Jak skutecznie wykorzystać e-mail marketing w kampanii?

E-mail marketing to jedno z najczęściej stosowanych narzędzi reklamowych w sieci. Aby stworzyć skuteczną kampanię internetową potrzeba dużo starań i dopracowania wszystkich elementów wchodzących w skład mailingu. Dzieje się tak dlatego, że zdecydowana większość internautów utożsamia tę formę marketingu ze zwykłym spamem. Dziennie użytkownicy otrzymują przynajmniej kilkanaście tego rodzaju wiadomości, które najczęściej są ignorowane lub wrzucane do zakładki SPAM. Jakie zatem należy poczynić kroki, aby zostać zauważonym w gąszczu bezwartościowych informacji?

E-mail marketing - grupa docelowa

W pierwszej kolejności musimy zbadać, jaką grupę docelową zainteresuje nasza wiadomość. Sytuacja będzie ułatwiona, jeśli prowadzimy własną stronę internetową, na której rejestrują się użytkownicy. Mając dostęp do adresu e-mail odbiorców możemy założyć, że zainteresuje ich nasz mailing, pod warunkiem jednak, iż spełnimy kolejne istotne warunki.

E-mail marketing - subskrypcja

Zanim zdecydujemy się na rozpoczęcie e-mail marketingu, koniecznie należy umożliwić odwiedzającym wypisanie się z kampanii. Nawet jeśli nasza strona zawiera wartościowe treści, a zrezygnujemy z takiego powiadomienia, to w świadomości internautów nasz wizerunek może znacząco ucierpieć.

Warto zatem jasno sprecyzować zasady uczestnictwa w subskrypcji. Informacja taka powinna być w widocznym miejscu na stronie, a dodatkowo wskazane jest wysłanie jednorazowego e-maila z przypomnieniem - najlepiej zaraz po rejestracji nowego użytkownika.

E-mail marketing - chwytliwy nagłówek

Nie chodzi tu koniecznie o kuszenie użytkowników sloganami typu "promocja", "za darmo", "obniżka". W przypadku handlu towarami warto przynajmniej w kilku zdaniach potwierdzić atrakcyjną ofertę, gdyż okłamywanie klienta może mieć skutek odwrotny od zamierzonego. Jeśli prowadzimy serwis tematyczny, to dobrym pomysłem na wstęp jest informacja np. o tygodniowym podsumowaniu najciekawszych wydarzeń branżowych. Osobę, która wcześniej odwiedzała naszą stronę z pewnością szybciej zainteresuje tego rodzaju przekaz. W jednym miejscu zawiera bowiem zbiór najciekawszych informacji, zaś z drugiej podchodzi do klienta uczciwie, nie przekonując na siłę do fikcyjnych zalet kliknięcia w link. Można również stworzyć dwa typy nagłówków, a następnie wysłać do 10-20% odbiorców. Kiedy już zbadamy zainteresowanie poszczególnymi tytułami, możemy przesłać cieszący się większą liczbą wejść do pozostałych subskrybentów.

E-mail marketing - tematyka

Tematy, które chcemy przedstawić, muszą być ściśle powiązane z nagłówkiem, aby użytkownik już na wstępie nie poczuł się oszukany - stąd już tylko jeden krok do zakładki SPAM. Tekst nie może być zbyt długi i powinien zawierać krótkie streszczenie omawianych kwestii z obowiązkowym linkiem do pełnej treści. Ważne jest zatem odpowiednie użycie słów kluczowych, a nawet próba polemiki z odbiorcą - odpowiednio skonstruowane pytanie problemowe może zmotywować do przejścia na stronę internetową.

E-mail marketing - szata graficzna

Oprawa to kolejny niezbędny element kampanii mailingowej. Tutaj zdania są podzielone i tak naprawdę wszystko zależy od tematyki oraz grupy docelowej. Część internautów ceni sobie minimalizm i krótkie slogany zawierające do pięciu słów kluczowych, mających przyciągnąć błyskawiczną uwagę odbiorcy.

W niektórych przypadkach grafika powinna być z kolei utożsamiana z wyglądem strony internetowej, którą reprezentujemy - logo serwisu, przykładowe zdjęcie nawiązujące do tematu oraz szata graficzna związana z serwisem. Z drugiej strony przesyt kolorów czy migających obrazków może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

Warto zatem tę kwestię dobrze przemyśleć i - jeśli mamy taką możliwość - pozwolić użytkownikowi wyłączyć zdjęcia w trakcie wyświetlania.

E-mail marketing - poprawność linków

Punkt ten wydaje się oczywisty, jednak niejednokrotnie zdarzają się w trakcie przesyłania wiadomości niepoprawne linki. Internauci znacznie częściej zapamiętują nasze błędy lub wady, dlatego przy pojawieniu się kolejnego e-maila mogą mniej chętnie sięgać po nowe informacje na naszej stronie.

E-mail marketing - wyróżnienia

Warto każdą kampanię e-mailową sporządzać w taki sposób, aby była kierowana indywidualnie do danego odbiorcy. Pomogą nam w tym działaniu dane, które użytkownik udostępnia w trakcie rejestracji na stronie. Warto zatem posłużyć się imieniem adresata, podkreślić w wiadomości, jak ważnym jest dla nas klientem, a nawet zaoferować mu dostęp do unikalnych materiałów "dla VIP-ów" - będąc wyróżnionym, użytkownik chętniej zainteresuje się naszym produktem lub usługą.

E-mail marketing - integracja z odbiorcą

E-mail marketing nie musi być komunikacją jednostronną. Można poprzez chwytliwy temat zachęcić do dyskusji na stronie, a nawet wejść w bezpośrednią interakcję, np. udzielając wywiadu na temat naszego produktu. Zdobędziemy w ten sposób przychylność subskrybentów, ponieważ po drugiej stronie barykady stanął ich przedstawiciel, czyli zadowolony klient. Warto czasem skusić się na ciekawy lub śmieszny link z obrazkiem lub filmikiem - nawiązujący jednak do tematyki strony. Jeśli spodoba się internautom, to dzięki poczcie pantoflowej zostanie przekazana dalej, zwiększając tym samym szansę na pozyskanie kolejnych użytkowników.