0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Gdy Twoi pracownicy wciąż narzekają…

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Narzekanie nie jest niczym nowym, szczególnie w kontekście naszego kraju. Pytani, co u nas słychać, zaczynamy opowiadać o kredycie, problemach ze zdrowiem i kłopotach w pracy. Na naszą pracę narzekamy nawet przebywając w firmie. Dlaczego tak się dzieje? Co robić gdy pracownicy wciąż narzekają? Kiedy i w jaki sposób menedżer powinien reagować? Wyjaśniamy poniżej.

Narzekanie nieszkodliwe i szkodliwe

Wyrażanie niezadowolenia z powodu deszczu, czy upału dostarcza ludziom tematów do rozmów, a tym samym powoduje, że zbliżają się do siebie. Przekładając to na grunt firmowy - codzienne narzekanie jest dla pracowników pewnym nieszkodliwym rytuałem, który przyczynia się do swobodniejszej atmosfery w pracy.

Jednak bywają sytuacje, w których pracownik narzeka  niemal przez cały czas trwania swojej pracy. Skarży się na klientów, współpracowników, obowiązujące procedury, warunki pracy czy system wynagrodzeń.

Niekiedy powodem skarżenia się jest niezgodność charakterów. Nie mamy wpływu na to, z kim pracujemy, dlatego może zdarzyć się, że nasz bliski współpracownik posiada większość cech, których nie akceptujemy. Może to skutecznie utrudniać wspólne wypełnianie obowiązków i pojawienie się frustracji po obu stronach konfliktu.

W przedstawionych sytuacjach, kiedy narzekanie wychodzi poza akceptowalną normę, a my nie jesteśmy w stanie zmienić tego, co nam tak bardzo przeszkadza, możemy zrezygnować z pracy. Jednak przed  podjęciem decyzji należy zastanowić się, czy któreś z przyczyn niezadowolenia nie mają źródła w nas samych.

Pracownicy wciąż narzekają - jak reagować?

Narzekanie to nie tylko problem pracownika. Może bowiem negatywnie wpływać także na inne osoby pracujące w firmie. Wtedy powinien zacząć działać menedżer. Co zrobić, kiedy pracownik wykonuje swoje obowiązki bez zastrzeżeń, a narzekanie stanowi jedyny problem, który jest z nim związany?

Poznanie przyczyny narzekania

Jeśli ktoś przychodzi do menedżera ze skargami, słuchający ich nie powinien na siłę przekonywać, że wszystko jest w porządku. Lepiej skupiać się w rozmowie z narzekającą osobą na przyczynach, które kierują negatywnym zachowaniem, a także zadawać dużo pytań, żeby jak najlepiej poznać jego przyczyny. Na końcu dialogu, warto pokazać pracownikowi, że rozumie się jego odczucia.

 

Próba ustalenia, dlaczego osoba przyszła akurat do danego menedżera

Być może pracownik oczekuje od menedżera podjęcia konkretnych działań, a może zwrócił się do niego tylko dlatego, że jest on dobrym słuchaczem. Poznanie przyczyny wyboru przez pracownika danego adresata jego narzekań jest bardzo ważne i należy go dokonać przed wyrażeniem jakichkolwiek reakcji czy ocen.

Próba znalezienia rozwiązania problemu

Jeżeli okaże się, że pracownik wymaga od menedżera podjęcia działań, które wykraczają poza jego kompetencje czy możliwości, powinien go o tym poinformować.

W przypadku gdy ma na celu wymuszenie na przełożonym bezpodstawnego współczucia lub uznania, może on skrytykować pracownika, ale tylko w konstruktywny sposób. Ważne, żeby składał się on z elementów zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. W tych pierwszych menedżer może uwypuklić swoje dobre intencje i chęci zastosowania ulepszeń w firmie. Pośród aspektów krytycznych powinno znaleźć się niepotrzebne tracenie czasu na narzekanie i pogarszanie nastrojów w zespole.

Dyskusja i zachęcanie do podjęcia konkretnych działań

Kiedy okaże się, że kwestie, na które narzeka pracownik, są warte przeanalizowania, a może także zmiany, menedżer powinien poprosić o ich rozwinięcie, a także zaprosić do wspólnej wymiany poglądów. Pod koniec takiej rozmowy można spisać wnioski i proponowane działania. Warto także zlecić narzekającemu pracownikowi wykonanie któregoś z nich. Powinno to dać mu do zrozumienia, że od skarg ważniejsze są konkretne kroki.

Dziękowanie i chwalenie

Jeśli opisane powyżej rozmowy przyczynią się do korzystnych zmian w firmie, menedżer musi koniecznie podziękować narzekającej wcześniej osobie za zwrócenie uwagi na problemy, których sam nie zauważał. Należy także pochwalić pracownika za zmianę swojej postawy na bardziej czynną.

Dobre warunki pracy - mniej narzekania

Często powodem narzekania mogą być również niekorzystne warunki pracy. Dlatego niezwykle ważne jest stworzenie podwładnym przyjaznego środowiska pracy. Wiąże się to z zakupem wszystkich potrzebnych sprzętów (w tym kuchennych, takich jak mikrofalówka, czajnik, czy ekspres do kawy) i mebli (szczególnie wygodnych krzeseł, jeśli pracownicy spędzają dużo czasu przy biurkach), zainstalowaniem dobrego oświetlenia i dbaniem o odpowiednią temperaturę pomieszczeń w zależności od pory roku.

Zatem, aby zapobiec wzrostowi negatywnych nastrojów w firmie, kierownik powinien dbać o odpowiednie warunki pracy. Natomiast menedżer powinien prowadzić ciągły dialog ze swoimi pracownikami, którego celem będzie zrozumienie ich problemów, a także wspólne próby ich rozwiązywania.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów