Jak kształtować wizerunek firmy w internecie?

Prowadząc działalność gospodarczą, szczególnie związaną ze sprzedażą towarów lub usług, przedsiębiorcy chcą, żeby wiedziało o niej jak najwięcej ludzi. W tym celu wynajmują billboardy, rozdają ulotki czy wykupują reklamy w prasie. Jednak patrząc na to, jak silną pozycję posiada obecnie internet, to właśnie za pomocą oferowanych w nim różnorodnych narzędzi warto budować wizerunek firmy. Jak się do tego zabrać i o czym należy pamiętać? Tłumaczymy poniżej.

E-wizerunek

Wizerunek firmy jest sposobem, w jaki jest ona przedstawiana i postrzegana w otoczeniu zewnętrznym - przez klientów. To od niego zależy, jakie opinie wyrobią sobie ludzie na temat danych towarów lub usług oferowanych przez przedsiębiorstwo. Jeśli będą one pozytywne, przełoży się to na popularność produktów i wzrost zaufania dla działalności firmy.

Dodanie litery “e” do słowa wizerunek oznacza tylko, że powyższa definicja odnosi się do obrazu firmy, który jest konstruowany przy pomocy mediów elektronicznych - telewizji, radia i internetu. Najczęściej jednak omawia się e-wizerunek w oparciu na tym ostatnim źródle. Na nim też skupimy się w tym artykule.

Strona internetowa - wizytówka firmy

Podstawową formą przedstawiania działalności przedsiębiorstwa w internecie jest strona WWW. Stanowi ona wirtualną siedzibę firmy, dlatego, tak jak powinno mieć to miejsce w rzeczywistości, należy ją prowadzić w schludny i przejrzysty sposób. Natomiast szablon oraz zawartość takiego miejsca w sieci musi być spójna z ogólną polityką wizerunkową firmy. Dlatego przed założeniem strony należy między innymi:

  • określić, do jakiej grupy docelowej będzie skierowana,

  • zastanowić się, jakie są potrzeby powyższej grupy,

  • przygotować jej zawartość i szatę graficzną, w oparciu na oczekiwaniach odbiorców,

  • zadbać o to, by działała sprawnie we wszystkich najważniejszych przeglądarkach internetowych,

  • przyjrzeć się stronom konkurencyjnych firm pod kątem zalet i wad.

Ponadto firmowa strona powinna być łatwo dostępna dzięki zastosowaniu prostego, szybko zapadającego w pamięć adresu WWW lub dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. Poza tym już po trafieniu na nią klient powinien zetknąć się z estetycznym, przyjaznym dla oka wyglądem i łatwą nawigacją. Ta ostatnia odnosi się do rozmieszczenia poszczególnych informacji i zakładek. Należy to zrobić w taki sposób, by nie było żadnych kłopotów ze znalezieniem pożądanych treści

Zajmując się stroną internetową firmy, trzeba również dbać o jej regularne aktualizowanie. Sprawia ono, że więcej osób interesuje się stroną, a także, że pojawia się ona wyżej w wyszukiwarkach (np. Google wyżej umieszcza strony, które są często aktualizowane).

SEO (Search Engine Optimalization) czyli wspomniane wyżej pozycjonowanie, jest również kluczowe w pracy nad dobrym prosperowaniem strony internetowej firmy. Polega ono na optymalizacji strony pod wymagania wyszukiwarki internetowej i jest podstawową metodą na uzyskanie dużej liczby wejść. Działając w tym zakresie, trzeba przyjrzeć się budowie strony. Chodzi przede wszystkim o to, żeby jej nazwa i opis zawierały odpowiednie słowa kluczowe. W tym celu warto korzystać z tzw. zasady długiego ogona - choć najwięcej ruchu na stronach przysparzają najpopularniejsze frazy, nie warto jednak, ze względu na zbyt dużą konkurencyjność, stawiać na nie, tylko używać mniej powszechnych, ale za to bardziej złożonych i sprecyzowanych fraz. Mogą one zawierać nazwy miejscowości, rejonu miasta lub produktu, za pomocą którego dana firma chce się promować. Oprócz opisu i nazwy strony trzeba zadbać także o nagłówki i podstrony. Tam również należy umieszczać słowa kluczowe.

Wizerunek firmy w sieci - monitorowanie

W zarządzaniu e-wizerunkiem ważne jest również kontrolowanie reputacji firmy w internecie. Oprócz dbania o nią przy pomocy oficjalnej strony należy także skupiać się na portalach społecznościowych. To one mogą być dla potencjalnych pracowników lub klientów pierwszym miejscem, w którym zetkną się oni z działalnością przedsiębiorstwa. Warto zatem założyć profile firmy na tego typu stronach, dbać o ich regularne i atrakcyjne prowadzenie, a także zapobiegać rozpowszechnianiu niepowołanych informacji.

O odpowiednim zarządzaniu profilem na portalu społecznościowym powinni pamiętać także pracownicy sprawujący ważniejsze stanowiska w firmie. Kandydat, poszukując informacji o danej firmie, może chcieć sprawdzić jej kadrę kierowniczą.

Wizerunek firmy w sieci - kontrolowanie swoich działań

Wizerunek firmy może zostać zrujnowany bardzo szybko. Czasem przyczyną klęski mogą być nawet maile. Zdarza się, że ze względu na roztargnienie czy zajmowanie się zbyt wieloma rzeczami na raz pracownik wysyła znaczącą wiadomość do niewłaściwej osoby. Przeprowadzone w 2008 roku badania Annual E-mail Addiction Survey pokazują, że 80% dyrektorów i prezesów wysłało kiedyś przypadkowo pomyłkowego maila lub było jego odbiorcą. Konsekwencje takich działań mogą mieć natychmiastowe, negatywne konsekwencje dla wizerunku przedsiębiorstwa.

Nawiązywanie kontaktów ze społecznościami w sieci

Warto wyznaczyć kilka osób w firmie, które zajmują się dialogiem z internetowymi społecznościami. Polega on na zabieraniu głosu w  dyskusjach na forach internetowych czy portalach specjalistycznych. Wybrani pracownicy muszą wyraźnie pokazywać, dla jakiego przedsiębiorstwa pracują i godnie je reprezentować. Taka postawa wpłynie na ich wiarygodność i wzbudzi zaufanie użytkowników internetu, którzy są bardzo wyczuleni na oszustwa. Do zadań osób reprezentujących firmę w wirtualnym świecie należy przekazywanie tamtejszym społecznościom pozytywnych informacji o niej, a także wyjaśnianie tych, które są nieścisłe lub nieprawdziwe.

Wirtualne biuro prasowe - gromadzenie informacji dla mediów

Budując wizerunek firmy, warto zadbać także o jej kontakty z mediami. W tym celu trzeba stworzyć wirtualne biuro prasowe, czyli część oficjalnej strony przedsiębiorstwa, z której dziennikarze będą mogli pobrać aktualne materiały czy zobaczyć opublikowane dotychczas informacje o nim. Wyodrębnienie i regularne uzupełnianie takiej zakładki jest pierwszym krokiem do utrzymywania dobrych kontaktów z mediami. Są one ważne szczególnie w odniesieniu do tytułów, które są związane z branżą firmy. Regularna współpraca może zaowocować stałą obecnością informacji o przedsiębiorstwie na liczących się w danej dziedzinie portalach. Dobrze także, żeby pracownicy firmy tworzyli artykuły do branżowych mediów, odwołujące się do ostatnich wydarzeń, analizujące jakieś problemy czy będące studiami przypadków. Przyczyni się to do zbudowania wizerunku firmy jako eksperta w danej dziedzinie, a tym samym wzrostu zaufania klientów.   

Warto zatem pamiętać, że oprócz działań skupiających się na sprzedaży i marketingu dla firmy niezwykle liczą się także te dotyczące jej wizerunku w internecie. Prezentowanie zrozumiałych i przejrzystych treści na stronie WWW, dobre kontakty z wirtualnymi społecznościami i z mediami branżowymi mogą zbudować nieoceniony kapitał przedsiębiorstwa.

Chcesz poprawić swoje relacje z otoczeniem zewnętrznym firmy? Zapoznaj się z narzędziami PR-u!