Błędy postrzegania - jak należy sobie z nimi radzić? Część 2

Błędy postrzegania są także wykorzystywane przez umiejętnych manipulatorów. Błędy postrzegania wpływają na nieprawidłowy odbiór informacji, nie jesteśmy w stanie zapobiec błędom percepcji. Jakie pułapki może zastawić na nas kontrahent, pracownik czy przełożony? Na co powinniśmy zwracać uwagę? 

Błędy postrzegania - efekt wspierania decyzji – jeden z błędów percepcyjnych

Czasami należy podjąć różnego rodzaju decyzje. Stojąc przed dylematem, gromadzimy argumenty, które z jednej strony przemawiałyby za podjęciem określonego wyboru, a z drugiej strony wskazywałyby na negatywne skutki takiej decyzji. Wprawni manipulatorzy, którzy chcą przekonać kogoś do swojego zdania, podają więcej pozytywnych konsekwencji wynikających z podjęcia określonego wyboru. Ten mechanizm jest wykorzystywany także przez sprzedawców w sklepach. Zachwyceni walorami danego produktu, wiemy już, co powinniśmy kupić. Wówczas powstają błędy postrzegania.

Przykład 1.

Kowalski postanowił kupić nowy telefon. Udał się do salonu. Nie wiedział, jaki model powinien wybrać. Sprzedawca zaczął doradzać mężczyźnie.

- Ten nowy model telefonu umożliwi Panu szybką komunikację ze światem, ma bardzo silną antenę – zasięg łapie wszędzie! Jest wodoodporny. Może go Pan nabyć w 3 kolorach. Jedyną jego wadą jest to, że przy intensywnym korzystaniu z internetu należy go ładować co drugi dzień. Ale za to w zestawie znajduje się bezprzewodowa ładowarka!

Sprzedawca przemilczał, że telefon jest jednym z najdroższych i najbardziej awaryjnych modeli telefonów.

Przed podjęciem określonej decyzji, staraj się zawsze stworzyć pełną listę za i przeciw. Uważaj na osoby, które przedstawiają wyłącznie same zalety dokonania danego wyboru.

Błędy postrzegania - efekt potwierdzenia – uważaj na ten błąd percepcji

Jeśli podjęliśmy już decyzję, a nie jesteśmy pewni, czy dokonany przez nas wybór był słuszny, staramy się poszukiwać faktów, które potwierdzają, że postąpiliśmy dobrze. Manipulatorzy także wykorzystują ten błąd percepcji, podając nam na tacy argumenty, które wskazują, że powinniśmy zrobić coś w określony sposób. Dzięki temu upewniamy się, że dobrze działamy. To daje nam poczucie spokoju i bezpieczeństwa.

Jeśli masz wątpliwości odnoszące się do słuszności podjętej przez ciebie decyzji, przeanalizuj wszystkie za i przeciw. Wyszukuj faktów, które będą wskazywały na to, że mogłeś popełnić błąd. Specjalnie doszukuj się negatywnych informacji. Jeśli ich nie znajdziesz – decyzja została właściwie podjęta.

Błąd kontrastu – błąd percepcji wykorzystywany przez handlowców

Handlowcy często wykorzystują błąd kontrastu, jeśli chcą sprzedać określony produkt. Wykorzystanie tego błędu percepcji polega na tym, że wskazuje się klientowi kilka produktów – najczęściej 2 lub 3. Jeden z nich jest bardzo drogi, a drugi ma przeciętną cenę w porównaniu do tego pierwszego (choć rzeczywiście może to być wyrób z wyższej półki cenowej). Klient porównując artykuły, wybierze ten, który będzie tańszy. Być może zdecydowałby się na inny produkt, gdyby została mu przedstawiona cała oferta asortymentowa.

Staraj się podejmować samodzielnie wszystkie decyzje. Przejrzyj ofertę sklepu, a dopiero później poproś o pomoc sprzedawcę. Nie zdawaj się na jego pomoc, gdyż w jego interesie jest sprzedać ci taki produkt, który przyniesie największy zysk.

Artykuły z cyklu
„Błędy postrzegania”