Instagram w e-commerce - nowe możliwości

Wytrawni sprzedawcy internetowi doskonale znają mechanizmy działania sklepów internetowych. Nie ma jednego klucza do sukcesu, istnieje jednak spectrum możliwości, które znacząco poszerzają nasze szanse w branży e-commerce. Sprzedawca internetowy na nudę nie narzeka. Ktoś niewtajemniczony może pomyśleć, że praca takiej osoby bazuje tylko na pakowaniu paczek oraz nadaniu ich na poczcie lub w firmie kurierskiej. Rzeczywistość jest inna – jeśli chcesz sprzedawać z powodzeniem, musisz postawić na wiele kanałów sprzedaży, zaś aby to zrobić, należy docierać do swoich odbiorców różnymi metodami - może to być promocja na portalach społecznościowych takich jak Instagram

Jak Instagram wspomaga sprzedaż internetową? 

W rzeczywistości nie jest to takie łatwe. Oczywiście, jeśli prowadzisz mały sklep internetowy, będący uzupełnieniem comiesięcznych przychodów i nie aspirujesz to bycia w czołówce sklepów internetowych, możesz zrezygnować z wielokanałowych dzień, mających na celu dotarcie do klienta. Jeśli jednak sprzedajesz dużo, konieczne staje się tworzenie nowych kanałów sprzedaży przy niewielkich kosztach. Nie chodzi tutaj o ogłoszenia promowane na Allegro, rozwijanie sklepu internetowego na własnej domenie ani o tworzenie mailingów. Recepta jest prostsza – działając w e-commerce postaw na Instagram. Chapeaux bas dla tych, którzy już to zrobili.

Instagram w e-commerce – brzmi dumnie

Aby precyzyjnie pokazać, jakie możliwości niesie Instagram, warto przytoczyć na początki kilka ciekawostek odnośnie marki firmowanej dziś przez Marca Zuckerberga:

  •  korzysta z niego 300 mln użytkowników na całym świecie, z czego 2 mln w Polsce,

  •  dominująca grupa użytkowników to kobiety, w młodszym wieku, z dużych miast,

  • spopularyzował hasztagi, pozwalające na linkowanie do danego słowa czy marki,

  • coraz więcej użytkowników internetu migruje z dodawaniem zdjęć z Facebooka na Instagram.

Zastanawiasz się pewnie, jaki to ma związek z Twoja działalnością gospodarczą. Ma, i to spory -  prowadząc działania na Instagramie, idealnie trafiasz w grono swoich klientów, a co więcej Twoi klienci sami mogą promować Twoją markę,  lajkując Twoje zdjęcia.

Instagram - patrz na najlepszych

Wiesz, która marka ma najwięcej fanów na Instagramie? 12 mln obserwujących (bo taki jest rekord) ma Nike, marka sprzedająca głównie obuwie i odzież, która wręcz perfekcyjnie wykorzystała Instagram do promocji własnych produktów. Szukać można dalej – Starbucks, czyli sieć kawiarni znanych na całym świecie, porusza na Instrgramie głównie tematykę lifestyle, prezentując zdjęcia ludzi w różnych sytuacjach: od porannego pędu do pracy, po spokojny wieczór pod kocem zawsze z kubkiem kawy. W obydwu przypadkach mamy do czynienia z markami, które nie muszą się martwić o zyski, a jednak postawiły na promocję w tym serwisie, dostrzegając tam potencjał.

Czas na Ciebie – załóżmy, że zajmujesz się sprzedażą odzieży sportowej. Twój asortyment to buty piłkarskie, koszulki gwiazd futbolu, rękawice bramkarskie, torby sportowe i wszystko, co związane z odzieżą sportową. Nowy sezon oznacza nowe linie koszulek, z każdym rokiem pojawia się też nowe obuwie – dlaczego nie promować tego na Instagramie za pomocą zdjęć i krótkich filmików promocyjnych?

Powyższa sytuacja idealnie może wpłynąć na powiększenie Twoich zysków. Na Instagramie znajdziesz potencjalnych klientów - jego użytkownicy wchodzą na portal nawet kilka razy dziennie. Prowadząc sklep internetowy na Allegro lub pod własną domeną, nigdy nie osiągniesz takich statystyk. Instagram przegląda się z ciekawości, dla zabicia czasu, żeby obejrzeć zdjęcia znajomych, na stronę docelową e-sklepu wchodzi bardziej zdecydowany klient. Tych zdecydowanych trudno jest pozyskać, potencjalni konsumenci, lajkujący Twoje zdjęcia na Instagramie to jednak inna kwestia. Dodanie nowej wersji koszulek Realu Madryt na Instagramie natchnie Twojego fana do zakupu, dodanie produktu do oferty e-sklepu być może sprawi, że ta sama osoba tego nie zauważy, bo po prostu nie wejdzie na Twoją stronę internetową.

Ci, którzy szukają inspiracji mogą zajrzeć na chociażby stronę Aloha from Deer – marki, która nie ma sobie równych w tworzeniu nadruków na koszulkach czy bluzach. Warto zwrócić uwagę, jak marka oznacza zdjęcia, na profilu znajdziemy sporo sesji, ale też zdjęcia od kulis. Na uwagę zasługuje repostowanie zdjęć. Fani marki dodają na Instagram zdjęć z odpowiednim hasztagiem, marka zaś sprytnie to wykorzystuje, dodając je do swojego profilu. Prawie 50 tys. obserwujących sprawia, że efekty są piorunujące. Konsument zaczyna myśleć: skoro ta dziewczyna, podobna do mnie, kupiła tę bluzkę i wygląda w niej tak pięknie, to czemu ja mam jej nie kupić? Na stronie internetowej e-sklepu czegoś takiego nie znajdziemy.

Instagram - wskazówki dla Ciebie

Z każdym rokiem rośnie ilość sprzedawców internetowych, którzy wykorzystują Instagram do promocji. Jak to robią?

  • Liczy się jasno określony przekaz. Trzymaj się jasno określonego przekazu. Jeśli sprzedajesz obuwie sportowe, publikuj zdjęcia ściśle związane z obuwiem sportowym. Wrzucanie fotografii informujących o tym, że mamy piątek, jest weekend, piękna pogoda niczego nie wniesie. Twoi fani to wiedzą. Zaczęli Cię obserwować ponieważ są zainteresowani Twoją marką, a nie informacją o weekendzie.

  • Liczy się to, co na co dzień. Chodzi o to, aby pokazywać produkty w codziennym użytkowaniu, wykorzystywane każdego dnia. Po co pokazywać zdjęcie t-shirtu na manekinie lub zapakowanego? O wiele lepiej będzie pokazać go na żywej osobie!

  • Ludzie lubią kulisy. Jak pokazać zza kulis odzież sportową? Chociażby poprzez dodawanie zdjęć na którym widać prace projektantów nad nową linią produktów. Możesz też pokazać zdjęcia pracowników, wykonujących swoje obowiązki.

  • Czas na konkurs. Klienci lubią konkursy, promocje, zniżki. Mądre wykorzystanie promocji może dać niezły efekt. Jak to zrobić? Na przykład 5% rabatu dla tych co polubią i udostępnią Twoje zdjęcie albo 10% rabatu na zakupy w sklepie internetowym na hasło podane na Twoim profilu.

Warto czerpać inspirację od najlepszych. Rozejrzyj się po wiodących na świecie markach, sprawdź ich profile. Tego typu firmy w ogóle nie potrzebują się promować na Instagramie, a jednak to robią. Czas na Ciebie!