Inbound marketing - co to jest i jak go stosować?

Inbound marketing - to pojęcie powstało sześć lat temu. Wywodzi się ono z USA i obecnie jest jednym z najpopularniejszych pojęć w świecie marketingu. Co kryje się za tym tajemniczym terminem?

Czym jest inbound marketing?

Inbound marketing to  tzw. aktywny marketing przychodzący. To strategia mająca na celu pozyskiwanie klientów w taki sposób, aby to oni sami “przychodzili” do danej firmy. Jest przeciwieństwem tradycyjnej reklamy, która skupia się przede wszystkim na agresywnej formie przekazu i nachalnym nakłanianiu do zakupu. Inbound marketing pojawia się tam, gdzie nabywca go szuka.

Inbound marketing - jak nawiązać relację z klientem?

Aby potencjalny klient mógł natrafić na interesujący go przekaz, reklamodawcy:

  • wykorzystują portale społecznościowe (np. Facebook, Twitter, YouTube),
  • zamieszczają artykuły na blogach,
  • stosują optymalizację pod kątem wyszukiwarek (pozycjonowanie stron internetowych, w skrócie SEO),
  • tworzą i rozpowszechniają informacje przydatne dla internautów (np. e-booki).

Dzięki tym zabiegom potencjalny klient sam znajduje informacje o danej firmie, poznaje przekaz marketingowy, buduje w sobie chęć zakupu oraz dobrowolnie i z własnej inicjatywy zwraca się do danej firmy.

Zanim jednak klienci sami zaczną do nas przychodzić, ważne jest to, żeby dowiedzieć się, jakich tematów szukają na stronach internetowych. W tej kwestii pomocne mogą okazać się narzędzia Google. Przy ich pomocy można sprawdzić, jakie jest zainteresowanie danym słowem kluczowym. Przyczynia się to do budowania ruchu na stronie. Wiele cennych informacji na temat potrzeb potencjalnych klientów mogą dostarczyć również fora internetowe.

Inbound marketing a tradycyjny marketing

Inbound marketing zapewnia większą efektywność niż tradycyjne działania marketingowe:

  • to klient sam poszukuje potrzebnych informacji i tego, co go interesuje - dzięki temu chętniej dokonuje zakupu;
  • poprzez pozytywne relacje z klientem, który nie jest nachalnie atakowany,  istnieją dużo większe szanse, że opuszczając daną stronę internetową, wystawi on pozytywną opinię firmie,
  • budowanie długofalowych relacji z klientem.

Inbound marketing proponuje najefektywniejsze działania ze wszystkich strategii marketingowych. Daje on firmom możliwość nowego spojrzenia na potencjalnych klientów oraz pokazuje, że klienci mogą przyjść sami. Jeżeli internauta sam znajdzie ważne dla niego informacje poprzez artykuły czy wpisy na blogach, to działa to na niego z dużą większa siłą niż agresywna kampania reklamowa, zmuszająca go do zakupu czegoś, czego być może nawet nie potrzebuje.

Dlatego też zasady, którymi kieruje się inbound marketing, to rozpoznanie i uwzględnienie potrzeb użytkowników, a następnie spełnienie ich oczekiwań poprzez dostarczenie im odpowiednich i wartościowych treści.