Infografiki - jak je tworzyć samodzielnie?

Czy aby stworzyć infografikę, trzeba być profesjonalistą i wykształconym grafikiem? Jeżeli do tej pory wydawało ci się, że nie posiadasz na tyle umiejętności i kompetencji, żeby samemu zaprojektować coś naprawdę dobrego i skutecznego, to bardzo się myliłeś. Wbrew pozorom stworzenie infografiki wcale nie jest aż tak trudne, a efekt może być naprawdę zaskakujący. Możliwości są praktycznie nieograniczone, wystarczy wiedzieć, co chcemy zaprezentować i przekazać swoim odbiorcom. Wiele działań marketingowych można wdrażać samemu i tym samym zaoszczędzić pieniądze. Znane i duże przedsiębiorstwa zazwyczaj wszystkie projekty zlecają zewnętrznym firmom. Infografika - od czego zacząć i jak ją stworzyć?

Sztuką dobrej komunikacji między sprzedawcą i klientem jest odpowiednio dobrze przekazana informacja. Zdarza się, że jest ona zbyt skomplikowana i pojawia się problem np. z opisem działania pewnego urządzenia czy jego wykorzystania. Niekiedy wydaje nam się, że to, co zdecydowaliśmy się opisać, zmusi nas do stworzenia długiego tekstu, którym zanudzimy naszych klientów. Aby uniknąć takich sytuacji, powstała właśnie infografika, pozwalająca na przekazanie skomplikowanych i długich informacji w formie graficznej. W ten sposób odchodzimy od pisania rozległych, mało zrozumiałych artykułów i wybieramy bardziej kreatywne i ciekawe rozwiązania. Tym samym korzyści czerpie zarówno nadawca, który nie musi godzinami rozmyślać nad dobraniem odpowiednich słów i odbiorca, który otrzymuje rzetelne informacje w bardzo obrazowej formie.

Infografiki - od prehistorii do współczesności

Grafika i obrazy nie są niczym nowym i nawet jeżeli wydaje nam się, że stworzyliśmy coś zupełnie innowacyjnego, to po pewnym czasie okazuje się, że to już było, jednak w nieco innej formie. Przypomnijmy sobie malowidła w jaskiniach, które tworzyli nasi przodkowie w czasach prehistorycznych. Powstawały one w konkretnym celu - aby przekazać informacje. Można zatem uznać to za początki infografiki. W późniejszym czasie pojawiły się mapy, czyli również źródło pewnej informacji, która jest przedstawiana przy pomocy kolorów, znaków i symboli. Następnym krokiem w kierunku współczesnej infografiki były wszelkiego rodzaju wykresy. Jak widać, droga do obecnej formy stanowi długi proces.

Infografika pozwala na przedstawienie skomplikowanych treści w prostej formie. Czasami można z niej wyczytać więcej, niż z kilkustronicowego tekstu. Nic więc dziwnego, że jej popularność stale rośnie, a przedsiębiorcy, sprzedawcy i blogerzy decydują się na taką formę swojej reklamy czy przekazywania ważnych treści. Skoro ludzie już kilkaset lat temu byli w stanie w ten sposób się komunikować, to dlaczego my tak bardzo bronimy się przed samodzielnym tworzeniem infografik i zlecamy je osobom tym się zajmującym? Brak czasu, wiary w siebie i własne możliwości, a może zwyczajnie trudno jest nam uwierzyć, że jest to aż tak proste?

Od czego zacząć? Najlepiej od początku, czyli DOBREGO PLANU

Bez dobrej organizacji pracy, efekty osiąga się dużo trudniej, a w nasze codzienne obowiązki wdaje się chaos. Nie każdy jest osobą terminową, rzetelną, dokładną i dobrze zorganizowaną, to jednak nie oznacza, że wszyscy nie możemy być ludźmi kreatywnymi. Przed stworzeniem infografiki stwórz dobry plan. Musisz wiedzieć:

  • Do kogo skierowana jest infografika?

  • Gdzie zostanie ona udostępniona?

  • Jaki jest jej główny cel?

  • Co chcesz przekazać?

  • Czego będziesz potrzebować i gdzie możesz to znaleźć?

  • Jakie elementy będzie zawierała infografika?

  • Jaki będzie miała charakter?

Dopiero po udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania, możemy pójść o krok dalej i zacząć realizować nasze zamierzenia.

Infografiki =  dobry content i grafika, czyli oryginalne formy

Pamiętaj, że infografika to nie tylko sam obraz, o czym wielu, czasem nawet profesjonalistów, zapomina. Jest to przede wszystkim treść, czyli coś ważnego, rzetelnego i wartościowego. Grafika stanowi jedynie nośnik tej informacji, a nie jej główny element.

Infografikę tworzysz w konkretnym celu. Może być ona sposobem na nawiązanie lub zacieśnienie relacji z odbiorcami, przedstawienie trudnych treści w sposób obrazowy, może być również formą komunikatu. Należy skonkretyzować jej charakter, czy będzie on informacyjny, rozrywkowy, a może edukacyjny. Od tego zależy, jak będzie przebiegać cały proces tworzenia infografiki oraz efekt końcowy. Przedstawiając dane statystyczne, pamiętaj, że muszą być one bardzo dobrze zobrazowane i tym samym łatwe do przyswojenia. Wszystkie cyfry oraz linie powinny być widoczne i najlepiej wyróżnione kolorami. Jeżeli chcemy pokazać w ten sposób instrukcję obsługi bądź możliwości wykorzystania danego produktu, nie możemy robić tego chaotycznie, a grafika nie może być zbyt skomplikowana. Każdy powinien w łatwy sposób odczytać wszystko, co chcieliśmy przekazać. Szukaj zatem prostych symboli - oryginalność i zbyt duże przekombinowanie dzieli bardzo cienka granica.

Niech to będzie twój przyjemny obowiązek

Projektowanie i samo tworzenie infografiki może być nie tylko proste, lecz także przyjemne. Trzeba jedynie potraktować pierwszy projekt jako próbę swoich sił i umiejętności. Nie musi od razu powstać doskonała grafika, która trafi do serc odbiorców. Na owacje na stojąco przyjdzie jeszcze czas. Przypomnij sobie moment, kiedy zaczynałeś coś nowego. Nieważne, czy uczyłeś się jazdy na rowerze, rozwiązałeś dobrze trudne zadanie matematyczne czy stworzyłeś własną firmę - nie osiągnąłeś tego w jeden dzień. Nowe przedsięwzięcia to nowe wyzwania. Kiedy tworzysz projekt infografiki, nie musi być on idealnie rozrysowany, ale powinien być chociaż przyzwoity.

Stwórz pewien zarys, pozaznaczaj co gdzie ma się znajdować. Nikt nie musi umieć go rozczytać w takiej formie, jest to jedynie projekt dla ciebie, z którego dopiero ma powstać ostateczne dzieło. Zastanów się nad kolorystyką, elementami graficznymi i tekstem. Możesz wybrać wszystko to, co ci się podoba i uważasz, że będzie najodpowiedniejsze dla twojej infografiki. Nie bój się zmian. Jeżeli uważasz, że jednak coś ze sobą nie współgra, spróbuj zmodyfikować układ graficzny, kolorystykę lub dodać jakiś inny element. Zastanów się również nad tekstem. Zrezygnuj z długich zdań, ogranicz się jedynie do równoważników.

Nie musisz działać sam, są przecież dostępne aplikację

Wiadomo, że infografika nie może powstać na kartce papieru. Potrzebować będziesz dobrego programu, który umożliwi ci jej stworzenie i przedstawienie w takiej formie, w jakiej chcesz. Jest kilka ciekawych programów, które dają wiele możliwości i są bardzo proste w obsłudze. Oto 3 z nich:

  • Infogr.am - bardzo łatwa aplikacja, w której wszystko jest praktycznie „podane na tacy”. Mamy do wyboru wykresy, szablony i kolory. Wprowadzamy wszystkie dane, dodajemy kilka zdjęć i gotowe.

  • Piktochart.com - posiada bardzo dużą bazę gotowych elementów. Dzięki temu programowi można stworzyć naprawdę ciekawe infografiki, które niczym nie różnią się od tych na co dzień oglądanych w internecie.

  • Visual.ly - to kolejna propozycja ciekawego programu do tworzenia infografiki. Dodatkowa zaleta? Możliwość tworzenia bardzo przydatnych raportów Google Alatytics.

Samodzielne tworzenie infografiki? To nie musi być trudne, a proste i przyjemne!