E-mail marketing - podstawowe zasady skutecznej wysyłki

E-mail marketing to jedno z podstawowych narządzi wykorzystywanych przez firmy do komunikacji z klientem. Bez względu na to, czy jest to  informacja  wysyłana w postaci maili reklamowych, czy też w formie newslettera jest kilka praktycznych zasad, które warto uwzględnić podczas planowania tej formy działań marketingach.

W poniższym artykule skupimy się na wskazówkach, które pomogą stworzyć przekaz mailowy, który nie trafi prosto do kosza i wskażemy elementy, na które należy zwrócić uwagę, aby środki, które przeznaczymy na marketing, nie zostały zmarnowane.

E-mail marketing a jego odbiorcy

Poznaj swojego odbiorcę!

Pierwszą i najważniejszą zasadą e-mail marketingu jest znajomość odbiorców przekazu. Decyzja o tym, jakiego języka użyć i jak dostosować przekaz do konkretnej grupy, odgrywa bardzo ważną rolę w e-mail marketingu. Bo czy księgowa zrozumie przekaz zupełnie jasny dla informatyka?

Znajomość odbiorcy bez wątpienia jest ważna podczas planowania działań, jednak warto zachować pewne granice w zbieraniu o nim informacji - formularz, wypełniany podczas rejestracji, nie może być długi i meczący, a informacja o przysłowiowym rozmiarze buta niekoniecznie będzie dla nas przydatna.

Wartość ma znaczenie

Bez wątpienia w gąszczu informacji otrzymywanych za pośrednictwem poczty elektronicznej jedynie te najciekawsze, wnoszące cenne i przydatne informacje mogą zostać dostrzeżone i docenione. Zanim wiec przygotujemy przekazy, warto przeanalizować, czy aby na pewno mogą one zainteresować naszego czytelnika. Warto nie zapominać o tym, że stargetowana grupa odbiorców czeka na treści dostosowane i wartościowe właśnie dla niej.

Personalizacja na początek

Poczucie anonimowości w przypadku tej formy komunikacji niekoniecznie jest dobra cechą. Czy nie wolimy czytać informacji kierowanych bezpośrednio do nas zamiast do bliżej nieokreślonego tłumu? To miłe uczucie, gdy ktoś pisze bezpośrednio do nas, a nie zwraca się bezosobowo do jednego z wierszy w bardzo licznej bazie adresowej.

Tylko tym, którzy chcą!

Pamiętajmy, że nie każdy lubi mieć skrzynkę mailową zaśmieconą informacjami, na których otrzymywanie nie wyraził zgody. Ma do tego prawo i choćby to była najatrakcyjniejsza dla odbiorcy oferta czy informacja, zawsze w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy aby na pewno adresat zgodził się na takie działania. Każdy, kto zostawił nam swój adres mailowy i wyraził zgodę, jest świadomy, że może się od nas spodziewać informacji. Jednak ten, kto tego nie uczynił, raczej nie będzie zadowolony, widząc kolejny niechciany mail w skrzynce.

Wiedzieć od kogo czy nie?

Niejednokrotnie przy przeglądaniu skrzynki pocztowej przeraża nas liczność otrzymywanych informacji. Często pierwszym kryterium wstępnej selekcji okazuje się pole nadawcy e-maila. Dlatego spróbuj postawić się w roli swojego odbiorcy i zastanów się, czy lepiej jednak nie jest przedstawić się w polu “od:”, czy pozostać anonimowym?

E-mail marketing a aspekty techniczne

Bez systemu nie da rady

Bez odpowiedniego oprogramowania wysyłka jakiejkolwiek korespondencji, zwłaszcza grupowej, może stanowić kłopot. Dlatego, zanim przystąpimy do realizacji działań e-mail marketingowych, warto poszukać odpowiedniego narzędzia.

Baza, baza, i jeszcze raz baza

Tworzenie bazy potencjalnych odbiorców to wyzwanie stojące przed każdym przedsiębiorca, stosującym e-mail marketing. W tym celu wykorzystanie każdej możliwej ścieżki pozyskania adresu mailowego potencjalnego klienta staje się na wagę złota. Warto jednak pamiętać, że gromadzenie adresów mailowych nie może odbywać się za wszelką cenę. Przemyślany sposób zbierania informacji i odpowiedni dobór zapytań w formularzach - tych, które mogą okazać się przydatne w później realizowanych działaniach - to warunek niezbędny do tego, aby w przyszłości móc odpowiednio stargetować odbiorców e-mail marketingu.

Targetowanie na pierwszym planie

Jeśli planujemy wysłać informację skierowaną do kobiet, bezcelowe będzie wysłanie jej do całej bazy. Czy nie lepiej mieć możliwość wyselekcjonowania tych osób, dla których przesłany mailing będzie faktycznie skierowany i interesujący?

Zawsze testuj i sprawdzaj

Każdą przygotowaną do wysyłki mailem wiadomość należy dokładnie sprawdzić i przetestować na przykład za pomocą różnego rodzaju programów pocztowych. Czy sami przeczytaliśmy jakiegokolwiek maila zupełnie błędnie wyświetlanego? Nie warto liczyć w tej sytuacji na zaufanie i najbezpieczniej dopilnować poprawności wyświetlenia wiadomości na wszelkie możliwe sposoby.

Nie zapomnij o dobrych linkach

E-mail marketing charakteryzuje się tym, iż w zwięzły i skompilowany sposób pomaga udostępnić ciekawe informacje, szczególne te, na których temat nasz czytelnik chciałby dowiedzieć się więcej  i coś więcej o nich przeczytać. Warto mu to umożliwić. Niestety zamieszczenie pełnych informacji zamiast zajawek sprawiłoby, że wiadomość stanowiłaby wręcz niekończącą się opowieść, dlatego krótka charakterystyka omówionego zagadnienia i przekierowanie na stronę z obszerniejszą informacją na ten temat jest najskuteczniejszym rozwiązaniem. Warunek jest jeden - link ten musi wystąpić, działać i kierować w odpowiednie miejsce.

Waga to problem

Wysyłając e-mail marketing czy newsletter należy pamiętać o rozmiarach tego rodzaju wiadomości. Zbyt ciężkie informacje mogą bowiem przysporzyć pewnych problemów, dlatego w miarę możliwości warto zatroszczyć się o ich odchudzenie. Nie każdy z potencjalnych czytelników ma szybkie łącze i jeśli czas oczekiwania na pobranie wiadomości będzie zbyt długi, może w ogóle jej nie otworzyć.

Warto w tym momencie  zwrócić uwagę na zaciąganie grafik z serwera zamiast załączania ich w mailu - na pewno zmniejszy to rozmiar maila.

Treści przygotowanie traktuj jak wyzwanie

Nawet najlepszym zdarzają się literówki. Zadbaj więc o przygotowanie treści, najlepiej w dokumencie, który ustrzeże Cię także przed niezaplanowanym i zróżnicowanym sformatowaniem tekstu. Drobne przeoczenie może sprawić, że informacja nie będzie wyglądała do końca tak, jakbyśmy tego chcieli.

E-mail marketing a badania

Zwrotki to też informacja

Każdej wysyłce e-mail marketingowej towarzyszą zwrotki. Warto je sprawdzać i analizować, gdyż może być to cenną wskazówką na przyszłość.  

Mierz efekty

Aby określić, czy dane działanie e-mail marketingowe odniosło efekt warto zadbać o ich mierzenie. Monitorowanie kliknięć i raportowanie wyników to bez wątpienia cenna wskazówka i nauczka na przyszłość. Pozwala też ocenić, czy uzyskane efekty warte były poniesionych kosztów.

Wygląd w e-mail marketingu

Pierwsze wrażenie jest ważne w każdej dziedzinie, także w e-mail marketingu. Kilka sekund wystarczy, by wyrobić sobie opinię. Dlatego tak ważne staje się przygotowanie przekazu w przejrzysty i czytelny sposób. To właśnie pierwsze wrażenie decyduje o tym, czy ktoś zainteresuje się wiadomością, czy zamknie ją bez czytania.

W odniesieniu do wyglądu informacji wysyłanej w ramach e-mail marketingu warto też podkreślić rolę obrazów. Graficzne przedstawienie tematu często jest dużo czytelniejsze niż sam tekst, dlatego warto z niego korzystać. Najważniejsze jest jednak, by mail nie zawierał wyłącznie grafiki - w przypadku, gdy odbiorca będzie miał włączoną funkcję blokowania grafik w przychodzących wiadomościach, może się ona wydać pusta.  

E-mail marketing - czas to pieniądz

Mało kogo w lecie może zainteresować informacja na temat promocji gogli narciarskich. Warto więc pamiętać o odpowiednim dostosowaniu treści maila do terminu planowanej wysyłki. Jednak nie tylko pora roku, ale także dzień, a nawet godzina może okazać się ważna. W każdej branży ważne są inne wytyczne. Bez wątpienia jednak to regularność wysyłek e-mail marketingowych daje najlepsze efekty. Cykliczność oraz odpowiednia częstotliwość to gwarancja tego, że czytelnicy przyzwyczają się do tej formy komunikacji, a jeśli nie będą one zbyt częstymi i pustymi komunikatami, nie zniechęcą się do otrzymywania tego rodzaju wiadomości.

Dodatkowe wskazówki ważne w e-mail marketingu

E-mail marketing to nie tylko dodatek. Warto pamiętać, iż jest to narzędzie, które odpowiednio przygotowane i opracowane staje się potężną bronią w rękach marketingowca. Wszelkie formy zbierania baz mailingowych są celowym zabiegiem, który pozwala z tej broni w odpowiednim momencie skorzystać.

Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby zwroty w wiadomościach nie były spamem, aby unikać błędów językowych ani nie udostępniać nikomu z zewnątrz własnych baz - może to mieć naprawdę negatywne efekty. Nie wolno zapomnieć także o obostrzeniach i przepisach prawnych, regulujących tego rodzaju działania i warto zatroszczyć się o możliwość wypisania się z subskrypcji - nikogo nie zmusimy do otwierania i czytania otrzymywanych od nas informacji.

Pamiętać także należy o tym, że nasza konkurencja nie śpi i także testuje różne działania, charakterystyczne dla e-mail marketingu. Może się to stać źródłem inspiracji także i dla naszych działań. Lista wskazówek, dotyczących e-mail marketingu to przede wszystkim doświadczenie, a jak wiadomo, najlepiej uczyć się na błędach innych.