Efekty z Instagrama - jakich narzędzi używać do ich mierzenia?

Postanowiłeś założyć na Instagramie profil swojej firmy. Wrzucasz interesujące fotografie, grafiki, przybywa obserwujących i komentarzy - wciąż jednak nie wiesz np. po jakich tagach odnajdowano twój profil w serwisie. Aby uzyskać dokładne statystyki dotyczące profilu na Instagramie, musisz skorzystać z odpowiednich narzędzi. Jak zatem skutecznie mierzyć efekty z Instagrama?

Efekty z Instagrama - jak je zmierzyć?

Choć liczba followersów i komentarzy pod twoimi postami na Instagramie jest całkiem pokaźna, to wciąż nie wiesz, jak dokładnie te liczby przekładają się na cele biznesowe twojej firmy. Czy równolegle wzrasta istotnie świadomość marki oraz sprzedaż? Jeśli tak, to czy jest to zasługą prowadzenia profilu na Instagramie, czy raczej są inne powody?

Do pomiaru wpływu działań marketingowych w social mediach bardzo często wykorzystywany jest model EEIA stworzony przez Dona Bartholomew. Model ten przedstawia cztery rodzaje działań w mediach społecznościowych.


E - ang. exposure - ekspozycja,

E - ang. engagement - zaangażowanie,

I - ang. influence - wpływ,

A - ang. action - akcja, działanie.


Ekspozycją nazywane jest wszystko to, co publikowane jest na profilu. Są to wszystkie działania mające na celu zwiększenie zasięgu określonej strony lub profilu - m.in. dodawanie postów, zdjęć, materiałów wideo. Zaangażowanie to działanie odbiorców - obserwowanie, “lajkowanie”, komentowanie czy udostępnianie materiałów opublikowanych na twoim profilu, jak i np. subskrypcja samego profilu. Wpływ to dość trudno mierzalny wskaźnik, ponieważ przedstawia on rzeczywisty wzrost świadomości marki wśród fanów twojego profilu - czy marka jest polecana innym, czy obserwujący utożsamiają się z nią, czy zmienia się ich podejście lub świadomość w stosunku do niej. Na końcu znajduje się akcja - konkretne działanie odbiorcy, w przypadku social media może być to kupno określonego towaru lub wysłanie zapytania ofertowego.

O czym mówi sam Instagram?

Nie o wszystkich elementach modelu EEIA dowiesz się jednak z samego Instagrama. Serwis w swojej części analitycznej da ci odpowiedzi jedynie dotyczące ekspozycji oraz zaangażowania - śledzić bowiem możesz liczbę osób obserwujących twój profil i liczbę osób obserwowanych przez ciebie, liczbę komentarzy i “lajków” pod postami oraz opublikowanych postów. To jedyne efekty z Instagrama jakie możesz śledzić w samym serwisie. Przyznaj, że to nieco zbyt mało, by skutecznie móc sprawdzić wpływ profilu na stawiane cele marketingowe.

Czym mierzyć pozostałe efekty z Instagrama?

Tutaj przydatne okazać się mogą pewne narzędzia analityczne - wśród nich należy wymienić przede wszystkim Iconosquare (dawniej Statigram) oraz Free Instagram User Report. Oba pozwolą ci na dokładniejszą analizę tego, jakie efekty z Instagrama są widoczne w twoich działaniach marketingowych.

Iconosquare

To przyjazne i łatwe w obsłudze narzędzie analityczne dla Instagrama. Pracę z nim rozpoczniesz, autoryzując swojego Instagrama oraz podając adres e-mail i cel analiz prowadzonych za pomocą Iconosquare. Dzięki Iconosquare możesz również obsługiwać swój profil na Instagramie (poza opcją dodawania zdjęć). Ponadto narzędzie umożliwia dodatkowe opcje, takie jak możliwość stworzenia kolażu ze zdjęć, dodanie przycisku do swojej strony internetowej itp.

Iconosquare - co to za program?

Jakie efekty z Instagrama możesz zmierzyć dzięki Iconosquare? Trzy wskaźniki, widoczne na załączonym screenie - love rate, talk rate oraz spread rate - pozwalają na sprawdzenie zaangażowania twoich obserwujących. Love rate pokazuje zaangażowanie obserwujących i to jak “lajkują” udostępniane przez ciebie treści, talk rate - zaangażowanie oraz komentarze followersów pod twoimi postami, zaś spread rate - aktywność na twoim profilu osób niebędących na liście obserwujących.

Możesz obserwować również statystyki dotyczące treści i zaangażowania odbiorców - sprawdzisz np. jakie tagi były najczęściej używane, w jakich porach dnia wykazywane było największe zaangażowanie wobec twoich postów, jakie były najczęściej używane filtry itp. Raporty pokazujące efekty z Instagrama, możesz obserwować w skali tygodniowej lub miesięcznej. Dzięki Iconosquare masz wzgląd również w społeczność skupioną wokół twojego profilu - narzędzie grupuje jej członków pod względem “kierunków” obserwowania.  Analityczna część Iconosquare jest dostępna za darmo jedynie w próbnej wersji siedmiodniowej. Dalsze korzystanie wiąże się z opłatami.

Free Instagram User Report

Dzięki temu narzędziu możesz otrzymać raport z twojego profilu na Instagramie z ostatnich dziewięciu tygodni. Rozpoczniesz pracę, wpisując nazwę profilu - w celu uzyskania raportu musisz wypełnić kwestionariusz osobowy (patrz zdjęcie poniżej). Podać musisz dane personalne, mail, numer telefonu, określić, komu potrzebny jest ten raport (firma czy agencja) - wówczas także podać nazwę firmy lub agencji i jej stronę internetową.

Free Instagram User Report - narzędzie do statystyk Instagrama

W zamian za darmowy raport przedstawiający efekty z Instagrama, Simply Measured prosi o obserwowanie ich profilu na Twitterze. O czym możesz dowiedzieć się z raportu? Między innymi o zaangażowaniu na twoim profilu, najbardziej angażującym poście, lajkach i komentarzach w podziale na fotografie i video, najlepszych filtrach foto i video, a także, co interesujące - przedstawiona zostanie w raporcie analiza słów w komentarzach pod twoimi postami oraz wskazani najbardziej aktywni komentujący.

Warto śledzić uważnie efekty z Instagrama. Dzięki wnikliwej analizie będziesz mógł skuteczniej wpływać na konwersję, a co za tym idzie - przybliżysz się także do wyznaczonych celów marketingowych. Będziesz mógł obserwować dokładniej zachowania twojej grupy docelowej, skuteczność publikowanych treści czy rozpoznawalność twojego profilu w serwisie. Pamiętaj jednak o tym, że profil na Instagramie jest tylko jednym z możliwych elementów w kampanii marketingowej twojej firmy. Równolegle rozwijaj i analizuj również twoje pozostałe przedsięwzięcia w social mediach.