E-mail marketing a outsourcing

Właściwie każda firma stosuje w swojej działalności reklamowej i marketingowej mailing i w ten sposób kontaktuje się ze swoimi klientami. Jest to doskonały sposób na to, aby poznać bliżej swoją grupę docelową i zyskać zaufanie poszczególnych odbiorców. Wydawałoby się, że cały proces jest łatwy i przyjemny oraz w bardzo szybki sposób można go przeprawadzić. Tak jest, ale dopiero w momencie, kiedy wybierzemy odpowiednie narzędzie, które pomoże nam skutecznie prowadzić e-mail marketing. Nie może być to zwykła poczta elektroniczna, nie jest ona bowiem przystosowana do tak wysyłki wiadomości na tak dużą skalę, poza tym nie posiada wielu aplikacji i niezbędnych opcji, które są do tego niezbędne.

Warto wyjaśnić na początku, co to jest outsourcing. Jest to powierzenie realizacji pewnych działań zewnętrznej firmie specjalistycznej. W praktyce wygląda to tak, że przedsiębiorca korzysta z określonych zasobów zewnętrznych. W mailingu chodzi przede wszystkim o wybór odpowiedniej platformy i narzędzia, które zajmą się wysyłaniem wiadomości. Dzięki takiej pomocy możemy skoncentrować się na realizacji naszego celu, czyli sprzedaży, a nie na towarzyszącym temu procesom.

Outsourcing a e-mail marketing - korzyści  

E-mail marketing przynosi wiele korzyści dla firmy:

  • Niższe koszty - w przypadku, gdy zatrudnilibyśmy dodatkowego pracownika, który zajmowałby się prowadzeniem mailingu, musielibyśmy liczyć się z wypłaceniem mu należności za jego pracę. Kiedy jednak korzystamy z systemu, unikamy dodatkowych kosztów.

  • Lepsza jakość - nasze działania na pewno są dużo efektywniejsze. Jesteśmy w stanie utrzymywać bliższy kontakt z klientami oraz dostarczać im informacji, które w pewien sposób mają wpływ za wzrost naszej sprzedaży. W ten sposób poszerzamy również grono naszych odbiorców i stajemy się dużo bardziej rozpoznawalną firmą.

  • Koncentracja na głównym celu - handel to naturalnie nie tylko sprzedaż. Przedsiębiorca musi zajmować się tworzeniem oferty, prowadzeniem kampanii reklamowej, doskonaleniem systemu działania, wprowadzaniem zmian do swojego sklepu oraz utrzymywaniem stałych kontaktów z klientami. Każdy jednak ten etap można sobie ułatwić i tym samym skoncentrować się tylko na głównym celu.

  • Innowacyjność - korzystasz z najnowocześniejszych technik oraz masz wsparcie profesjonalistów. To powoduje, że jesteś dużo bardziej skuteczny, a Twój sklep funkcjonuje dużo efektywniej i sprawniej.

  • Krytyczne i obiektywne spojrzenie - dzięki platformie mailingowej masz możliwość analizowania skuteczności swojej reklamy. Zestawienia i wykresy pokazują, które maile zostały otwarte, a które trafiły do spamu lub kosza. Pomoże Ci to wprowadzić odpowiednie zmiany tak, by stać się dużo bardziej skutecznym.

E-mail marketing - strategie wysyłki

  • Wewnętrzne systemy wysyłkowe - nie jest to obecnie dobry sposób wysyłkowy i nie cieszy się duża popularnością. Jeszcze jakiś czas temu specjaliści e-commerce sami tworzyli rozwiązania wysyłkowe. To wiązało się jednak z nieustannym ich doskonaleniem, co i tak nie przynosiło wystarczająco dobrych efektów.

  • Systemy sklepowe i Pakiet Office - popularne programy pocztowe np. Microsoft Outlook nie należą do tych, które są przystosowane do masowej wysyłki maili. Niewarto nawet próbować takiego rozwiązania, ponieważ już na samym początku możemy zniechęcić się do prowadzenia mailingu ze swoimi klientami. Głównym problemem jest brak przystosowania do wymogów seryjnej dystrybucji. Często wiadomości nie docierają do odbiorców, a to działa na naszą niekorzyść.

  • Zewnętrzny dostawca usługi - jest to nic innego, jak wspomniany outsourcing. Za całość obowiązków lub ich większą część odpowiedzialny jest dostawca usługi. Szablony i kody HTML są tworzone właśnie przez niego, a dopiero w późniejszym czasie przesyłane jako e-mail. Istotną kwestą jest również to, że system rejestruje wszelkie zwroty, błędne adresy, zapytania od subskrybentów i autoodpowiedzi. Mamy również wgląd do raportów, które dają nam dokładny obraz tego, jak funkcjonuje nasz e-mail marketing  i na ile jest on skuteczny. Być może wymaga wprowadzenia pewnych zmian, co oczywiście pomogą nam ustalić statystyki. Odpowiedzialność za wysyłkę newsletterów leży po stronie usługodawcy, my nie musimy się więc o nic martwić. Trzeba jednak liczyć się z pewnymi kosztami, jakie będziemy musieli ponieść, jeśli zdecydujemy się na korzystanie z takiej usługi.

