obcy? Bo jeśli jestem z wykształcenia inżynierem elektronikiem, pracowałem do tej pory w tym zawodzie, to dlaczego miałbym sprzedawać zdrową żywność? Czy nie lepiej wybrać asortyment bliższy własnym doświadczeniom, np. sprzęt elektroniczny?

E-handel - czy znam konkurencję?

Skoro już wiem, co chcę sprzedawać, należy sprawdzić, czy nie robi tego już ktoś inny. Konkurencja oczywiście nie wyklucza prowadzenia podobnej działalności, jednak warto sprawdzić, czy jest liczna. Jeśli w Polsce istnieje już 50 sklepów internetowych z elektroniką, to czy warto tworzyć kolejny? Czy konkurencja nie jest zbyt duża? A może właśnie dlatego warto, ponieważ jest ich tak wiele? Skoro wszystkie te e-sklepy się utrzymują, utrzymam się i ja! Zanim rozpoczniemy prowadzić e-handel, warto postawić sobie takie i inne podobne pytania.

Należy także pamiętać o tym, że powstaje coraz więcej sklepów internetowych z przeróżnym rodzajem oferowanego asortymentu. Dlatego warto dokładnie przemyśleć swoją strategię działania. Obecne czasy sprzyjają personalizacji oferty kierowanej do klienta. Sukcesy odnoszą sklepy dające duży wybór klientowi poprzez indywidualizowanie każdego produktu pod konkretnego konsumenta. Przykładowo duży sukces osiągnął e-sklep oferujący swoim klientom koszulki, z których każdą można przyozdobić samodzielnie wybranym i dopasowanym nadrukiem. Dużym powodzeniem (również za granicami naszego kraju) cieszy się inny sklep internetowy z unikalnymi obrazami artystów malarzy - każdy znajdujący się w nim produkt jest inny. Mając na względzie ostatnie trendy na rynku oraz powyższe przykłady, być może warto zastanowić się nad niszą, której żaden z konkurentów jeszcze nie odkrył i tam kierować swoje siły.

E-handel a zarobki

Jak dużo jestem w stanie zarobić, jeżeli zdecyduję się na e-handel? Jest to bardzo ogólne pytanie. Jednak można zacząć od sprawdzenia marży, jaka jest nakładana na wybraną kategorię produktów. Załóżmy, że wynosi ona 20%. Czy marża w wysokości 20% to dużo, czy mało?

Nie trzeba tworzyć skomplikowanego biznesplanu, by to sobie szybko przeliczyć. Żeby zarobić 2000 zł, muszę sprzedać towar za 10 000 zł. Tak czy nie? Niestety nie! Kwota 2000 zł, być może i więcej, zostanie przeznaczona na pokrycie bieżących wydatków, np. ZUS-u, podatków, wynajęcia biura, zatrudnienia pracownika.

W takim razie towar o jakiej wartości należy sprzedać miesięcznie, żeby pokryć koszty i zarobić na swoją pensję? W kwocie 20 tys., a może 30 tys. zł? Większej? Odpowiedzi na to pytanie musisz udzielić sobie sam. Pamiętaj, że e-handel, jak każdy handel, opiera się na marży. Musisz obracać dużymi kwotami i liczbą produktów, żeby wyjść na swoje. Być może właśnie efekt skali charakterystyczny dla prowadzenia biznesu w internecie oraz dostęp do potencjalnie nieograniczonego rynku jest szansą na pozyskanie takiej liczby klientów, która pozwoli uzyskiwać godziwą miesięczną pensję.