0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Zakupy w sieci - jak kupować z głową przez Internet?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

W jednym z poprzednich poradników wyjaśnialiśmy kwestie związane z bezpieczeństwem zakupów w sieci. Okazuje się, że wcale nie trzeba być początkującym miłośnikiem e-zakupów, aby popełniać błędy. Pośpiech, brak szerszego zainteresowania produktem lub sprzedawcą, a także niechęć do zagłębiania się w warunki sprzedaży poszczególnych sklepów - to tylko część elementów, które mogą  wynikającą z zakupów online przyjemność zamienić w irytację. Może ona być spowodowana chęcią odzyskania utraconych pieniędzy lub otrzymania długo oczekiwanego towaru. Nawet doświadczeni klienci popełniają błędy, choć z reguły dzieje się tak na ich własne życzenie. Tym razem skoncentrujemy się na najcenniejszych wskazówkach, dzięki którym kupimy bezpiecznie rzeczy przez internet  i nie stracimy pieniędzy przy ich opłacaniu. Jak robić zakupy w sieci

Zakupy w sieci - sprawdź informacje o sklepie

Główną zaletą zakupów w sieci jest oszczędność czasu i pieniędzy. Przynajmniej w teorii, bowiem jeśli natrafimy na nieuczciwych lub nieodpowiedzialnych sprzedawców, to oczekiwanie na towar może się znacząco wydłużyć. Dlatego warto w pierwszej kolejności sprawdzić informacje o sklepie. Najważniejsze elementy, które powinny być ogólnodostępne, to nazwa i adres firmy, a także dane rejestracji – NIP, KRS. Zwracajmy uwagę na takie szczegóły, jak częściowe ukrywanie danych – sklepy mogą podać np. nazwę firmy bez nazwiska właściciela. Jeśli spotkamy się z takim przypadkiem, to warto przemyśleć dobrze korzystanie z tego sklepu– może się bowiem okazać, że dane są fikcyjne i za mało profesjonalną wizytówką czai się internetowy oszust. Podobnie należy się zachować, gdy witryna sklepu zawiera jedynie formularz kontaktowy lub jej siedziba mieści się poza granicami Polski. Nie jest to oczywiście regułą, ale robienie zakupów w takich sklepach może być bardzo ryzykowne dla naszego portfela.

Zakupy w sieci - ochrona danych osobowych to podstawa

Często ten właśnie punkt jest ignorowany przez kupujących. Później natomiast pojawia się zdziwienie, kiedy jesteśmy regularnie atakowani przez natarczywych ankieterów lub sprzedawców droga telefoniczną lub mailową. Niejednokrotnie choć mamy tego świadomość, to jednak ignorujemy tę kwestię, gdyż nie wpływa ona bezpośrednio na nasze zakupy w sieci. Tak nam się przynajmniej wydaje, bowiem osoby trzecie mogą wykorzystać nasz wizerunek nie tylko do celów reklamowych, lecz również do wyłudzenia.

Zwracajmy zatem uwagę na informacje o ochronie danych osobowych kupującego. Każdy szanujący się sklep w sieci powinien zawierać klauzulę ze zgodą na wykorzystywanie danych osobowych – decyzja o ich dalszym przekazywaniu powinna należeć wyłącznie do potencjalnych klientów. Niestety w praktyce i tak klient ma małe szansę na weryfikację, czy jego dane zostały przekazane dalej. Z kolei zarówno nieuczciwi sprzedawcy, jak i również cyberprzestępcy, mogą wykorzystać taki formularz do przechwycenia naszych danych – np. umieszczając akceptację pod brakiem zgody.

Zakupy w sieci - płać tylko za to, co faktycznie chcesz kupić

Każdy sklep internetowy oprócz prezentacji swojego produktu powinien obowiązkowo podać cenę oraz dodatkowe koszty związane z dowozem towaru do klienta. Często na tym etapie popełniamy błąd, działając pod wpływem chwili i rzucających się w oczy niskich cen. Po pierwsze, należy na spokojnie przeczytać szczegółowe informacje zawarte w ofercie. Następnie sprawdzić, czy jest to cena całościowa, czy z wykluczeniem kosztów przesyłki. Powinniśmy w tym momencie mieć wybór formy płatności. List polecony, priorytet, opłata za pobraniem czy odbiór osobisty - to tylko wybrane rodzaje dostawy za produkt, które powinny mieć jasno określone warunki. W przypadku braku pełnych danych warto raz jeszcze dobrze przemyśleć ewentualny zakup, gdyż możemy zostać narażeni na nieprzyjemne niespodzianki w związku z ukrytymi kosztami.

Zakupy w sieci - sprawdź kiedy najpóźniej możesz otrzymać towar

Wraz z informacją o szczegółowej cenie produktu lub usługi na stronie sklepu powinien znaleźć się również termin dostawy towaru do klienta. Oczywiście nie zawsze jest on zależny od sprzedawcy. Należy zatem zwrócić uwagę, czy mamy wybór pomiędzy kurierem a tradycyjną pocztą. O ile usługi kurierskie działają z reguły szybko (nawet do 24 godzin w dni robocze), tak w przypadku Poczty Polskiej sytuacja jest bardziej skomplikowana. Profesjonalny sklep powinien wyraźnie zaznaczyć maksymalny termin otrzymania towaru (np. do pięciu dni roboczych), aby uniknąć nieporozumień z klientem.

Jeśli zauważymy, że firma próbuje odciąć się od szczegółowych informacji np. wzmianką o tym, że terminy dostawy nie są wiążące, to powinniśmy dobrze przemyśleć zakup. Warto również upewnić się, czy sprzedawcy podają nasz numer kontaktowy kurierowi, gdyż znacznie usprawni to otrzymanie przesyłki w terminie – niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, że kurier przyjeżdża pod wskazany adres np. w godzinach pracy klienta.

Zakupy w sieci - dbaj o bezpieczeństwo płatności w sieci

Niewielu kupujących korzysta z tej funkcji, jednak warto zwrócić uwagę na możliwość zabezpieczenia transakcji w przypadku płatności z góry. Jak tego dokonać? W przypadku firmy Trusted Shops, można skorzystać z tzw. Gwarancji Zwrotu Pieniędzy, która umożliwia zwrot pieniędzy w przypadku natrafienia na oszustów. Obecnie jest to jedna z nielicznych tego rodzaju usług, działających również w Polsce. Jest to szczególnie warte rozważenia w przypadku drogich zakupów oraz konieczności opłaty z góry przelewem – te w przypadku oszustwa nie mogą być anulowane.

Zakupy w sieci - zwracaj uwagę na certyfikaty SSL oraz integratory

Decydując się na zakup w wybranym sklepie, należy zwrócić uwagę na kwestię bezpiecznych przelewów. Informacje o naszym koncie oraz dane osobowe, nie powinny być widoczne na stronie sklepu. Szanujący się sprzedawcy korzystają z tzw. integratorów. Przenoszą one klienta bezpośrednio do wybranego oddziału banku, gdzie można wykonać bezpieczny przelew. Tutaj również ważne jest sprawdzenie, czy strony zawierają certyfikaty bezpieczeństwa SSL. Możemy je rozpoznać po nazwie adresu zaczynającego się od "https://", a także nazwie banku widniejącej na zielonym pasku po lewej stronie paska adresu. Jeśli przechodząc na podstronę logowania do banku widzimy adres "http://" bez podanej informacji o certyfikacie bezpieczeństwa, to prawdopodobnie trafiliśmy na stronę z próbą wyłudzenia danych osobowych – należy z niej natychmiast zrezygnować i nigdy więcej nie wchodzić na stronę tego sklepu.

Zakupy w sieci - pamiętaj o o swoich prawach

W przypadku większości zakupionych towarów przez internet, kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni. W tym celu należy złożyć pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy i wysłać na adres firmy (wskazanym i szybszym rozwiązaniem jest wiadomość e-mail). Z wyjątkiem niektórych produktów (np. żywność lub płyty z materiałami audio/wideo) sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze w przypadku rezygnacji. Czytajmy zatem warunki określone w umowie kupna, bowiem niektóre sklepy próbują ograniczyć nasze prawa, poprzez dodanie wzmianki o przyjmowaniu towarów w stanie nietkniętym (w oryginalnym opakowaniu).

Unikajmy również sklepów, które kupującego próbują obciążyć ryzykiem utraty lub uszkodzenia towaru w czasie transportu. To przewoźnik (kurier lub poczta) odpowiada przed sklepem za stan towaru i w razie niedostarczenia produktu w stanie nienaruszonym, sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze za towar lub wysłać nowy.

Zakupy w sieci - sprawdzaj opinie i wyciągaj wnioski

Bardziej oczywistą, choć często zapominaną kwestią, jest dokładne sprawdzenie opinii o danym sklepie. Czytajmy komentarze klientów – zarówno te pozytywne jak i negatywne. Nie zawsze te, które krytykują sklep muszą wiązać się z brakiem profesjonalizmu i odwrotnie – nawet najbardziej sprawdzonym markom zdarzają się wpadki. Na pojedyncze przypadki można jeszcze przymknąć oko, ale już na powtarzające się regularnie słowa krytyki należy się mieć na baczności. Często zapominamy, że internet nie jest jedyną formą komunikacji – warto zadzwonić bezpośrednio do sklepu, zapytać o towar i sprawdzić poziom obsługi technicznej, gdyż z samej rozmowy można wywnioskować więcej, niż z ładnie ułożonego maila zwrotnego. Nie należy również zapominać o różnego rodzaju porównywarkach czy wyszukiwarkach sklepów – tam oprócz cen znajdziemy również opinie wielu dotychczasowych klientów. Czytajmy i dzielmy się opiniami z resztą internautów, a jakość usług szanujących się sklepów powinna wzrosnąć do zadowalającego poziomu.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów