0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Google Analytics - statystyki w raportach

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

W poprzedniej części cyklu przedstawiliśmy ci, w jaki sposób rozpocząć pracę z pożytecznym narzędziem statystycznym, jakim jest Google Analytics. Pokazaliśmy, jak zarejestrować się w Google Analytics, w jaki sposób zainstalować na stronie kod śledzenia, który otrzymujesz podczas rejestracji. Poza tym omówiliśmy krótko podstawowe wskaźniki, z jakimi zapoznasz się podczas pracy z Google Analytics oraz wykorzystanie możliwości raportowania na bieżąco.

W tej części omówimy dla ciebie statystyki, z którymi spotkasz się podczas pracy z Google Analytics. Będą one umieszczone w różnego rodzaju raportach, które są podstawową formą prezentacji danych w Google Analytics. Przyjrzymy się dokładnie czterem rodzajom raportów - raportowi odbiorców, pozyskiwania, zachowania i konwersji. Powiemy, jakie dane mogą być zawarte w każdym z raportów i w jaki sposób je odczytać oraz ustalać.

Google Analytics - raporty odbiorców, pozyskiwania, zachowania, konwersji

Przybliżymy ci teraz specyfikę różnego rodzaju raportów, z jakimi możesz spotkać się w Google Analytics. Przy omówieniu każdego z nich dokładnie wskażemy, jakie dane możesz dzięki nim pozyskać i w jaki sposób je odczytywać. Każdy z tych raportów przydatny będzie w inny sposób i pozwoli ci pozyskać kompleksową wiedzę na temat ruchu na twojej witrynie.

Raport odbiorców w Google Analytics

Ten rodzaj raportu przyniesie ci wiedzę na temat użytkowników twojej witryny. Możesz sprawdzić, kim są, gdzie się znajdują, ile czasu spędzają na twoich stronach i z jakich urządzeń przeglądają twój serwis. Dzięki danym z raportu odbiorców będziesz mógł z łatwością optymalizować content w swoim serwisie zgodnie z profilem twoich użytkowników.

  1. Aktywni użytkownicy - dzięki tej statystyce możesz sprawdzić aktywność użytkowników od momentu ich pozyskania. Przykładowo, ustalasz, że chcesz sprawdzić użytkowników, którzy odwiedzili twoją witrynę w wyniku kampanii prowadzonej do 3 do 10 stycznia. Dzięki ustaleniu cezury czasowej możesz sprawdzać, jak często pozyskani wówczas użytkownicy odwiedzają twoją witrynę, ilu dokonali transakcji, jak długi był czas trwania ich sesji oraz jak duże przychody z reklam wygenerowali.

  2. Analiza kohortowa - kohorta to w Google Analytics pewna grupa użytkowników posiadających jakąś określoną cechę wspólną. Możesz zatem wyodrębniać kohorty oparte na jakiejś cesze i analizować ich aktywność na stronie. Kohortą może być choćby wspomniana wyżej grupa użytkowników pozyskana w kampanii noworocznej.

  1. Dane demograficzne - wieku i płci użytkowników. Ta wiedza może okazać się pomocna przy kreowaniu kampanii marketingowych oraz przy ustalaniu contentu i layoutu witryny.
  2. Dane geograficzne - język oraz lokalizacja użytkowników. Warto sprawdzić, skąd pochodzą użytkownicy twojej strony - być może będziesz musiał dodać określoną wersję językową witryny. Pomocne może okazać się to także w kierowaniu kampanią reklamową.
  3. Zainteresowania - kategorie podobieństwa oraz segmenty na rynku - pozwalają sprawdzić, jakie są najogólniejsze zainteresowania twoich odbiorców, a także jakie są ich preferencje zakupowe.
  4. Technologia - ten raport pozwoli ci na sprawdzenie, z jakiego oprogramowania korzystają twoi odbiorcy - pozwala ustalić rodzaj sieci internetowej, system operacyjny urządzenia, z którego użytkownik przeglądał twoją witrynę, a także rodzaj wykorzystywanej przez niego przeglądarki.
  5. Ruch mobilny - pokazuje, jaki odsetek użytkowników korzystał przy przeglądaniu twojej witryny z urządzeń mobilnych. Dowiesz się, jakie to były urządzenia, jaki system obsługiwały oraz jakie ekrany posiadają. Pozwoli ci to dostosować odpowiednio treści reklamowe w mobile marketingu.
  6. Zachowanie (nowi i powracający użytkownicy, czas od poprzedniej wizyty) - możesz sprawdzić, jaki odsetek użytkowników pojawił się na twojej witrynie po raz pierwszy, a jaki to bardziej “etatowi” odwiedzający. Możesz również zobaczyć, jakie było zaangażowanie odwiedzających na stronie i ile czasu minęło od ich ostatniej wizyty w witrynie.
  7. Analizaporównawcza - dzięki niej możemy sprawdzić swoje wyniki na tle średniej dla całej branży, która obliczana jest na podstawie danych udostępnionych Google przez innych zarejestrowanych w Google Analytics użytkowników.
  1. Przepływ użytkowników - pozwala ci na prześledzenie ścieżek użytkowników na twojej witrynie - od źródła, z którego do niej dotarli, przez ich aktywność w serwisie, aż do punktu opuszczenia go.

