Jak długość artykułu wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?

Przy podejmowaniu takich działań jak pozycjonowanie strony internetowej trzeba wziąć pod uwagę różnego rodzaju czynniki, chociażby wiek domeny, czy obecność słów kluczowych. Okazuje się jednak, że również długość artykułu może zwiększyć lub zmniejszyć ruch na stronie.

Powszechnie uważa się, że jeśli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej pod wyszukiwarkę Google, powinno brać się pod uwagę ponad dwieście czynników, które mogą wpływać na odpowiednią widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Niektóre z nich, na przykład obecność słów kluczowych, kategoria strony czy jej architektura, wydają się być oczywiste. Jednakże okazuje się, że na zwiększenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania wpływają także rozmiary opublikowanych artykułów.

Pozycjonowanie strony internetowej i długość artykułu

Jedną z zasad budowania stron internetowych jest reguła mówiąca o tym, że ilość treści publikowanej w witrynie powinna być tak zaplanowana, aby nie było jej ani za dużo, ani za mało. Przy tworzeniu planu artykułu trzeba pamiętać o tym, ze roboty wyszukiwarek zazwyczaj widzą głównie tekst. Z kolei pliki flash czy zdjęcia są dla nich zupełnie niewidoczne. Oznacza to, że jeżeli strony będą zawierały jedynie obrazki, wyszukiwarka nie będzie w stanie powiązać witryny z żadnymi słowami kluczowymi.

Za tym, że artykuł pisany na stronę internetową powinien mieć odpowiednią długość, przemawia jeszcze fakt, że jedynie w rozbudowanym tekście istnieje szansa odpowiedniego zamieszczenia słów kluczowych, dokładnego rozmieszczenia nagłówków oraz wypunktowania zalet i wad opisywanego produktu. Co istotne, tylko w artykule o odpowiedniej długości istnieje możliwość takiego wkomponowania linków odsyłających do powiązanych tematów, które będzie wyglądać naturalnie i niezbyt nachalnie. 

Pozycjonowanie strony internetowej - długość tekstu a zainteresowanie

Istnieje kilka czynników, które wpływają na zainteresowanie artykułem. Pierwszym z nich jest przyciągniecie uwagi czytelników poprzez publikowanie treści nawiązujących do problemu, z którym się zmagają lub tematem, którym są zainteresowani.

Kolejnym jest nagłówek. To on sprawia, że odbiorca decyduje się na poświecenie czasu na przeczytanie artykułu. Jeżeli jest mało interesujący, nie przykuwa uwagi czytelnika, który nie zdecyduje się na zgłębienie pierwszego akapitu tekstu. Z tego też powodu nagłówek powinien być napisany w taki sposób, aby stanowił kwintesencję całości.

Sam artykuł powinien być przemyślany i napisany z uwzględnieniem zasad, których należy przestrzegać, aby dobrze wypozycjonować stronę. Po pierwsze, tekst powinien składać się z maksymalnie czterech nagłówków. Z punktu widzenia czytelnika jest to niezwykle przydatne, ponieważ pozwoli mu na ocenienie, czy dany artykuł jest przydatny i czy chce poświęcić czas na jego przeczytanie. Dodatkowo da odbiorcom szansę na sprawdzenie, o czym materiał opowiada.

Kolejnym elementem jest zamieszczenie zdjęcia lub pliku wideo. Grafika jest nieodzownym elementem treści publikowanych na stronach internetowych. Zamieszczenie tego rodzaju treści sprawi, że witryna będzie bardziej widoczna dla robotów wyszukiwarek internetowych co z pewnością przełoży się na pozycję w wynikach wyszukiwania. Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać o tym, że nie należy przeciążać strony, a wiec nie publikować zdjęć w ich maksymalnej rozdzielczości niż wyświetlana, ponieważ opóźniają one znacznie działanie stron, które uznawane są przez wyszukiwarki za nieprzyjazne dla użytkownika.

Następnie warto zastanowić się nad stosowaniem wypunktowania we wszystkich miejscach, w których jest to możliwe. Znów jest to ukłon w stronę czytelnika, który może upewnić się, że treść artykułu jest przydatna i zdecydować, czy warto poświęcić czas na przeczytanie całości.

Ostatnim elementem jest odpowiednie podzielenie treści na akapity. Warto w tym miejscu pamiętać, że nie powinny być one zbyt długie, ponieważ w ten sposób czytelnik traci zainteresowanie treścią lub traci wątek. Poza tym istnieje ryzyko, że odbiorca, który trafił na stronę, nie akceptuje długich tekstów. Trudno jest określić optymalną długość paragrafu. Średnio przyjmuje się, że powinien on wynosić około czterech linijek Chociaż można także natrafić na opinie mówiące o tym, że można stosować paragrafy nawet o długości sześciu linii.

Podstawą przy tworzeniu artykułów na stronę internetową jest dogłębne zrozumienie tematu i przenalizowanie problemu, o którym będzie się pisać. Trzeba jednocześnie postawić się na miejscu odbiorcy i stworzyć wpis, który będzie dostosowany pod względem zakresu informacji do przeciętnego przedstawiciela grupy docelowej. Oczywiście, nie trzeba wspominać o tym, że na tekst powinny składać się jedynie unikalne treści.

Pozycjonowanie strony internetowej a wynik w wyszukiwarce

Długość artykułu ma wpływ na wyniki wyszukiwania. W dłuższym tekście istnieje większa możliwość odpowiedniego rozmieszczenia zarówno słów kluczowych, jak i nagłówków oraz multimediów. Obszerniejszy materiał opublikowany na stronie internetowej oznacza zatem więcej możliwości wprowadzenia zaindeksowanej treści, która to pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jest to równoznaczne z większą ilością fraz, pod którymi witryna internetowa będzie widoczna.

Jak wiadomo wyszukiwarki internetowe cenią sobie strony, które są bogate w treści. Według badań przeprowadzonych przez Hitwise, przeciętny użytkownik Internetu w trakcie wyszukiwania nie wpisuje, jak to było dotychczas, haseł składających się z dwóch lub trzech słów. Zostały one zastąpione przez frazy zawierające od czterech do sześciu, a nawet ośmiu wyrazów. Wniosek z tego jest taki, że im więcej słów opublikowanych jest na stronie, tym większą ma ona szansę na pojawienie się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Według analizy SerpIQ, kiedy użytkownik wpisuje hasło, pierwsza strona wyszukiwania pokazuje głównie treści, które liczą sobie co najmniej dwa tysiące słów. To także przekłada się na korelacje pomiędzy takimi czynnikami jak długość artykułu a osobami, które je linkują.

Długie artykuły sprawiają, że zainteresowany treścią czytelnik spędza więcej czasu na stronie. Poprzez zastosowanie ciekawej formy lub unikalnej treści można sprawić, ze czytelnik postanowi do niej wrócić. Trzeba pamiętać, ze czas, który odbiorcy spędzają na danej stronie, ma znaczenie w przypadku pozycjonowania. Za pomocą tego miernika wyszukiwarka uznaje, czy dana strona jest atrakcyjna i czy warto proponować ją innym użytkownikom Internetu.

Na koniec dobrze jest zwrócić uwagę na to, że wyszukiwarki za bardziej interesujące uznają strony,  do których prowadzi więcej linków zewnętrznych. Według testów przeprowadzonych przez specjalistów z Moz.com większą liczbę linków posiadły artykuły charakteryzujące się większą ilością słów.