Internet mobilny 2013 - podstawowe informacje

W sieci pojawił się raport Mobilny Internet autorstwa serwisu Interaktywnie.com, tworzony przy współpracy z AIB Polska, w którym przepytano grupę 1138 internautów. Badanie, jak tytuł wskazuje, jego tematem jest internet mobilny.

A jest co badać, ponieważ w listopadzie bieżącego roku odsetek wyświetleń stron internetowych za pomocą urządzeń mobilnych wyniósł 8% całości ruchu. Jeszcze na początku 2013 były to 4,32% - dynamika rocznego wzrostu ukształtowała się więc na poziomie 87%. To wynik przyzwoity, jednak wciąż daleki od państw zachodniej Europy. Na obronę Polski raport dodaje, że sporo krajowych wydawców oferuje dedykowane aplikacje do przeglądania ich serwisów - ruch przez nie generowany nie wlicza się do tych statystyk. Raport zawiera też dane za czwarty kwartał 2012 roku, w którym modemów tego typu działało w Polsce ponad 4 miliony.

Internet mobilny czy tradycyjny?

Jeśli chodzi o jakość stron mobilnych, najlepiej przez internautów ocenione zostały ich szybkość ładowania (52,76% pozytywnych odpowiedzi) oraz wygoda korzystania (52,57%). Najniżej uplasowały się niezawodność (31,62%), bezpieczeństwo (33,14%) oraz porównanie do pełnych (32,76%). Szybkość ładowania się zdecydowanie lepiej oceniali użytkownicy tabletów, podobnie jak łatwość nawigacji. Według Interaktywnie.com w Polsce jest sporo stron tradycyjnych i mobilnych, brakuje zaś tych najbardziej elastycznych, czyli tzw. responsywnych.

Internautów używających smartfonów i telefonów do przeglądania sieci zapytano, jakie rodzaje stron preferują. Co czwarty odpowiedział, że wchodzi na zwykłe strony. Wersje mobilne są odwiedzane przez 38% pytanych. W gronie posiadaczy tabletów ponad połowa wybiera normalne wersje witryn, a 20% używa mobilnych odsłon. Odpowiedzi “zależy jaka strona” udzielił mniej więcej co piąty internauta w każdej grupie. Co zaskakujące, tylko 4% tabletowiczów wybiera aplikacje mobilne - w grupie właścicieli smartfonów i telefonów odsetek ten wynosi 13%.

Internet mobilny - demografia

Raport analizuje też cechy demograficzne mobilnych internautów. O ile w rozkładzie płciowym odpowiedzi są dość podobne, to w badaniu pod względem wieku pojawiają się różnice. Im użytkownik telefonu/smartfona starszy, tym chętniej ogląda pełne wersje. Zainteresowanie mobilnymi odsłonami jest najwyższe w grupie wiekowej 25-34. Co ciekawe, aplikacje są najchętniej używane przez starszych - 45 i więcej. Największy odsetek odpowiedzi “zależy jaka strona” pojawił się w grupie poniżej 24 lat.

Wśród właścicieli tabletów mobilne strony są wyraźnie najpopularniejsze w grupie 25-34. Jednocześnie osoby te najmniej chętnie odwiedzają witryny klasyczne. Odsetek odwiedzających strony zwykłe jest duży w pozostałych grupach wiekowych - oscyluje w rejonie 50-60%. Skala odpowiedzi “zależy jaka strona” też jest równa, odpowiedział tak mniej więcej co piąty badany.

Internet mobilny dla młodszych

W raporcie można znaleźć bardzo interesujące dane na temat tego, jakie rodzaje urządzeń są popularne w danych grupach wiekowych. Najwięcej tradycyjnych telefonów jest w grupach starszych, czyli 45-54 (74%) oraz 55 i więcej (81%). Ta ostatnia grupa jest najmniej nasycona smartfonami - ich odsetek wynosi tam zaledwie 27%. Co interesujące, w czterech pierwszych grupach wiekowych - 13-14, 15-24, 25-34 oraz 35-44 - procenty użytkowników smartfonów są bardzo zbliżone, oscylują w rejonie 44-46%. Jeśli chodzi o marki, palmę pierwszeństwa dzierży Samsung - co trzeci aparat w polskim domu to wyrób tej koreańskiej firmy. Na dalszych miejscach są Nokia (21%) oraz Sony Ericsson (14%). Dwie marki kojarzone głównie z biznesem oraz klasą średnią - BlackBerry oraz Apple iPhone - uzyskały remis, po 4%. Jeśli chodzi o tablety, ich sprzedaż w Polsce gwałtownie rośnie - jeszcze rok temu sprzedano ich 880 tysięcy, a 2013 rok prawdopodobnie zamknie się imponującą liczbą 1,8 miliona egzemplarzy.

Internet mobilny i reklama

Teraz kluczowe informacje dla tych, którzy pragną się promować za pomocą platform mobilnych - co sprawia, że internauci klikają w takie reklamy? Najważniejsze okazało się to, czy oferują one promocje - 67% odpowiedzi. Na drugim miejscu uplasowała sie odpowiedź “pasuje do zainteresowań” - 58%. Atrakcyjność graficzna jest ważna dla 42%. Tylko 11% pytanych zaznaczyło “zwraca się bezpośrednio”.

To tyle z twardych danych. W raporcie można znaleźć ponadto wiele opinii od specjalistów ze znanych polskich firm interaktywnych - starają się oni m.in przewidzieć, jak będzie wyglądał rynek reklamy mobilnej w przyszłym roku. Jego przyszłą wartość znawcy szacują na mniej więcej 43,45 mln złotych - jest więc to duży tort, z którego można wziąć kawałek dla siebie.