  • System wysyłki na licencji -  jest to najczęściej wykorzystywana strategia wysyłki i również obecnie najskuteczniejsza. Firma kupuje system, który integruje ze swoją platformą IT. Posiada dzięki temu własny serwer pocztowy i jego wewnętrzne dane nie są udostępniane żadnym pośrednikom. Wymagana jest zazwyczaj jednorazowa opłata. Jak każdy system, nie zawsze jednak i ten funkcjonuje idealnie. Zdarza się, że maile nie docierają do odbiorców, należy więc kontrolować pracę systemu i go aktualizować.

  • E- mail marketing w chmurze - jest to mailing za pośrednictwem serwera mailowego dostawcy usługi. Szybka i skuteczna wysyłka, która zyskuje coraz większą popularność i cieszy się bardzo dobrą opinią w obrębie e-commerce. W prosty sposób można system połączyć z naszym systemem IT. Równie istotną kwestią jest gwarancja, że każdy mail zostanie dostarczony do odbiorcy. Ciągły monitoring jest więc niezwykle ważny w tym serwerze i dzięki niemu nie musimy się martwić, że nasza wiadomość nie dotrze do klientów. Systemy w chmurze zapewniają możliwość mierzenia kluczowych danych. Istotne jest, że wszystkie behawioralne dane wpływają automatycznie z powrotem do indywidualnego profilu użytkownika. Innowacyjną opcją jest również możliwość wieloetapowej serii komunikatów, które mogą być przesyłane przez różne kanały komunikacji: ci z naszych odbiorców, którzy nie otworzyli e-maila, mogą otrzymać od nas po pewnym czasie  SMS-a, który będzie do tego nawiązywał. Wszystkie te cechy pozytywnie wpływają na odbiór tej metody. W dobie wysokiej technologii oraz mody na wielokanałowość jest to najlepsza opcja systemu wysyłkowego w e-commerce.

E-mail marketing- podstawowe usługi

E-mail marketing nie należy do najprostszych działań, z jakimi musi się zmierzyć przedsiębiorca. Wymaga to od niego podjęcia wielu decyzji i dokonania trafnych wyborów. Na początek trzeba stworzyć bazę klientów, ktoś przecież musi nasze wiadomości odbierać. Możemy to uczynić samodzielnie, poprzez proponowanie klientom zapisania się do naszego newslettera, np. wyświetlając im taki komunikat po dokonaniu zakupu w naszym e-sklepie, przy wejściu na naszą stronę lub umieszczając taką zakładkę w widocznym miejscu w naszym serwisie. Istnieje również możliwość zakupu gotowej bazy adresowej, nie jest to jednak najlepszy sposób na pozyskanie szerokiego grona zaufanych klientów. Pomijając dodatkowe koszty, jakie musielibyśmy w takim przypadku ponieść, kupując taką bazę, nie wiemy tak naprawdę kim są nasi klienci i czy rzeczywiście będą zainteresowani naszą ofertą.

Następnym krokiem jest oczywiście wybór odpowiedniego narzędzia, który pozwoli nam wysyłać masowo wiadomości do subskrybentów. Wyżej opisane strategie wysyłki powinny pomóc w podjęciu decyzji, która z nich będzie najkorzystniejsza i najodpowiedniejsza dla Twojej firmy. Godny polecenia jest e-mail w chmurze, jednak każdy powinien sam przeanalizować swoje potrzeby. Następnie potrzebujesz opracowania tekstów i grafiki maili. Tutaj musisz liczyć się z dużym wkładem własnym, pomimo że narzędzia posiadają gotowe szablony i grafiki. To od Ciebie zależy, co będziesz umieszczał w newsletterach oraz do czego właściwie chcesz go przeznaczyć. Teraz nie pozostaje nic innego jak wysyłka, końcowy etap tworzenia całej struktury mailingu, a właściwie już jego praktyczna część. Kiedy wszystko jest już przygotowane, wystarczy kliknąć kilka razy we wskazane miejsca, aby maile zostały rozesłane do naszych odbiorców.

Początki są trudne i na pewno wiążą się z pewnymi komplikacjami i problemami. Ale nie należy się poddawać i trzeba próbować sprostać wyzwaniom. Wybór odpowiedniego narzędzia to już połowa sukcesu. Druga połowa to nasza motywacja i chęć to działania. Warto stosować e-mail marketing - to naprawdę skuteczne narzędzie promocyjne.