Sprawdź, jak nie motywować pracowników!

Zmotywowany pracownik to dobry pracownik. Jako szef musisz postarać się, aby pracownik był zaangażowany w życie firmy i pełnione obowiązki. Podnoszenie motywacji nie jest jednak, jak mogłoby się wydawać, kwestią łatwą. Emocje to delikatna i trudna do zarządzania materia. O tym, jak mobilizować pracowników powstało już wiele opracowań. Jednak my pokażemy jak nie motywować pracowników, a więc czego absolutnie nie robić, by nie zdemotywować pracownika?

Brak zaufania

Pamiętaj, dlaczego zatrudniłeś daną osobę. Co spowodowało, że wybrałeś właśnie ją? Jakie cechy, umiejętności do ciebie przemówiły? Nie porównuj pracownika do siebie. Nie daj mu odczuć, że jest od ciebie gorszy. Bądź mentorem, nie tyranem. Ciągłe sprawdzanie, konieczność akceptacji nawet najbardziej trywialnych decyzji w dłuższej perspektywie obniży morale pracownika. Zachwieje wiarę we własne możliwości.

Jak nie motywować pracowników - nadmierna koncentracja na negatywach

Nikt nie lubi, jak się go ciagle krytykuje. Jako szef powinieneś nie tylko ganić, ale również chwalić pracowników. Zauważaj ich sukcesy, starania. Zachęcaj, żeby się rozwijali. Zamiast mieszać z błotem, pokaż, jak naprawić błędy. Zaproponuj nowe rozwiązania. Pomóż pracownikowi wdrożyć je w życie. Bądź cierpliwy. Nawet jeśli wydaje ci się, że powtórzyłeś jakąś kwestię sto razy, pracownik mógł zapomnieć. Wytłumacz jeszcze raz. Niedoceniony pracownik jest sfrustrowany i zdemotywowny. Sprawdź, czy zasady oceny pracowników są jasne, dla wszystkich zrozumiałe i czy nie zmieniają się jak w kalejdoskopie.

Wyładowywanie swoich emocji na pracownikach

Oczywiście jesteś tylko człowiekiem. Jak każdy, czasami masz gorszy dzień. Nie musisz cały czas tryskać optymizmem. Nie przenoś jednak swoich złości i żali na pracowników. Niezależnie od twojego samopoczucia należy im się szacunek i życzliwe traktowanie.

Podcinanie skrzydeł

Nie każdy pomysł pracownika jest genialny, jednak zdarzają się takie. Ważne, żeby pracownik mógł się wypowiedzieć, jako szef powinieneś go wysłuchać i rozważyć propozycje. Pracownik będzie czuć się odpowiedzialny za rozwój firmy. Będzie jej częścią.

Niedotrzymywanie słowa

Jeśli coś obiecałeś, musisz dotrzymać słowa. Kłamstwo zabija wzajemne zaufanie. Wzbudza poczucie zagrożenia. Ponadto burzy twój autorytet, pokazuje cię w bardzo negatywnym świetle. Jako osobę nieprzewidywalną, której słowo nic nie znaczy, i którą nie można brać na poważnie.

Dyskryminacja jako przyczyna demotywacji pracowników

Wszyscy pracownicy powinni być traktowani przez ciebie z takim samym szacunkiem. Niedopuszczalne, nie tylko z punktu widzenia prawnego, ale również dobrych relacji, jest szykanowanie pracowników z powodów płciowych, narodowościowych, religijnych. Nie na miejscu są również żarty z czyichś poglądów, upodobań, czy też wyglądu. Nie faworyzuj żadnego z pracowników, gdyż reszta poczuje się przez to zdemotywowana. Traktuj swoich pracowników tak, jak sam chciałbyś być traktowany.

Stawianie niemożliwych celów

Poczucie niemożliwości spełnienia stawianych wymogów powoduje, że pracownik zamiast pracować jak mrówka, blokuje się. Deadline'y i zakres obowiązków powinny być dostosowane do realnych możliwości pracownika. Zamiast stawiać wygórowane wymagania, pokazuj mniejsze cele, których osiąganie będzie dla pracowników okazją do samorealizacji.

Odpowiedzialność zbiorowa

Karanie wszystkich pracowników za przewinienia części zawsze wiąże się z poczuciem niesprawiedliwości i rozgoryczenia. Reguły są potrzebne, aby pracownik miał stabilne poczucie bezpieczeństwa. Za wszelką cenę unikaj niesprawiedliwych rozwiązań.

Łamanie praw pracowników

Nadużywanie władzy zawsze zostanie odebrane przez pracownika negatywnie. W miejscu pracy, w którym łamane są prawa pracowników, nigdy nie będzie zdrowej, inspirującej atmosfery pracy. Zastraszeni i wykorzystywani podwładni nie będą chcieli angażować się w życie firmy. Niepłacenie pensji, praca po godzinach, brak prawa do odpoczynku to najlepsze sposoby na zabicie motywacji.

Zasoby ludzkie to najdroższy kapitał w przedsiębiorstwie. Zmotywowany pracownik, identyfikujący się z firmą to najlepsza inwestycja, jaką może poczynić pracodawca. Pamiętaj o tym i dbaj o poziom zaangażowania w twoim przedsiębiorstwie.