Raport pozyskiwania z Google Analytics

To rodzaj raportu, który pozwala stwierdzić, w jaki sposób użytkownicy trafiają na twoją witrynę. Raport pozyskiwania jest przydatny także dla aplikacji mobilnych, jednak nie jest to tematem tego cyklu. Ten rodzaj raportów wykorzystywany bywa także przy analizie ruchu i - w dalszej konsekwencji - stawiania na określony model kampanii marketingowej.

  1. Cały ruch - to analiza ruchu na witrynie pochodzącego ze wszystkich możliwych źródeł. Wyróżniane są wśród nich:

  1. kanały - czyli sposoby docierania do strony: wejścia bezpośrednie, bezpłatne wyniki wyszukiwania, odesłania, e-mail, płatne wyniki wyszukiwania, inne reklamy, społecznościowe oraz reklama displayowa. Przedstawiane są statystyki wejść na witrynę z danych kanałów.
  2. źródła - czyli adresy url, nazwy serwisów itp. - analiza źródeł przynosi dokładne dane dotyczące kanałów.
  3. odesłania - analiza ruchu na stronie, pochodzącego z witryn odsyłających do niej.
  1. AdWords - jeśli połączysz swoje konta AdWords oraz Google Analytics, będziesz mógł otrzymywać dokładne dane dotyczące prowadzonych kampanii marketingu internetowego. Google Analytics pozwoli ci na zdobycie wiedzy dotyczącej skuteczności twojej kampanii, słów kluczowych, po których użytkownicy docierali na witrynę, wyszukiwanych przez odwiedzających haseł w wyszukiwarkach oraz pór dnia, w których dokonywane były określone wejścia na witrynę.

  2. Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek - tutaj wymagane jest włączenie usługi Search Console. Pozwoli ona na zebranie informacji o tym, co widzą użytkownicy w wynikach wyszukiwania w Google, zanim zdecydują się na wybór określonego wyniku. W połączeniu SC z Google Analytics łatwo dostrzeżesz, które słowa kluczowe generują niską klikalność, mimo nie najgorszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a także które strony docelowe cechuje wysoki współczynnik klikalności, ale słaba pozycja w wynikach. Odpowiednia analiza statystyk pozwoli ci zoptymalizować te działania.

  3. Sieci społecznościowe - ten raport pozwoli ci sprawdzić liczbę odesłań do twojej witryny z social media, użytkowanie wtyczek do serwisów społecznościowych zamieszczonych na witrynie, przepływ użytkowników oraz konwersję.

  4. Kampanie - pozwala ocenić skuteczność kampanii marketingu internetowego. Sprawdzisz ruch z płatnych oraz bezpłatnych wyników wyszukiwania oraz przeprowadzisz analizę kosztów twojej kampanii.

Google Analytics a raporty zachowania

Raporty zachowania służą określeniu, jak użytkownicy korzystają z witryny internetowej - co oglądają podczas sesji, jak dużo czasu spędzają na określonych stronach. Możesz sprawdzić również to, w co klikają, gdy znajdą się na twojej witrynie oraz czego wyszukują za pośrednictwem działającej tam wyszukiwarki. Zdarzenia pomagają na dokładną analizę aktywności wobec nowych postów, zdjęć czy filmów.

  1. Przepływ zachowań - możesz sprawdzić, jakie były zachowania twoich odwiedzających m.in. w danym czasie, pod względem ruchu z określonych urządzeń czy wśród użytkowników mających na koncie wiele sesji na twojej witrynie.

  2. Zawartość witryny - pozwala stwierdzić, jakie elementy witryny, jakie strony były odwiedzane przez użytkowników, jakie były statystyki liczby wejść, czasu spędzanego na nich itp. Dodatkowo możesz sprawdzić, jakie były najczęstsze strony docelowe oraz strony wyjścia dla odwiedzających twoją witrynę.

  3. Szybkość witryny - to dane dotyczące prędkości ładowania się witryny i jej poszczególnych elementów, a także średniego czasu reakcji serwera oraz przekierowań. Google Analytics przedstawia także sugestie dotyczące optymalizacji szybkości działania witryny.

  4. Wyszukiwanie w witrynie - przedstawia analizę wyszukiwań, których dokonali odwiedzający witrynę za pośrednictwem działającej tam wyszukiwarki.

  5. Zdarzenia - pozwalają na zebranie informacji o interakcji odwiedzających z elementami contentu. Możesz określić, o jakiego rodzaju zdarzeniach chcesz być informowany, np. otwarciu galerii zdjęć, odtworzeniu filmu, pobraniach.

  6. Wydawca - połączenie Google Analytics z AdSense lub AdExchange pozwoli ci zaobserwować, jakie wpływy wygenerowała aktywność odwiedzających na twojej witrynie.

  7. Eksperyment - pozwala na przeprowadzenie tzw. testu wielowymiarowego - można sprawdzić, jak 10 różnych wersji strony wpływa na określony cel, np. zakup.

  8. Nakładka Google Analytics - dzięki temu umieścisz na swojej witrynie nakładkę Google Analytics, która pozwoli ci na bezpośrednie uzyskanie danych o odwiedzeniach strony, aktywności użytkowników oraz przeglądających w czasie rzeczywistym.

Raporty konwersji w Google Analytics

Raporty konwersji służą obliczaniu skuteczności działań, które są prowadzone na stronie. Żeby jednak móc w pełni skorzystać z możliwości, jakie dają raporty konwersji, należy wcześniej ustalić Cele (w panelu administracyjnym) oraz skonfigurować ustawienia e-commerce. Celem może być np. złożenie zamówienia, subskrypcja newslettera, kontakt z tobą czy odtworzenie filmu na stronie. Będzie to po prostu każde ukończone działanie, które przyczyni się do określonego sukcesu.

  1. Cele - raport o celach pozwala ci sprawdzić, w jaki sposób są one realizowane przez odwiedzających twoją witrynę. Możesz również zobaczyć, jaką ścieżkę przebywają użytkownicy na stronie, zanim dotrą do ustalonego przez ciebie celu. Sprawdź też, co robią w twoim serwisie po realizacji celu.

  2. E-commerce - tutaj sprawa jest nieco bardziej zawiła - najpierw bowiem musisz wstawić na witrynę kod e-commerce. Kod śledzenia e-commerce pozwoli ci sprawdzić dokładnie dane związane ze sprzedażą produktu, kwotami zakupu towarów, lokalizacją kupujących itp. Raport e-commerce daje dostęp również do informacji o tym, ile czasu potrzebują odwiedzający twoją witrynę na zakup produktu. Dzięki analizie e-commerce możesz optymalizować swoje działania sprzedażowe oraz kampanie promocyjne.

  3. Ścieżki wielokanałowe- ten raport da ci wiedzę o tym, jak na działania sprzedażowe i konwersję wpływają poszczególne kanały marketingowe - począwszy od reklam displayowych przez marketing internetowy po strony odsyłające. Jest to bardzo przydatny raport do analizy skuteczność kampanii promocyjnych.

  4. Atrybucja konwersji - tutaj możesz określić tzw. model atrybucji, czyli przypisania określonych działań sprzedażowych do aktywności użytkowników w poszczególnych kanałach. Atrybucja jest powiązana ze ścieżkami wielokanałowymi i pozwala na porównanie skuteczności różnych kanałów w różnych etapach ścieżki.

Google Analytics a raport niestandardowy

Przedstawione tutaj cztery główne rodzaje raportów w Google Analytics to tzw. raporty standardowe. Możesz jednak samodzielnie stworzyć raport niestandardowy, dobierając takie kategorie i statystyki, które najbardziej cię interesują i z których wyciągniesz najbardziej trafne wnioski dla twojej działalności w sieci. Musisz w nich określić grupę danych oraz wymiar analizy. Dodatkowo wybierasz ewentualne filtry oraz typ prezentacji danych.

Google Analytics - raport niestandardowy

Typy raportów, które masz do wyboru podczas tworzenia raportu niestandardowego to:

  • eksplorator - czyli forma typowa dla Google Analytics, wykres liniowy wraz z tabelą dynamiczną,
  • tabela kartotekowa - klasyczna, statyczna tabela,
  • nakładka mapy - wizualizacja mapy świata z określonymi w raporcie danymi,

Za pomocą filtrów możesz w określonych grupach danych dokonywać doprecyzowania interesujących cię faktów.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów